Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 0:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 09 jun, 2020 23:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
robh schreef:
Ik ben benieuwd hoe de doorzichtigheid zal zijn (of hoeveel je nog moet schuren/polijsten na het printen). Mijn testje met gegoten resin was geen onverdeeld succes.

Rob


Oh, maar het is niet de bedoeling dat de 3D printer in transparante hars gaat printen Rob. Het is UV drogende hars welke na een aantal jaren gaat vergelen. Mijn plan is om na de finale print wat rubberen mallen te maken en het onderdeeltje eerst in PU hars af te gieten om te kijken of er nabewerking nodig is. Zodra dat gereed is, indien er nabewerking nodig was, nieuwe mallen maken en dan in UV resistente epoxy hars de finale kappen te maken. Het moet mogelijk zijn getuige sommige AM setjes voor oa Fokker D.XXI. Ik heb hiervoor wat professionelere epoxy hars gekocht om transparantie zo veel mogelijk te waarborgen.

Waar ik mij meer zorgen over maak is hoe breekbaar een PU hars kopie gaat zijn aangezien ik best dunne print maak. Ofwel voorzichtigheid geboden.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jun, 2020 12:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Je neemt geen halve maatregelen om het kap goed te krijgen zeg. Ik bewonder de energie die je er in steekt. Ik vroeg me na je vorige post ook al af wat nu de bedoeling was, maar snap ik het nu goed dat je de 3D print dus als master gaat gebruiken? Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken dan. Ik kan me voorstellen dat je wel wat vervorming gaat zien door de manier waarop een 3D print wordt gemaakt. Maar dat valt vast op te lossen met wat polijstwerk.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jun, 2020 15:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
robh schreef:
Mijn testje met gegoten resin was geen onverdeeld succes.
Rob


Ik ben trouwens benieuwd waarom bij jou gegoten resin geen onverdeeld succes was Rob. Is dat ergens op dit forum terug te vinden of had je dat niet gepost?

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jun, 2020 16:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
In mijn brouwverslag van de Fokker S.IIa Ambulance.
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jun, 2020 16:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
SpeedAS schreef:
Oh, maar het is niet de bedoeling dat de 3D printer in transparante hars gaat printen Rob. Het is UV drogende hars welke na een aantal jaren gaat vergelen. Mijn plan is om na de finale print wat rubberen mallen te maken en het onderdeeltje eerst in PU hars af te gieten om te kijken of er nabewerking nodig is. Zodra dat gereed is, indien er nabewerking nodig was, nieuwe mallen maken en dan in UV resistente epoxy hars de finale kappen te maken. Het moet mogelijk zijn getuige sommige AM setjes voor oa Fokker D.XXI. Ik heb hiervoor wat professionelere epoxy hars gekocht om transparantie zo veel mogelijk te waarborgen.

Ik heb altijd gelezen dat epoxy nooit UV-bestendig is. Daarom wordt bij handgelamineerde epoxy-glas of epoxy-koolstof onderdelen bijna altijd een een polyester gelcoat gebruikt. Echter, ik heb ook wel eens een niet-wetenschappelijk experiment gedaan door een dik stuk epoxy-glas een paar maanden buiten te hangen, en daar gebeurde erg weinig mee. Maar ik zou in ieder geval voorzichtig zijn met de claim van UV-bestendige epoxy. En zeker als die transparant is.

Bij PolyService in Nieuwerkerk (ook in Amsterdam) heb ik eens een transparante epoxy gezien om gietstukken mee te maken. Dat zag er goed uit. Waarschijnlijk was het PolyPox 503.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jun, 2020 21:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Dank je wel Rob, ik ga eens kijken naar jouw ervaringen! :)

robdebie schreef:
Ik heb altijd gelezen dat epoxy nooit UV-bestendig is. Daarom wordt bij handgelamineerde epoxy-glas of epoxy-koolstof onderdelen bijna altijd een een polyester gelcoat gebruikt. Echter, ik heb ook wel eens een niet-wetenschappelijk experiment gedaan door een dik stuk epoxy-glas een paar maanden buiten te hangen, en daar gebeurde erg weinig mee. Maar ik zou in ieder geval voorzichtig zijn met de claim van UV-bestendige epoxy. En zeker als die transparant is.

Bij PolyService in Nieuwerkerk (ook in Amsterdam) heb ik eens een transparante epoxy gezien om gietstukken mee te maken. Dat zag er goed uit. Waarschijnlijk was het PolyPox 503.

Rob

Dat is inderdaad de zaak (Amsterdam vestiging) waar ik ben geweest en exact het spul welke ik heb gekocht - Poly-Pox UVG503 met Poly-Pox 155 harder.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jun, 2020 21:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
SpeedAS schreef:
Dat is inderdaad de zaak (Amsterdam vestiging) waar ik ben geweest en exact het spul welke ik heb gekocht - Poly-Pox UVG503 met Poly-Pox 155 harder.

Aha, interessant! Ik ben erg benieuwd naar je resultaten.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jun, 2020 13:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
robdebie schreef:
Aha, interessant! Ik ben erg benieuwd naar je resultaten.

Dat duurt nog wel een aantal weken Rob.

robh schreef:
In mijn brouwverslag van de Fokker S.IIa Ambulance.

Ik heb de foto's bestuurd. Bubbels gaan inderdaad een probleem zijn. Ik overweeg om resinverdunner te gebruiken, weet echter niet of dat iets met de transparantie gaat doen op langer termijn. Vwb de oneffenheden van het gietsel - ik heb het idee dat de oppervlakten van de master perfect glad moeten zijn (gepolijst en al) voordat dit rubber gegoten wordt. Heb je toevalligerwijs iets van een release agent gebruikt? Dat kan ook zo zijn effect hebben. Als laatste - welke dikte hebben de PS platen welke als basis zijn gebruikt? Voor de G.1 heb ik de kap nu op 0.5mm dik en het glas gedeelte op 0.2mm. Ter vergelijking, originele kit onderdeel is bijna 0.85mm dik.

Dan nog even wat voortgang - ik weet dat screenshots uit een 3D programma saai zijn en niet tot verbeelding spreken, maar dat is waar ik nu mijn "modelbrouw" activiteiten heb. :)
photo 510855

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jun, 2020 13:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
.... ik heb het idee dat de oppervlakten van de master perfect glad moeten zijn (gepolijst en al) voordat dit rubber gegoten wordt. Heb je toevalligerwijs iets van een release agent gebruikt? Dat kan ook zo zijn effect hebben. Als laatste - welke dikte hebben de PS platen welke als basis zijn gebruikt?


De master was perfect glad, gecontroleerd door hem met zwarte glanslak te spuiten. Dan zie je elke ongerechtigheid. De release agent: Vermoedelijk wel, maar dat laat ik altijd over aan de firma die voor mij giet. Hij heeft veel ervaring met deze hars voor ruiten van treinmodellen, en zo. Maar die worden zelden afgeplakt en geschilderd, dus dit was ook nieuw voor hem. PS plaatdikte: 0,75 mm, wat het minimum is dat hij (onder garantie) giet.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement