Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 16:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 07 okt, 2019 10:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Eindelijk weer eens wat kunnen doen aan de S.IIa. Het tekenwerk was nog steeds niet af, want de kartonnen kopietjes pasten nog steeds niet netjes op de Omega Models romp. Toen die fit er was, moest nog een doorsnede ter hoogte van de onderkant van de opbouw en eentje ter hoogte van de bovenkant van de ramen gemaakt worden. En van die doorsneden moest dan weer de dikte van voorkant en zijkanten afgehaald worden. Ik ga de master maken van 0,75 mm dik plaat en de raamprofielen van 0,13 mm strip, dus moest er 0,87 mm afgehaald worden. Dat kon door de zijkanten en de voorkant in de doornede over die afstand te verschuiven. Het plaatje hieronder laat dat zien (rood voor verschuiven, blauw er na).

photo 486890

Evergreen bleek geen strip van 0,13 x 0,5 mm te hebben; dat heb ik dus maar uit 0,13 mm plaat gesneden. De laatste stap in het tekenen wordt nu het construeren van de uitlag van het windscherm (de voorruiten). Als eerste stap heb ik boven- en zijaanzicht 2 x vergroot. Het construren zelf zal op papier moeten gebeuren; ik ben niet handig genoeg om dat digitaal te doen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 okt, 2019 9:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
En nog was het tekenwerk niet af. Om het windscherm netjes te construeren moet ik ook nog een tekening hebben van de doorsnede van de opbouw met het horizontale vlak door de basis van de opbouw, want het midden van het windscherm zit op de ronding van de neus, dus hoger dan de basis. Dus heb ik alle stijlen van het windscherm doorgetrokken tot dat vlak (zwart) en vervolgens de snijpunten overgebracht op het bovenaanzicht (groen).

photo 487134

Daarna is het groene stuk als oranje gekopieerd op de template voor het ondervlak van de opbouw. Ook heb ik een hartlijn daarin getekend. Het hele setje templates ziet er nu zo uit:

photo 487135

Kan ik eindelijk met plastic aan de gang.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 okt, 2019 10:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 15 dec, 2017 18:18 pm
Berichten: 204
bijzondere kist en ombouwen die schaal..... ikdoe het je niet na..

ik ga je volgen ben zeer benieuwd.

grtz Ed


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 okt, 2019 16:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
ombouwen die schaal..... ik doe het je niet na..

Als het goed is, hoeft dat ook niet, maar koop je volgend jaar gewoon het ombouwkitje :mrgreen:
Wel, de tekeningetjes voor de mal op 0,5 mm plastic geplakt met verdunde Kristal Klear en de "echte" onderdelen op 0,75 mm styreen. Daarna uitgesneden en alle lijnen van de tekening licht ingekerfd, zodat die straks nog net te zien zijn op het plastic. Zo weet ik waar ik de raamlijsten moet plakken en waar de delingen tussen de verschillende onderdelen moetn komen.

photo 487160

Links de onderdelen van de mal in 0,5 mm plastic. De strip is 6 mm breed, de hoogte van de zijwanden is 7,2 mm, dus dat sluit dan netjes aan.
De echte onderdelen rechts zijn 0,75 mm dik. Het voorste deel van de zijwanden vanaf de voorste verticale raamlijst snij ik er later af, want dat zijn de voorruiten. Voor het droogpassen laat ik ze er aan zitten. Het bovendeel van het achterste deel van de romp is een kopie van het bovenvlak van de mal, dat ik verhoudingsgewijs verlengd heb.
Omdat de romp in de Omega kit niet recht is ter plaatse van de ruiten in de cabine, zullen die iets gebogen worden; in werkelijkheid waren ze vlak. Maar het aanpassen van de romp is lastiger; ter plaatse van de ronding is de rompwand maar 1 mm dik, en daar schuur je dus zo doorheen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 okt, 2019 17:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Dat ziet er best ingewikkeld uit, om het helemaal goed te krijgen. Mooi hoor.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2019 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De mal voor de opbouw in elkaar geplakt.

photo 487453

Daarna de wanden tegen de mal getaped.

photo 487451

Even passen op de romp.

photo 487452

Stuk voor stuk de "ramen" van het windscherm er op gelijmd en op de goede hoogte afgesneden en geschuurd.

photo 487448

Hierbij was het zaak zo min mogelijk lijm te gebruiken, want het spul moet zonder schade losgemaakt kunnen worden van de mal.
De volgende uitdaging lag alweer klaar: een nieuwe neus. Eerst getekend in het zij- en vooraanzicht.

photo 487447

De blauwe cirkel is de omtrek van de Lynx motor; zowel de Aeroclub als de Radial engines & wheels kopie hebben een grotere diameter dan op tekening. Ook zit de propelleras op een andere plaats dan de as van de Oberursel van de S.II. Ik heb het schijfje van 11 mm diameter uitgeknipt uit karton en met het middelpunt 4 mm onder de onderkant van de opbouw op de voorkant van de romp geplakt, met Kristal Klear natuurlijk, dus makkelijk weer te verwijderen.

photo 487450

Ook de bovenkant van de romp ter hoogte van het windscherm op de voorkant aangegeven. Hret is dus duidelijk dat de ronde romp bovenkant niet gebruikt kan worden, en er zal een nieuw onderdeel gescratcht moeten worden. Dat moet 2 mm dik worden.

photo 487449

Ik heb ook alvast een malletje gemaakt om straks de vorm van de 7 mm lange neus te controleren.

photo 487446

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 okt, 2019 10:31 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Tot zover goed bezig, Rob

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 okt, 2019 12:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Mooi proces!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 okt, 2019 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Uit 2 mm plaat een nieuw neusdekje gemaakt.

photo 487878

Het raakt aan de voorkant net een de 11 mm cirkel van de neus. Deze foto laat ook al zien dat aan de S.II romp van Omega models aardig geschuurd moet worden om de boel pas te krijgen. Even de opbouw op romp en neus gepast:

photo 487877

Er zal onder de ramen een lein spleetje weggewerkt moeten worden met putty, denk ik, maar missschien valt dat mee als de raamlijsten geplaatst zijn. Het vooraanzicht:

photo 487876

Ook hier blijkt duidelijk het benodigde schuurwerk uit. Mondkapje bijleveren in de kit :) ?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 okt, 2019 19:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ben begonnen de vleugel pas te maken op de cabine. Daarvoor moet een rechthoekige hap uit de achterrand van de bovenvleugel genomen worden. Als ik de rand daarvan gelijk houd met de raamlijsten, wat gewenst is voor de produceerbaarheid, zou dat 7,5 mm moeten zijn. Beide tekeningen geven 5,5 mm aan; de raamlijsten op de zijkanten vallen dus niet samen met die op het "dak", wat mij tameijk onlogisch lijkt. Ik heb toch de 7,5 mm aangehouden. Dus aftekenen:

photo 488054

En de omtrek inzagen en in kerven, waarna met een tagetje het stuk verwijderd kan worden.

photo 488053

Bij het droogpassen bleek de vleugel veel dikker te zijn dan de hoogte van de zijwanden op die plaats. Dit ga ik verhelpen door het dak op het achterstuk op de zijwanden te lijmen in plaats van er tussen. Mischien ga ik aan de voorrand van het dak dan een stukje plastic in het profiel van de vleugel vijlen om de goede verhoudingen te krijgen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement