Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

Dornier Do 17z (1/72)
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=52308
Pagina 2 van 3

Auteur:  Roy vd M. [ wo 18 sep, 2019 21:14 pm ]
Berichttitel:  Re: Dornier Do 17z (1/72)

Dank voor het compliment René!


Ik ben helemaal bij met de samenvatting, vanaf nu zal ik zoals gezegd meer in detail beschrijven waar ik mee bezig ben.





313. De flap wordt ondersteund door een rolletje toiletpapier gedrenkt in wat bruine Gator Glue. Dit zet iets uit en wordt hard als de lijm droogt.

Afbeelding[/url]

314. Ik heb verse groene Zap gekocht, dus gebruik ik die voor het vullen. De flap zit vastgetaped tijdens het drogen.

Afbeelding[/url]

315. Alle panel lines vol lijm.

Afbeelding[/url]

316. Schuren totdat er een grijze laag lijm overblijft.

Afbeelding[/url]

317. Dan frezen met de multitool. Dit freesje wijst richting een stuk resterende lijm (=lichtbruin). Het is een kwestie van die lijm wegfrezen.

Afbeelding[/url]

318. In de hoekjes gebruik ik een spitser freesje.

Afbeelding[/url]

319. Vereffenen met schuurpapier (ik gebruik eerst korrel 600).

Afbeelding[/url]

320. Na schuren (schuurstick en -papier) is het spoedig glad.

Afbeelding[/url]

Onderkant van de vleugels, inclusief vleugelwortels, is nu volledig gevuld.

Totaal bestede tijd: 107 uren

Auteur:  markie [ do 19 sep, 2019 8:35 am ]
Berichttitel:  Re: Dornier Do 17z (1/72)

Ik ben nou wel heel nieuwsgierig hoe één en ander er straks uit gaat zien zonder panellines. Kijken hoe je de boel straks mooi levendig krijgt.

Auteur:  Roy vd M. [ do 19 sep, 2019 17:18 pm ]
Berichttitel:  Re: Dornier Do 17z (1/72)

Dank je Markie, dat is een heel interessante opmerking. Omdat op een ander forum nog een ander interessant punt werd opgeworpen, dacht ik 'laat ik daar eens inhoudelijk op reageren.


321. De andere reactie eerst, te weten dat er zulk grof geschut bij het strak maken aan te pas komt (=de multitool + freesje). Dat dit op het eerste gezicht zo lijkt maar eigenlijk best meevalt, blijkt uit het filmpje dat ik hieronder heb geplaatst. Voor een drietal centimeters ongeveer, heb ik ruim 4 minuten nodig. Het is dus echt niet zo dat de dremel snel door de lijm heen gaat en daarna door het plastic, want die lijm is kei- en keihard. Je kunt dus zo'n multitool heel goed controleren. Je ziet het 'stukje lichtbruin' (de secondelijm) steeds kleiner worden, dan weet je dat je er bijna bent. Om de paar seconden even controleren, dan komt het goed. En zou er echt een keer een deukje ontstaan, dan is dat alleen maar realistisch want die panelen waren vaak niet 100% strak.



322. Dan jouw vraag / opmerking Markie, hoe ik het vliegtuig straks een mooi levendig uiterlijk geef als er geen panel lines meer zijn.

Het antwoord daarop is, dat het zeker niet zo is dat de panel lines er straks niet meer zijn. Integendeel, er komen er veel meer bij!

Er waren minstens twee redenen om de 'kiertjes' te vullen. Ten eerste, ze waren véél te breed (2,1 centimeter op het echte vliegtuig, waar zo'n 0,1 centimeter maximaal zou zijn toegestaan). De tweede reden is, dat de positie van de panel lines consequent incorrect was. Ik kan veel voorbeelden geven, maar zal me beperken tot enkele. Zie hier een weergave van de opgedoken Dornier, vergeleken met de kit:

Afbeelding

Afbeelding

Het is niet eens zo, dat er alleen te weinig lijnen zijn (die zullen allemaal worden bijmaakt), maar vooral ook dat degene die er wél zitten veelal verkeerd zijn.

Zie hier ook hoeveel paneeltjes er in werkelijkheid zijn (onderste romphelft, onder cockpit):

Afbeelding

En hoe weinig (op willekeurige wijze) daar van terug te zien is op de kit:

Afbeelding

Hoe kan het nu dat Airfix er zo naast zit? Wat ik denk is, dat zij gebruik hebben gemaakt van het Airdoc-boek uit 2005. Het Kagero-boek uit 2015 bevat tekeningen die veel accurater zijn... (hoewel ze, Kagero kennende, niet 100% goed zullen zijn) maar ja toen waren de Airfix-mallen al klaar dus daar kon geen rekening mee worden gehouden. Hier een vergelijking tussen kit, foto en Kagero-tekening.

Afbeelding

Nadat alle panel lines met potlood zullen zijn aangebracht (ook in werkelijkheid waren de oppervlaktes van vleugels en romp van Duitse vliegtuigen nagenoeg glad, maar zijn de onderscheiden panelen wel visueel van elkaar te onderscheiden), zal ik met olieverf nuanceschakeringen maken. Denk daarbij aan effecten zoals te zien op de laatste foto hierboven. Dit zal echter héél subtiel zijn, omdat het vliegtuig dat ik wil maken in 1939 vers van de band in Heiligenbeil aangekomen is.

(Copyright, respectively, AirDoc "Dornier Do 17 E-Z Do 215 B, Manfred Griehl, ISBN 3-935687-42-7"; Kagero Monographs #60, Dornier Do 17/Do 215, ISBN 978-83-64596-33-9; RAF Museum Cosford, education purposes only, pictures will be deleted upon first request).

Auteur:  markie [ vr 20 sep, 2019 8:04 am ]
Berichttitel:  Re: Dornier Do 17z (1/72)

Dus je scribet het hele toestel opnieuw en dan een beetje beter richting datgene wat het zou moeten worden. Waar ga je mee scriben en komt dat dan goed met de secondenlijm? Die is toch veel harder dan het omliggende plastic? De Airfix modellen zijn inderdaad nogal grof qua panellines, dat blijft het grote nadeel van de nieuwe kitjes. Voordeel is dan wel dat ze tegenwoordig wel behoorlijk knap gegoten zijn.

Auteur:  FokkerFan [ vr 20 sep, 2019 9:44 am ]
Berichttitel:  Re: Dornier Do 17z (1/72)

Interessante analyse. Ik heb de kit zelf ook nog liggen dus volg 'm met grote interesse. Ik ben ook erg benieuwd naar je metohde om de paneellijnen er terug in te krijgen. Vooral omdat je soms door het zachte plastic en harde secondelijm moet. Ga je daar geen oneffenheden krijgen?

Auteur:  Trajanus [ vr 20 sep, 2019 11:19 am ]
Berichttitel:  Re: Dornier Do 17z (1/72)

Ik gebruik altijd wat verdunde verf. Is de paneellijn veel te breed dan smeer ik er onverdunde Humbrol in. Laten drogen, gelijk schuren en met de scribent een dunne paneellijn aanbrengen.

Auteur:  SpeedAS [ zo 22 sep, 2019 16:33 pm ]
Berichttitel:  Re: Dornier Do 17z (1/72)

Heb er nooit erg in gehad dat dit toch best wel een grote kist was. Zo op de foto met als het grondpersoneel is dit wel duidelijk zichtbaar.

Auteur:  Huib2 [ zo 22 sep, 2019 16:46 pm ]
Berichttitel:  Re: Dornier Do 17z (1/72)

Mooi werk, Roy! :brouw:

Auteur:  Roy vd M. [ zo 22 sep, 2019 22:49 pm ]
Berichttitel:  Re: Dornier Do 17z (1/72)

@Markie en @Fokkerfan: ik ga niet scriben, zie laatste alinea van mijn vorige post. Ik ben het met jullie eens dat als er gerescribed moet worden (bijv. schaal 1/48 of 1/32), je niet met secondenlijm moet vullen want dan krijg je problemen.

@Markie: ik vind die panel lines eigenlijk de enige grote fout van de kit. Voor de rest is hij fantastisch.

@Trajanus: dat is inderdaad een alternatief voor het geval er kloppende paneellijnen aangebracht zijn door de kitproducent. In dit geval klopten de panel lines van Airfix niet... zie mijn vorige post, #322.

@Speedas: ja, de grootte is te vergelijken met die van de Junkers 88, een ander lid van de 'grote drie' Luftwaffe-bommenwerpers aan het begin van de oorlog (alledrie gekenmerkt 'middelgroot').

@Huib: dank je wel, jij gaat ook lekker met die van jou!


323. De bovenkant in de lijm... ziet er niet heel fijn uit.

Afbeelding

324. Het is dunne stroperige lijm, dus voor secondenlijm-vulling van de zijkanten moet het vliegtuig op z'n zij rusten.

Afbeelding

325. De bovenkant van het vliegtuig ga ik iets ruiger te werk met de multitool. Ook in het echte vliegtuig zitten heel kleine 'deukjes'. Ik zal die onder ook (willekeurig) aanbrengen.

Afbeelding
Afbeelding

326. Met potloodstrepen heb ik hier geschetst hoe de 'rivet lines', 'panel lines' en 'fold lines' lopen. Ik noem ze vanaf nu maar gewoon weer paneellijnen.

Afbeelding

327. Het oorspronkelijke plan was, om de paneellijnen met potlood te tekenen en met olieverf variatie aan te brengen, de metaalvervorming weer te geven en te verweren. Silenoz gaf mij echter de wereldtip om eens een kijkje te nemen in [url="http://www.shipmodels.info/mws_forum/viewtopic.php?f=59&t=167436&sid=bb23f3ae9ddfa1c18f3a0d5a3cdcd9e9&start=40#p742983"]dit topic[/url]. De daar getoonde techniek overtuigde me meteen. Ik kende de techniek niet en moest even drie keer lezen hoe deze modelbouwer (Koppalakki) het precies had gedaan. Maar ik kwam erachter en wil de techniek vandaag met jullie delen. Dit is de manier waarop het hele vliegtuig geschilderd zal gaan worden (op de inspectieluikjes e.d. na, die zullen erin worden getekend met het potlood).

Ik test op een petflesje, na een tip van Airbus56. Eerst bracht ik (met de H&S airbrush) primer aan. Daarna een laagje Vallejo Model Air zwart.

Afbeelding

328. Dekkende zwarte laag.

Afbeelding

329. Daaroverheen RLM65, dus de lichtblauwe kleur van de onderkant van de Dornier. Niet dekkend, willekeurig komt het zwart erdoor.

Afbeelding

330. Ik plak het eerste 'paneeltje' (hiermee bedoel ik nu, ruimte tussen vier rivet lines) af met twee stukjes Tamiya tape. Eigenlijk hadden dit er drie moeten zijn (nog eentje onderaan erbij).

Afbeelding

331. RLM65 meng ik met een druppel wit. Ik spuit die lichtere tint langs de tape. Hiervoor gebruik ik liever de Iwata, die werkt heerlijk nauwkeurig. Na dit streepje verf, haal ik het zojuist bespoten stukje tape los en plaats ik het een paar millimeter weg van die verflijn.

Afbeelding

332. ... verschillende keren na elkaar. Zo ontstaan de 'paneeltjes'.

Afbeelding

333. Toch nog die andere kant even tapen en weer een lijntje spuiten, nu haaks op de andere lijntjes. Ten slotte krijgt het geheel nog een laagje lichtblauw, sommige punten meer en sommige minder. Als het effect minder duidelijk hoeft te zijn, spuit je in deze fase gewoon wat extra.

Afbeelding

334. Zo krijg je dan uiteindelijk een prachtige illusie.

Afbeelding

Houd je het proefstukje op enige afstand, dan is bijna niet te zien dat er überhaupt lijntjes zitten. Hou je het dichtbij, dan ziet het er driedimensionaal uit, terwijl het toch echt 2D is. Ik ben erg in mijn nopjes en zie er al naar uit om het vliegtuig op deze manier te schilderen.

Dank aan meesterbouwer Koppalakki voor deze fantastische methode, die ik nooit eerder toegepast heb gezien.

Totaal bestede tijd: 109 uren

Auteur:  Deef [ ma 23 sep, 2019 20:48 pm ]
Berichttitel:  Re: Dornier Do 17z (1/72)

Wat een gave techniek! Erg mooi resultaat!

Pagina 2 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/