Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 21:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2019 22:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Edwin, dank je wel! Jouw expertise mbt tot de G.1 is zeer welkom! Ik dacht zelf aan de 312 - als het goed is heeft de bemanning van deze kist, net als op de box art weergegeven, een He-111 aan zijn einde geholpen. Ik ben ben op zoek naar een kist waar mooie historie achter zit en welke ik zo nauwkeurig mogelijk kan nabouwen. Ik ben nu met veel plezier Deel 2 aan het lezen en hoop nog een keer een trotse eigenaar van Deel 1 te worden.

Gerhard, het gaat mij om de decals van Luuk. Mij kenende echter ga ik af op de foto's en referenties als het op profielen aan komt en kijk nooit naar 1 bron. Mijn verslag van de Do-335 trainer getuigd van dat feit. :D

Siepie, Klaas, Lex - Dank jullie wel! Ik hoop niet teleur te stellen met dit verslag. Jullie haken wel in op een onderwerp waar ik even bij stil moet staan voor eenieder die zelfde plannen heeft als ik mbt het glaswerk.

Update!

Het was een hele gezellige zondag bij de KMK in Mol. Veel belangstelling voor de G.1 Mercury kit, even kijken hoe het eruit ziet. Altijd interessant!

Ik had mij die voorgenomen om op zijn minst de wind screen van de cockpitkap te scheiden zonder al te veel schade aan te richten. Missie gelukt en gelijktijdig mislukt. Het is gelukt daar de delen niet gebroken zijn. Het is mislukt in die zin dat er zeer kleine stress-schade zichtbaar. Dat ondanks de uiterste voorzichtigheid. Dit krijg je nooit meer netjes aangezien stress-schade in de plastic zelf ontstaat. Hele kleine, haarfijne breukjes als het ware. Als je goed erop let, dan zie je die zitten. Mijn enige oplossing hiervoor is 1) de drie delen netjes maken en polijsten zodat die mandarijnenschil effect weg is en 2) nieuwe onderdelen van UV resistente epoxyhars gieten. Nadeel: bijzonder duur voor een one-off gietactie (rubber en hars zijn niet goedkoop). Voordeel: paar sets extra gieten en ik hoef iig het glaswerk van de cockpit voor de tweede kit niet nog eens onder handen te nemen.

Enfin, die stress-schade aan het cockpit glaswerk is even iets om bij stil te staan - vooral voor het polijsten van de rest van het glaswerk. Ik weet niet welke plastic MikroMir gebruikt heeft voor de glasdelen, maar het is brozer dan normaal. Ik heb mede hierom besloten om deze update tweeledig te maken. Deel 1 - geboekte resultaten en deel 2 een korte tutorial over het polijsten van het glaswerk. Ik denk dat dat de moeite waard is.

Deel 1 - Progress!
De drie delen van de wind screen en de cockpitkap - gescheiden. Bij het zagen gaat altijd een deel van het materiaal verloren, zo ook hier. Ik heb PS plastic aan de drie delen vastgelijmd welke ik daarna op vorm moet brengen. De stress-schade zie net aan op de rechter stijl van de wind screen. Vergelijkbare scheurtjes zitten in de hoeken waar het scheermeszaagje langs kwam. Is net niet te zien omdat PS plastic ervoor zit. Dit wordt dus vervolgd!
photo 485348

Daarnaast heb ik een beetje zitten nadenken wat ik met de kit onderdelen voor de cockpit ga doen, en dan met name het instrumentenpaneel en de side consoles. Ter illustratie - de rechter side console, paneel 2, heeft een drietal metertjes welke een mooie opstaande rand hebben - deze randen waren zilverachtig van kleur en dat steekt erg goed af op een zwarte(???), iig donkere achtergrond. De kit onderdelen missen zulke detail om goede redenen - bijvoorbeeld te duur voor de verwachte oplage van de kit. Heb nu eens zitten spelen met de punch set om te kijken wat ik hier kan doen om dit op te leuken - zeker te meer nu de cockpitkap open gaat zijn. :)
photo 485349

Deel 2 - Korte tutorial glaswerk polijsten
Voordat je begint, wees ervan bewust dat de transparante delen van een ander soort plastic gemaakt zijn welke broos is. Bij deze, is dat bijzonder het geval! Oefen daarom geen druk uit op de onderdelen om te voorkomen dat deze breken!


Stap 1 - Met scherpe sidecutters de onderdelen van de sprue los knippen. Let wel dat je niet te dicht op het onderdeel knipt. De bramen kun je na het los knippen met de sidecutters verder bijwerken en ten einde met een schuurstick wegwerken.
photo 485350
photo 485351

Stap 2 - Zie het maar als een tussenstap. :) Geen vaste hand of goede controle over hoeveel druk je uitoefent? Breng dan Blu-tac (poster gum) aan aan de binnenkant. Dit zal tot een zekere hoogte helpen om het onderdeeltje niet aan stukken te drukken. Let wel, Blu-tac heeft de neiging om resten achter te laten als je deze verwijderd. Gebruik een brokje Blu-Tac om de restanten weg te halen. Kwestie van kort aanstippen, restant blijft kleven aan het brokje Blu-Tac en laat dan los van het onderdeel.
photo 485352
photo 485353
photo 485354

Stap 3 - Met 2000 grit schuurpapier het glaswerk met ronddraaiende bewegingen licht schuren totdat het dof uitziet. Het doffe komt doordat het schuurpapier hele kleine krasjes maakt als het ware. Plastic wordt daarmee egaal weggehaald zodat een mooie vlakke oppervlakte overblijft,
photo 485355

Stap 4 - Mooi setje van Alclad II. Is eigenlijk bedoeld om hun metalisers te polijsten, maar voor het glaswerk werkt dit even goed. Is eigenlijk ook de reden waarom ik dit setje in het beginsel heb gekocht. Oplopend van 3600 grit naar 12000 grit blijven "schuren". Zelfde principe als beschreven bij Stap 3, echter de fijnere grit maakt steeds kleinere krasjes waardoor het lijkt alsof weer transparant wordt. Ik heb gemakshalve maar van elke stap een foto gemaakt zodat de voorgang bij elke volgende grit mooi zichtbaar is.
photo 485356
photo 485347

Stap 5 - Polijsten van het glaswerk. Dit kun je bijvoorbeeld met een polishing stick doen. Heb ik voorheen ook gebruikt en werkt prima. Voor een iets mooiere resultaat ben ik zelf overgestapt naar de Tamiya Polishing Compound (Fine en Finish). Hele kleine hoeveelheid op een wattenstaafje aanbrengen en met korte, snelle bewegingen uitsmeren. Ik doe dit liever met de hand ipv een Dremel met een polishing disk daar ik meer controle heb heb over het proces. Met de hand duurt alleen iets langer, maar dan met een laag risico voor het glaswerk. Eerst met Fine polijsten en met een stukje keukenpapier schoonmaken. Daarna een nieuwe wattenstaafje gebruiken voor Finish. Wederom met stukje keukenpapier schoonmaken. Met water afspoelen en voorzichtig afdrogen.
photo 485358
photo 485357
photo 485359
photo 485360

Stap 6 - Geniet van mooi helder glaswerk! Links onbewerkt, rechtsboven bewerkt. De letters hebben zelf een karteling, maar let vooral op de T van het woord "to" aan de linkerkant en de T van het woord "the" aan de rechterkant. Daar is het verschil erg duidelijk te zien. Met geboden voorzichtigheid geen beschadigingen! Yaaay!
photo 485361

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2019 23:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Ik was dit eigenlijk niet van plan maar het is een must-do! Eigenlijk had dit (polijsten) bij de mallen moeten gebeuren maar met de nodige voorzichtigheid kunnen we het dus zelf ook.

Zou het nog helpen/moeten om ook de binnenkant te polijsten? :shock: :P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2019 0:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Top! Bedankt voor de tutorial!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2019 7:20 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Mooie aanvulling, Alex.
inderdaad raar dat het zo broos is, maar goed, een kit zonder uitdaging is een ei zonder zout he? :lol:

Maar je schreef bij je cockpitdetails dat je dit zwart wilde doen of dat het van origine zwart zou zijn geweest, voor het model zou ik donkergrijs of donkerblauw nemen, dan kan je nog mooi een pinwash gebruiken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2019 10:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
siepie schreef:
Zou het nog helpen/moeten om ook de binnenkant te polijsten? :shock: :P

100% zal dit helpen. Op de foto is de rechterkant ook aan de binnenkant bewerkt. Het verschil is enorm! En ja, mooi voorbeeld van mallen polijsten is eigenlijk op Facebook pagina van Eduard te zien waar een medewerker van Eduard met trots gepresenteerd wordt als gecertificeerde polijster. :)
Schijnt een vak apart te zijn, mallen polijsten.

Deef schreef:
Top! Bedankt voor de tutorial!

Graag gedaan Deef!

Bert Takken schreef:
Maar je schreef bij je cockpitdetails dat je dit zwart wilde doen of dat het van origine zwart zou zijn geweest, voor het model zou ik donkergrijs of donkerblauw nemen, dan kan je nog mooi een pinwash gebruiken

Ach, als er maar straks een hele mooie G-1 op de plank staat als resultaat, dan ben ik al lang tevreden. Mbt de donkere kleur van de panels en side consoles: Ik weet niet exact welke kleur het was - ik gok zwart. Daar kan ik ook een negatieve pinwash doen met grijs. Zal mooi kunnen uitpakken met de lichtgrijze interieurkleur.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2019 19:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Ik weet niet exact welke kleur het was - ik gok zwart.


Mij is verteld dat het (donker) grijs was.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2019 20:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
SpeedAS schreef:
Mbt de donkere kleur van de panels en side consoles: Ik weet niet exact welke kleur het was - ik gok zwart.


De panelen waren geparkeriseerd waardoor ze een metaalachtige donkergrijze kleur hadden.

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2019 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
SpeedAS schreef:
Welke schema?
Geen idee! Ik ben Deel 2 van de Fokker G.1 boek aan het lezen. De 312 spreekt mij aan, maar allicht dat ik nog een mooier verhaal tegenkom. Zodra ik een keuze heb kunnen maken, zal ik daar zeker een aparte post aan wijden.


De keuze voor de registraties vind ik interessant, want;
307; bij de vliegschool op Texel
312; op Waalhaven in reserve, niet gevlogen
319; op Waalhaven, niet gevlogen.

MAAR; de slimme obervant heeft vast al gemerkt dat je met de meegeleverde cijfertjes veel meer kisten kan maken:
301, 303, 306, 309, 310, 311, 313, 316, 317, 320, 321, 323, 326, 327, 329, 330, 331, 333 - want gelukkig zijn de 6 en 9 exact gelijk - succes met kiezen!

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 sep, 2019 16:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
g-1reaper schreef:
De panelen waren geparkeriseerd waardoor ze een metaalachtige donkergrijze kleur hadden.

Dat was een ets proces, niet? RLM66 komt dan aardig in de buurt qua kleur.

Update!
Ik heb de cockpitkap uit de tweede doos die ik heb liggen gehaald en geïnspecteerd. Net als bij de romp, heeft ook dit deeltje wat last van 'short shot'. Arrows mark the spot.
photo 485643

Verder heb ik wat zitten puzzelen of een soort van binnenwerk van de kappen nog enige toegevoegde waarde zullen hebben.
Hiervoor heb ik een ontwerp met een scherpe naald in PS plastic gekrast en uitgesneden.
photo 485642
photo 485641
photo 485644

Ik ben er niet echt van overtuigd dat het iets toevoegt. Als is het alleen al dat de schaaldikte van het glas niet overeenkomt.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 1:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Ai, dat is toch echt wel, grrrr. Nog nét buiten het zichtbare deel?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement