Edwin, dank je wel! Jouw expertise mbt tot de G.1 is zeer welkom! Ik dacht zelf aan de 312 - als het goed is heeft de bemanning van deze kist, net als op de box art weergegeven, een He-111 aan zijn einde geholpen. Ik ben ben op zoek naar een kist waar mooie historie achter zit en welke ik zo nauwkeurig mogelijk kan nabouwen. Ik ben nu met veel plezier Deel 2 aan het lezen en hoop nog een keer een trotse eigenaar van Deel 1 te worden.
Gerhard, het gaat mij om de decals van Luuk. Mij kenende echter ga ik af op de foto's en referenties als het op profielen aan komt en kijk nooit naar 1 bron. Mijn verslag van de Do-335 trainer getuigd van dat feit.
Siepie, Klaas, Lex - Dank jullie wel! Ik hoop niet teleur te stellen met dit verslag. Jullie haken wel in op een onderwerp waar ik even bij stil moet staan voor eenieder die zelfde plannen heeft als ik mbt het glaswerk.
Update!Het was een hele gezellige zondag bij de KMK in Mol. Veel belangstelling voor de G.1 Mercury kit, even kijken hoe het eruit ziet. Altijd interessant!
Ik had mij die voorgenomen om op zijn minst de wind screen van de cockpitkap te scheiden zonder al te veel schade aan te richten. Missie gelukt en gelijktijdig mislukt. Het is gelukt daar de delen niet gebroken zijn. Het is mislukt in die zin dat er zeer kleine stress-schade zichtbaar. Dat ondanks de uiterste voorzichtigheid. Dit krijg je nooit meer netjes aangezien stress-schade in de plastic zelf ontstaat. Hele kleine, haarfijne breukjes als het ware. Als je goed erop let, dan zie je die zitten. Mijn enige oplossing hiervoor is 1) de drie delen netjes maken en polijsten zodat die mandarijnenschil effect weg is en 2) nieuwe onderdelen van UV resistente epoxyhars gieten. Nadeel: bijzonder duur voor een one-off gietactie (rubber en hars zijn niet goedkoop). Voordeel: paar sets extra gieten en ik hoef iig het glaswerk van de cockpit voor de tweede kit niet nog eens onder handen te nemen.
Enfin, die stress-schade aan het cockpit glaswerk is even iets om bij stil te staan - vooral voor het polijsten van de rest van het glaswerk. Ik weet niet welke plastic MikroMir gebruikt heeft voor de glasdelen, maar het is brozer dan normaal. Ik heb mede hierom besloten om deze update tweeledig te maken. Deel 1 - geboekte resultaten en deel 2 een korte tutorial over het polijsten van het glaswerk. Ik denk dat dat de moeite waard is.
Deel 1 - Progress!De drie delen van de wind screen en de cockpitkap - gescheiden. Bij het zagen gaat altijd een deel van het materiaal verloren, zo ook hier. Ik heb PS plastic aan de drie delen vastgelijmd welke ik daarna op vorm moet brengen. De stress-schade zie net aan op de rechter stijl van de wind screen. Vergelijkbare scheurtjes zitten in de hoeken waar het scheermeszaagje langs kwam. Is net niet te zien omdat PS plastic ervoor zit. Dit wordt dus vervolgd!
Daarnaast heb ik een beetje zitten nadenken wat ik met de kit onderdelen voor de cockpit ga doen, en dan met name het instrumentenpaneel en de side consoles. Ter illustratie - de rechter side console, paneel 2, heeft een drietal metertjes welke een mooie opstaande rand hebben - deze randen waren zilverachtig van kleur en dat steekt erg goed af op een zwarte(???), iig donkere achtergrond. De kit onderdelen missen zulke detail om goede redenen - bijvoorbeeld te duur voor de verwachte oplage van de kit. Heb nu eens zitten spelen met de punch set om te kijken wat ik hier kan doen om dit op te leuken - zeker te meer nu de cockpitkap open gaat zijn.
Deel 2 - Korte tutorial glaswerk polijstenVoordat je begint, wees ervan bewust dat de transparante delen van een ander soort plastic gemaakt zijn welke broos is. Bij deze, is dat bijzonder het geval! Oefen daarom geen druk uit op de onderdelen om te voorkomen dat deze breken!
Stap 1 - Met scherpe sidecutters de onderdelen van de sprue los knippen. Let wel dat je niet te dicht op het onderdeel knipt. De bramen kun je na het los knippen met de sidecutters verder bijwerken en ten einde met een schuurstick wegwerken.
Stap 2 - Zie het maar als een tussenstap.
Geen vaste hand of goede controle over hoeveel druk je uitoefent? Breng dan Blu-tac (poster gum) aan aan de binnenkant. Dit zal tot een zekere hoogte helpen om het onderdeeltje niet aan stukken te drukken. Let wel, Blu-tac heeft de neiging om resten achter te laten als je deze verwijderd. Gebruik een brokje Blu-Tac om de restanten weg te halen. Kwestie van kort aanstippen, restant blijft kleven aan het brokje Blu-Tac en laat dan los van het onderdeel.
Stap 3 - Met 2000 grit schuurpapier het glaswerk met ronddraaiende bewegingen licht schuren totdat het dof uitziet. Het doffe komt doordat het schuurpapier hele kleine krasjes maakt als het ware. Plastic wordt daarmee egaal weggehaald zodat een mooie vlakke oppervlakte overblijft,
Stap 4 - Mooi setje van Alclad II. Is eigenlijk bedoeld om hun metalisers te polijsten, maar voor het glaswerk werkt dit even goed. Is eigenlijk ook de reden waarom ik dit setje in het beginsel heb gekocht. Oplopend van 3600 grit naar 12000 grit blijven "schuren". Zelfde principe als beschreven bij Stap 3, echter de fijnere grit maakt steeds kleinere krasjes waardoor het lijkt alsof weer transparant wordt. Ik heb gemakshalve maar van elke stap een foto gemaakt zodat de voorgang bij elke volgende grit mooi zichtbaar is.
Stap 5 - Polijsten van het glaswerk. Dit kun je bijvoorbeeld met een polishing stick doen. Heb ik voorheen ook gebruikt en werkt prima. Voor een iets mooiere resultaat ben ik zelf overgestapt naar de Tamiya Polishing Compound (Fine en Finish). Hele kleine hoeveelheid op een wattenstaafje aanbrengen en met korte, snelle bewegingen uitsmeren. Ik doe dit liever met de hand ipv een Dremel met een polishing disk daar ik meer controle heb heb over het proces. Met de hand duurt alleen iets langer, maar dan met een laag risico voor het glaswerk. Eerst met Fine polijsten en met een stukje keukenpapier schoonmaken. Daarna een nieuwe wattenstaafje gebruiken voor Finish. Wederom met stukje keukenpapier schoonmaken. Met water afspoelen en voorzichtig afdrogen.
Stap 6 - Geniet van mooi helder glaswerk! Links onbewerkt, rechtsboven bewerkt. De letters hebben zelf een karteling, maar let vooral op de T van het woord "to" aan de linkerkant en de T van het woord "the" aan de rechterkant. Daar is het verschil erg duidelijk te zien. Met geboden voorzichtigheid geen beschadigingen! Yaaay!