Huib2 schreef:
Tsjonge, wat een werk aan die raampjes. Mooi, hoor. Hoe maak je dat? Met styreen? En hoe hou je het glas vrij van lijmvlekken?
Dank je! Dat is inderdaad met polystyreen gemaakt. Het kan echter nog mooier!
Het is even stil van mijn kant geweest - werk is enkel drukker geworden. Ik heb niet stil gezeten, heb een paar projecten ondertussen bijna af. Geen foto's of verslagen, maar er komen nog wel een paar eindfoto's.
Goed, voor de Fokker G.1, ik heb weer wat nieuws. Radicaal wat nieuws. Ik heb eindelijk eens een 3D scanner en een SLA 3D printer gekocht. Stond al heel lang op mijn verlanglijstje en nu is het zover gekomen. Voor diegenen wie niet bekend zijn met een SLA 3D printer hieronder een foto van een test print op een lage resolutie - dan gaat het wat sneller. Figuur is 47mm hoog - past goed in 1:35 context.
Zelfs op een lage resolutie kun je zien dat de details stukken mooier en fijner geprint worden in tegenstelling tot een filament printer.
De 3D scanner heb ik gebruikt om de cockpitkap van de G.1 te scannen - is uiteraard veel te klein voor een 900 Euro scanner om mooi te scannen, maar de basisvorm is redelijk mooi meegenomen en dus werd het tijd om eea in Blender in elkaar te zetten: 1 basismodel van de kap volgens de afmetingen van de 3D scan en 1 basismodel volgens de drie aanzichten tekeningen. Allereerst maar eens een test print gedaan om te kijken welke van de 2 basisvormen beter past. Na anderhalf uur printen en schoonmaken komt dit eruit. Links model volgens de drie aanzichten en rechts volgens de 3D scan.
Nadere inspectie toont het volgende (wit is het origineel, tegen het origineel aangeplakt het 3D gescande model en bovenop het model volgens de drie aanzichten).
3D scan model is dus nauwkeuriger voor het MikroMir model dan de drie aanzichten tekening model - zie de rode lijntjes. Perfect! Vervolgens nemen wij het 3D scan model en leggen wij deze op de romp.
Aha! Niet breed genoeg! Niet verrassend overigens daar ik ook het origineel op de romp heb gelegd en wat blijkt - het origineel is ook niet breed genoeg.
Geen nood - in Blender kan ik alles aanpassen, de buitenste lijnen gelijk ook maar even van de juiste krommingen voorzien en dan nog maal een basisvorm prototype printen op lage resolutie. Als dat helemaal goed past, dan kan ik de details aanbrengen. Ik heb sowieso genoeg nog te leren over het 3D printen, bijvoorbeeld waar ik de supports moet plaatsen, hoe ik het model moet kantelen om bij het printen geen vervormingen te krijgen, etc, etc, etc.
Wordt vervolgd!