Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 16:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 15:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het glaswerk is afgewerkt, maar niet naar tevredenheid. Het schilderwerk is goed, geen verf onder de tape. Maar de lijmlaag van de tape blijft toch weer aan de hars zitten, hoewel deze canopy goed uitgekhard was en niet plakte.

photo 506255

De lijmlaag was niet te verwijderen met water of benzine (die taste tenminste de resin niet aan) en een laagje glans vernis hielp iets maat niet veel. Ik ga nog een laatste poging wagen met Frisk folie, en als dat niet werkt over naar plan B: Nieuwe master voor een dak zonder ramen en die laten afgieten in gewone resin. Meer werk voor de bouwer, al die kleine raampjes maken en er in plakken, maar hopelijk een beter resultaat.
Inmiddels wel de ondervleugels aan de romp gelijmd en gedeeltelijk aluminium geschilderd.

photo 506254

De foto laat duidelijk zien dat de ondervleugel een te kleien spanwijdte heeft. Logisch, want dat had de S.II van Omega Models ook, en die is voor de master gebruikt. Het zelfde geldt voor de bovenvleugel (pak weg 6 mm te klein), maar ik vond de maatafwijking voor de Fokker S.II niet storend.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 19:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik heb vorig jaar problemen gehad met tamyja curved tape op een F-16 canopy. De tape had er vrij lang opgezeten en ik kwam erachter dat ook dat lijmresten achterliet. Milde middelen hielpen niet, groffe middelen hielpen niet, uiteindelijk mijn canopy verprutst. Dankzij een collega bouwer heb ik toen weer een nieuwe gekregen.

Dit zijn wel vervelende dingen waar je tegen aan loopt. Zit het hem in het soort transparante plastic wat geleverd wordt? Wellicht is het iets om te testen met wat gangbare tapes die gebruikt worden, wellicht is er tape dat wel goed is.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2020 14:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Hallo Rob.

Allereerst mooi werk wat je allemaal laat zien.

En om ff op de canopy terug te komen: is het misschien een idee om de gehele canopy eerst van een laagje blanke lak te voorzien voordat je deze voorziet van z'n masks.
Misschien dat de tape dan makkelijker te verwijderen is.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 mei, 2020 15:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Peter: Bedankt voor de tip. Ik zal het zeker meenemen als ook mijn vijfde poging mislukt (dan zijn bovendien de clear resin onderdelen op :mrgreen: ).
Nadat poging vier met nieuwe maskers uit Frisk folie mislukt was (verf onder de maskers gelopen) poging vijf maar eens grondig aangepakt. Maar eerst moest ik nog even het onderdeel bewerken. De kap bleek lelijk vervormd (waarschijnlijk omdat het onderdeel te vroeg uit de mal gehaald was), dus eerst in het warme bad. Daarna kon het alle kanten op verbogen worden, maar na verschillende correcties en vergelijking met een van de andere kappen zag het er prima uit.
Daarna de sprue gescheiden van de glazen kap: inkerven op het scheidingsvlak met een mes, beetje zagen met de scheermes zaag, weer inkerven, weer zagen totdat de snede er vrijwel door was. Daarna de zijverbindingen doorknippen, afwerken en een net resultaat. De Frisk maskers aangebracht.

photo 506820

De maskers zijn vrijwel niet te zien. Hierna eerst een laagje glansvernis er over heen, dan twee lagen grijs om goed te dekken, een laag mahonie bruin en tenslotte een laagje zijdeglans vernis (vernis van Microscale, de rest Vallejo Model Colour, alles op water basis). Nadat de verf ongeveer droog was de maskers verwijderd. Het resultaat:

photo 506821

photo 506819

Geen lijmsporen en voor mijn gevoel OK, nog heel voorzichtig een paar kleine correcties uitvoeren.
Toch even passen op de romp.

photo 506817

photo 506818

De martelgang in beeld:

photo 506816

Links de eerste poging met een plakkerig exemplaar, gebuikt om te kijken of er een deur uitgezaagd kon worden, of de maskers de goede maat hadden en welke maskers het makkelijkste werkten en geen lijmsporen achterlieten. Daarnaast de kap waarbij de nieuwe maskers van Kip Washi tape gebruikt zijn en gekeken is of de lijmsporen weggewerkt konden worden met een badje glansvernis. Dan een kap waar ik niks mee gedaan heb. Het wit toont de reparatie van de schade als niet het kerf-zaag proces gebruikt wordt om de sprue te verwijderen. Dan de eerste poging met Frisk folie maskers, waar dus de verf onder liep. Het verwijderen van de verfsporen ging niet lekker, er bleven vlekken achter. En rechts tenslotte het resultaat van poging vijf.
Eindelijk klaar :roll: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 mei, 2020 15:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nu de het transparante dak eindelijk klaar is, kan ik een beetje verder. Omdat het model nu nog redelijk te hanteren is, ben ik met de decals begonnen. Eerst de boel in de glans gezet. De roundels op de bovenvleugel komen gedeeltelijk over de rolroeren heen. Voor een model met uitgeslagen (dus losse) roeren moet de decal dan in delen aangebracht worden. Voor de rode kruizen op een afneembare "deksel" op het rompachterstuk geldt hetzelfde, nog erger als daar de rode kruisen in een witte cirkel geplaatst moeten worden in de uitmonstering van na september 1939, want dan zit er ook nog een stukje wit op het cabinedak. Als hulpmiddel heb ik maar weer een template geprint op transparant plastic gemaakt.

photo 506934

Het dak dan:

photo 506931

Het aluminium heeft toch wat geleden onder het water van de decal en het schuiven; moet wat bijgewerkt worden. Bovendien is er een volgorde van aanbrengen bij een afneembaar dak. Eerst het stuk van het rode kruis op het afneembare dak, dan het stuk op de romp en tenslotte het stukje op het cabinedak.
De romp met oranje driehoeken:

photo 506932

Romp met cabinedak:

photo 506933
Met het deksel er naast:

photo 506928

Romp met deksel er op:

photo 506930

Met de vleugel er op (nog los):

photo 506929

En tenslotte met de deksel er naast:

photo 506927

Begint ergens op te lijken.

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 mei, 2020 21:52 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Ziet er goed uit! :)

Het aluminium moet inderdaad nog wat bijgewerkt worden maar verders ziet het er toch strak uit.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2020 10:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
robh schreef:
Begint ergens op te lijken.


Dat kun je wel stellen Rob. Het transparante dak was dan een hele klus maar is toch goed uit de verf gekomen. Moet je nu ook meerdere exemplaren in de kit stoppen?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2020 10:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Moet je nu ook meerdere exemplaren in de kit stoppen?

Dat gaat me iets te ver :lol: . Wel wordt in de bouwinstructies erg de nadruk gelegd op het "moeilijke" karakter van de glazen kap, dus stap voor stap hoe hij te schilderen is met goed resultaat. Waarschijnlijk is spuiten ook iets makkelijker dan kwasten.
Bovendien overweeg ik om wel een extra exemplaar uit gewone resin toe te voegen, waar dan met passen en meten raampjes uit plastic sheet ingezet moeten worden, net zoals bij mijn kits van de Koolhovens F.K.43, F.K.49 en F.K.49A. Meer werk, maar minder kans op mislukking :mrgreen: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 mei, 2020 15:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het cabinedak is vastgelijmd met witte houtlijm, net zoals de bovenvleugel. Ik moest eerst nog wat materiaal weghalen van de bovenkant van de voorruiten om ook de zijkanten goed te laten aanliggen. Misschien is dat het gevolg van de heet water behandeling van dit dakje; daar komt het min of meer uit als een nat dweiltje.

photo 507329

Bovendien moest bij het lijmen nog wat gecorrigeerd worden want er was tussen linker en rechter vleugeltip nog een millimetertje hoogteverschil. Gelukkig vult de lijm dat goed op.

photo 507328

Daarna de eerste vleugelstijl op maat gemaakt. Die onderdelen hebben met opzet een grotere lengte dan nodig is om te compenseren voor eventuele bouwonnauwkeurigheden. Dus passen, voorzichtig een stukkie der af, scheef afschuren, weer passen, snijden, schuren, passen ....... tot het echt past.

photo 507326

Een druppeltje lijm zet het echt vast.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 mei, 2020 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Verder met de V-stijlen. De voorste:

photo 507399

Weer passen en meten. Vooral het inkorten van het voorste pootje is kritisch; je maakt hem snel te kort, en dat groeit niet meer aan. De andere kant ook gedaan:

photo 507396

Het zit redelijk symmetrisch, dus daarover geen zorgen. Dan de trek-duw stang voor de rolroerbediening:

photo 507398

10 mm zwartgeschilderde messing van 0,5 mm diameter. Ook dit moet exact op maat gemaakt worden. Kan wel iets makkelijker gemaakt worden door het gaatje in de vleugel iets dieper te boren, maar dat moet je dan wel doen voordat de vleugel er op gaat.
En tenslotte de dwarsverbindingen vlak onder de vleugel, 10 mm lang opgemeten op het model.

photo 507397

Die zijn er intussen weer af, want ik had 0,65 mm stryreen staf gebruikt in plaats van 0,5 mm.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement