Vervolg van het voorbereidende werk.
Waar haal ik mijn gegevens vandaan?
Ik heb de nodige referenties:
1. P. Alting, Fokkers in Uniform, Driekwart eeuw militaire Fokker vliegtuigen, p. 61, Rebo Produkties, Sassenheim, 1988
2. N. Braas & W. Vredeling, Fokker S.14 Machtrainer, In dienst van de Nederlandse Luchtvaart, p. 11, ISBN 978-90-804981-5-0, 2009
3. J. Greuter, M. Schep, L. Boerman, J. Bossong, Camouflage en Kentekens, Op vliegtuigen van de Nederlandse strijdkrachten, p. 41, ISBN 90 73304 57 1, Bonneville, Bergen, 1997
4. H. Hegener, Fokker, The Man and the Aircraft, p. 203, ISBN 0-8168-6370-9, 1961
5. H. Hooftman, Van Brik tot Starfighter, Deel I: Met stofbril en leren vliegkap, pp. 72, 80La Rivière & Voorhoeve, Zwolle, 1962
6. T. Postma, Fokker, Bouwer aan de Wereldluchtvaart, p. 56, Fibula - Van Dishoeck, Haarlem, 1979
7. T. Postma, Vermetele vliegende Hollanders, p. 34, ISBN 90 228 3987 7, De Haan, Bussum, 1975
8. W. Schoenmaker & T. Postma, Klu Vliegtuigen, De vliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht vanaf 1913, p. 38, ISBN 90 6013 966 6, 1987
9. Vliegwereld, Het Dertigjarige Bestaan van de Nederlandse Fokkerfabriek 1929 – 1949, p. 473, Jaargang 15, No. 29, 1949
10. T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, p. 26-27, Unieboek B.V., Bussum, 1982
11. Privé communicatie Aviodrome Museum
12. NVM tekening 50.10.008
13. Website
http://alternathistory.com/sanitarnyj-s ... iderlandy/ (Russisch)
Referenties 1 t/m 11 leveren hoofdzakelijk foto’s op en wat afmetingen. Van het schoolvliegtuig S.II heb ik een paar originele Fokker tekeningen, maar de daarop gegeven afmetingen wijken nogal af van die in de referenties. Uiteindelijk ben ik van de volgende hoofdafmetingen uitgegaan.
Spanwijdte (bovenvleugel) 11.22 m
Lengte 7.20 m
Hoogte 2.80 m
Voor tekeningen heb ik twee bronnen. De NVM tekening (ref. 12):
En een tekening van een Russische website (ref. 13):
De neus van de laatste tekening komt voor mijn gevoel het best overeen met de foto’s, het rompachterdeel van de eerste is meer accuraat. Ik ga dus een mengvorm gebruiken: rompachterstuk van de eerste tekening (over te nemen op de tweede) en de cabine met de neus van de tweede tekening. Ook heb ik de schaal van de tweede tekening aangepast, zodat de romplengte overeenkomt met de lengte van de romp in de Omega Models kit. De staartvlakken en de uitlaat haal ik uit de NVM tekening.
Een eerste gesprek met de resin producent leverde op dat het deel met ramen in twee stukken uit transparante resin wordt geproduceerd, de overige delen uit gewone hars.
Rob