Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2019 23:28 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
In 2012 bracht Italeri deze kit uit om eraan te herinneren dat 50 jaar eerder haar voorganger Aliplast met haar eerste model uitkwam. Ik kocht hem voor 5 Euro op een Brouwersdag om mijn setje Italiaanse jagers verder te completeren. Het toeval wil dat 1962, toen ik 9 was, het jaar was waarin ik mijn eerste kit bouwde, samen met mijn vader en een tube Velpon: een Mig 15 van Airfix. Tempus fugit ;-)

Afbeelding

De instructies zijn zoooo 1962.... Het kleurenschema laat genoeg te raden over. Bedenk dat er toen nauwelijks modelbouwverf was.

Afbeelding

Afbeelding

De originele decals zitten erbij maar zijn opnieuw gedrukt voor deze release. Ik gebruik echter die van Special Hobby en het kleurenschema, dat veel duidelijker is, is ook van die firma. Ik ben even vergeten van wie ik dat kreeg, maar het biedt me de kans om een jager van de Aviazione Nazionale Repubblicana (ANR) van de fascistische noordelijke republiek te maken (september 1943-1945), die met de Duitsers meevochten, hoofdzakelijk in de bezette Balkan en in de Baltische staten. Let op het vignet op de neus: dat is de Diavola Rossa van het Caccia Terestre van de voormalige Regia Aeronautica. Wordt nu nog gebruikt door de Italiaanse luchtmacht. En door mij op mijn Facebookpagina: https://www.facebook.com/jan.voorbij.5 ;-)

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga deze versie maken. Merk op dat hij in Duitse RLM-kleuren is gespoten: RLM 74,75 en 76.

Afbeelding

Hier een overzichtje van Centauro's die voor de fascisten vochten. Een deel daarvan werd pas voltooid na de wapenstilstand van september 1943. In h6t kleurenschema van "mijn" Centauro (zie pijl) zit een foutje: hij had een "kattenrug" gespoten in RLM 75 (zie boven).

Afbeelding

En nu de kit zelf. Hij is simpel, heel basaal en heeft opliggende paneellijnen. Ik ga die wegschuren. Het scriben moet ik nog leren en ik heb er het gereedschap niet voor. Moet eerst eens met Huib praten, die een meester op dit wapen is ;-)

Afbeelding

Het werk aan de romp is gestart. De cockpit is geheel leeg, op een stoeltje na. Om die goed in positie te krijgen waren extra stukjes sprue nodig. Er zijn gaten geboord waar de MG's zitten. Ook het tropenfilter is uitgeboord en bijgesneden. Het filter zat als een rechte buis in de doos, maar dat klopt helemaal niet. De filters van mijn Macchi's stonden hiervoor model, maar ik ben er nog niet klaar mee. Er zit een prachtige klassieke standaard bij. Misschien ga ik die gebruiken. Ik wil niet al teveel werk maken van deze kit: de BB Japan nadert!

Afbeelding

Ik ga nog even aan het werk voor een geschiedenislesje.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op di 31 dec, 2019 15:15 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 nov, 2019 8:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Interessant modelletje in die Duitse kleuren! Leuk!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 nov, 2019 8:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dus daar komt die A vandaan in het logo van Italeri. Weer wat geleerd. Ik ben benieuwd wat je hiervan gaat maken. Lijkt me niet gemakkelijk. Bouw ze. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 nov, 2019 20:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Wat een mooi kitje Jan! Leuk zo vintage uitgevoerd. Scriben waag ik me ook nog niet aan, Huib kan het mooi zoals met zijn Do 17, maar denk niet dat het makkelijk is.

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi kitje, Jan. En een hele mooie serie opties. Zelf had ik de tweede van boven gekozen, maar ze zijn allemaal mooi.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 nov, 2019 17:37 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Huib2 schreef:
Zelf had ik de tweede van boven gekozen, maar ze zijn allemaal mooi.


Ik de derde, maar ik wilde per sé die met de diavola rossa van de 6e CT maken, vandaar.

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 nov, 2019 18:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
mooi vliegtuig. Intrigerende schema's ook... die tweede lijkt me ook speciaal.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 dec, 2019 17:59 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
We zijn weer een stukje verder. De lege cockpit eerst maar even voorzien van enkele zelfgemaakte onderdelen. Darna de romp dichtgelijmd en de vleugelhelften op elkaar. Vullen, schuren/nog niet goed/ Vullen, schuren/nog niet goed/ vullen, schuren/nog niet goed/ vullen, schuren/nu wel goed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna alle ovetollige plamuur verwijderd met Mr.Color Thinner. Zelf de rugantenne gemaakt die ontbrak bij de kit en de oliekoeler onder de romp geplaatst.
Ik heb besloten deze maar eens op een standaard te plaatsen, omdat ik die mooi vind en de fraaie lijnen van het vliegtuig beter uitkomen.Staat ook leuk als ik alle Italiaanse jagers bij elkaar zet in de vitrine.

Afbeelding

Hieronder kun je goed zien hoe ik het stoffilter heb bijgewerkt en uitgeboord. het was als een buisje opgenomen in de doos en leek nergens naar. M.b.v. foto's gecorrigeerd.

Afbeelding

De kit heeft opliggende panneellijnen. Die ga ik niet verwijderen (en re-scriben), maar wel een stuk vlakker schuren.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 dec, 2019 18:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dit brengt wel herinneringen mee zo met dat doorzichtig statiefje. Uit de tijd van de houtje touwtje modelbouw. Je gaat in ieder geval goed. Laat je de opliggende paneel lijnen zo? Heeft ook wel iets klassieks. Toch? :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 dec, 2019 3:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 mei, 2013 19:16 pm
Berichten: 109
Vroeger hadden veel kitjes een standaard in de doos. Dus ja, oud maar toch wel leuk.

Zit me af te vragen over de opliggende panel lijnen, na het verfen/spuiten, met een dry brush de panel lijnen een donkere kleur geven? :roll:

Reimer

_________________
W.I.P.
Grumman F-14A Tomcat (Tamiya 1/32)
Stug III Ausf F (Dragon 1/72)
Star Wars AT-ST (Bandai 1/48)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement