Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 02 nov, 2019 1:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
david schreef:
Dat is mooi om te weten. Nou moet ik alleen nog op zoek naar een goede foto en/ of tekening aangezien MikroMir alleen een staartwiel uit 1 stuk heeft gemaakt en dat vind ik voor die prijs best een beetje pover. Dus dat wieltje wil ik natuurlijk wel draaiend maken :idea:

Maar volgens mij was Alex dat ook al van plan :wink:


Dat was ik inderdaad van plan. Dit soort werk komt echter aan het eind van de constructie bij mij. De prijs heeft met de hoeveelheid mallen en beperkte oplage te maken. Ik zag van de week dat de kits bij LHS uitverkocht zijn - alle 200 zijn weg dus. Zouden meer moeten komen, maar rest nog te zien hoeveel en wanneer.

siepie schreef:
Ik heb even zitten zoeken. (een aantal keer al). Volgens mij heeft de hawker typhoon de exact zelfde velgen en ook Dunlop wielen. Eduard brassin en Barracudacast heben hele mooie setjes, maar of in 1/24 (block thread, exact gelijk, vond alleen een foto van de binenkant van de velg online) of 1/48 (eduard brassin) maar dan smooth geen block thread.

Ik kan dus de perfecte set nog niet vinden maar ze meoten er toch haast wel zijn zou je zeggen?


De maten in de kit alsook de velgen kloppen an sich. Enige wat ontbreekt is "tyre bulging" en "block thread". Dat eerste is redelijk makkelijk te doen met epoxy putty, dat laatste zit ik nog te tubben. In zo'n geval zou een 3D printer ideaal zijn. Aanschaf is echter niet deze of volgende maand, heb wat andere prioriteiten. Daarnaast moet ik 3D design weer oppikken en met nieuwe applicaties leren omgaan. Dat gaat ook niet overnacht.

Mijn eerste ingeving is een wire mesh maken van looddraad of gesoldeerd koperdraad, die over de band heen leggen en daarna met Mr. Putty opvullen. Wire mesh weghalen en klaar is Kees. Klinkt simpel zat. Wij zullen het meemaken.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 nov, 2019 13:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Het wordt weer eens tijd voor een kleine update!

SMC was weer een hele mooie beurs waar ik niet alleen hele mooie dingen heb weten te bemachtigen voor deze build, maar ook veel mensen heb gesproken - ongetwijfeld ook mensen van het forum hier zoals David bijvoorbeeld. Veel interesse ook voor deze nieuwe G-1 kit. Hartstikke leuk en mijn dank voor de interessante gesprekken!

Met ontzettend veel geluk en hulp heb ik ook Deel 1 van het Fokker G-1 boek kunnen bemachtigen. Wat een geweldig mooie boek boordevol technische informatie.

Ik heb de afgelopen weken mijn tijd besteed aan het vervaardigen van de binnenframe van de cockpitramen. Het was een beetje een trial & error process, maar uiteindelijk begint het ergens op te lijken. Genoeg te doen nog aan deze raampjes, maar voor het idee maar even een tussen-update.

photo 490388
photo 490389

photo 490390
photo 490392
photo 490391

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 nov, 2019 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooi werk!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 nov, 2019 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
SpeedAS schreef:

Met ontzettend veel geluk en hulp heb ik ook Deel 1 van het Fokker G-1 boek kunnen bemachtigen. Wat een geweldig mooie boek boordevol technische informatie.



Wow, enorme geluksvogel :)
Ik zoek ook nog een exemplaar. Jammer dat er (nog) geen herdruk is :(

Dat glaswerk begint er goed uit te zien.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2019 12:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Tsjonge, wat een werk aan die raampjes. Mooi, hoor. Hoe maak je dat? Met styreen? En hoe hou je het glas vrij van lijmvlekken?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2020 17:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Huib2 schreef:
Tsjonge, wat een werk aan die raampjes. Mooi, hoor. Hoe maak je dat? Met styreen? En hoe hou je het glas vrij van lijmvlekken?

Dank je! Dat is inderdaad met polystyreen gemaakt. Het kan echter nog mooier!

Het is even stil van mijn kant geweest - werk is enkel drukker geworden. Ik heb niet stil gezeten, heb een paar projecten ondertussen bijna af. Geen foto's of verslagen, maar er komen nog wel een paar eindfoto's.

Goed, voor de Fokker G.1, ik heb weer wat nieuws. Radicaal wat nieuws. Ik heb eindelijk eens een 3D scanner en een SLA 3D printer gekocht. Stond al heel lang op mijn verlanglijstje en nu is het zover gekomen. Voor diegenen wie niet bekend zijn met een SLA 3D printer hieronder een foto van een test print op een lage resolutie - dan gaat het wat sneller. Figuur is 47mm hoog - past goed in 1:35 context.
photo 503700

Zelfs op een lage resolutie kun je zien dat de details stukken mooier en fijner geprint worden in tegenstelling tot een filament printer.

De 3D scanner heb ik gebruikt om de cockpitkap van de G.1 te scannen - is uiteraard veel te klein voor een 900 Euro scanner om mooi te scannen, maar de basisvorm is redelijk mooi meegenomen en dus werd het tijd om eea in Blender in elkaar te zetten: 1 basismodel van de kap volgens de afmetingen van de 3D scan en 1 basismodel volgens de drie aanzichten tekeningen. Allereerst maar eens een test print gedaan om te kijken welke van de 2 basisvormen beter past. Na anderhalf uur printen en schoonmaken komt dit eruit. Links model volgens de drie aanzichten en rechts volgens de 3D scan.
photo 503704

Nadere inspectie toont het volgende (wit is het origineel, tegen het origineel aangeplakt het 3D gescande model en bovenop het model volgens de drie aanzichten).
photo 503701

3D scan model is dus nauwkeuriger voor het MikroMir model dan de drie aanzichten tekening model - zie de rode lijntjes. Perfect! Vervolgens nemen wij het 3D scan model en leggen wij deze op de romp.
photo 503703

Aha! Niet breed genoeg! Niet verrassend overigens daar ik ook het origineel op de romp heb gelegd en wat blijkt - het origineel is ook niet breed genoeg. :)
photo 503702

Geen nood - in Blender kan ik alles aanpassen, de buitenste lijnen gelijk ook maar even van de juiste krommingen voorzien en dan nog maal een basisvorm prototype printen op lage resolutie. Als dat helemaal goed past, dan kan ik de details aanbrengen. Ik heb sowieso genoeg nog te leren over het 3D printen, bijvoorbeeld waar ik de supports moet plaatsen, hoe ik het model moet kantelen om bij het printen geen vervormingen te krijgen, etc, etc, etc.

Wordt vervolgd!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2020 21:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Cool!!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2020 22:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Gaaf, er gaat een hele wereld open ja met zo'n 3d printer, ben benieuwd wat er nog meer komt.

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 apr, 2020 8:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi nieuw gereedschap allemaal. Volgens mij is het moeilijkste van 3D printen nog het onderwerp tekenen. Nu gaat het bij jou wat makkelijker met de scanner maar soms moet je toch iets aanpassen. Veel plezier met je nieuwe spullen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr, 2020 0:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Te gek!

Ik heb geprobeerd om mijn eerste stappen te zetten met Fusion3D basis lessen op YouTube maar ik vond het enorm lastig.

3D scannen en dat weer bewerken lijkt me nóg moeilijker. Wel heeeeel erg gaaf en krachtig!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement