Zoals je elders hier kan terugvinden (
https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/vie ... =1&t=50969), verdoe ik mijn vrije tijd aan een prehistorische Hampden van Airfix. Het plan was: als die af is, laat ik hem laag over de golven gaan en een torpedo lossen, terwijl er een 109'tje op zijn kont zit. Maar de afwerking van de Airfix laat te wensen over, dus ik dacht: laat ik ondertussen maar een gedetailleerdere versie maken en dan zien we wel dewelke over de Noordzee mag gaan.
Ik heb een handjevol Hampdens liggen. Een van mijn fetishtuigen. Naast de Greif, de Uhu en de Buccaneer. Ik pikte de Zweedse Valom eruit.
Niet de torpedoversie, maar dat deert niet. Alle Valom Hampdens zijn precies dezelfde kit met wat andere resin erbij om het verschil te maken. Marketing !
Gauw wat groen over de cockpit. Steekt zo nauw niet, want hier komt ie... je ziet er straks niks meer van.
Een Airfix piloot aan de knuppel. Ik heb wel zijn linkerbeentje moeten breken om hem in zijn stoeltje te krijgen. Gelukkig voelt ie daar na een druppeltje lijm niks meer van.
De onderkant van de vleugels spoot ik zwart voor ik ze monteerde, zodat ik straks niet zo precies moet gaan zitten afplakken als de camo er bovenaan overheen gaat. Ik spoot de boel ook niet zo potdicht als bij de Airfix versie. Ik heb voor wat nuance gezorgd.
Instrumenten een fractie gesuggereerd.
Bombbays compleet weggefreesd. Bij de resin torpedo van Valom horen gedetailleerdere luiken. Net als bij het spuiten netjes afgeplakt, zodat ik niet te ver frees.
Valom rekende er duidelijk niet op dat ik hem zou laten vliegen. De luiken sluiten voor geen tegendraadse inch aan. En dan nog passen de wielen er nauwelijks doorheen. Stelt zich de vraag of de vleugelhelften op mekaar geraken met de wielen opgetrokken.
Piloot klaar om op zijn plaats gekleefd te worden en al wat radioapparatuur gesuggereerd voor de staartschutter.
Uiterst benieuwd of de fuselagehelften mekaar vlotjes gaan willen vinden...