Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 5:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 04 okt, 2019 17:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 15 dec, 2017 18:18 pm
Berichten: 204
respect hoor wat je tot nu toe al gedaan hebt, ik waag me niet aan deze schaal...(veel te klein voor mij)

succes met het vervolg en blijf je volgen..

gr Ed


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 okt, 2019 2:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Dankjewel Ed, maar ach ik weet niet beter. Ooit begonnen aan 1:72 en nooit iets anders gedaan. Toch moet ik eerlijk zeggen dat 1:48 me steeds meer gaat interesseren. Eerst mijn voorraad maar eens opmaken (yeah right :wink: )

Vanavond nog even aan het PE-vouwen geweest. De landing flaps hebben hun vorm gekregen. Gelijk maar zo'n PE-vouwtooltje op m'n verlanglijstje gezet, het viel niet mee de "lange" delen netjes om te vouwen. Maar uiteindelijk wel gelukt!

photo 486772

Nu dus de vleugels uit gaan sparen. Hakken, zagen en schuren geblazen!
En ondertussen eens wat referentiemateriaal verzamelen voor de hoek waarin de flaps naar beneden gericht zijn...

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 okt, 2019 10:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Hakken, zagen en schuren is gebeurd, met ook nog wat dremelen (het meeste eigenlijk), snijden en schrappen er bij.
Na een hoop passen en meten een kruisje geslagen en ervoor gegaan:

photo 486887

Dat viel al niet tegen. Na nog een beetje dryfitten bleek dat er nog wat gesmokkeld moest gaan worden. klein streepje er af nog:

photo 486882

photo 486884

Historisch correct zal het niet zijn, maar als het toestel op zijn pootjes staat zie je de onderkant niet meer, en de landingflaps wel, dus er hoefde niet lang over nagedacht worden. Daarna weer passen, ook in combinatie met de fuselage, waar ook een beetje aan geschuurd moest worden.

photo 486889

photo 486888

Nog wat afgeplakt voor de zekerheid, ter bescherming van eventuele uitschieters met de lijm, en vervolgens de flaps ingeplakt:

photo 486886

photo 486885

Als laatste nog wat te plamuren delen afgeplakt op de fuselage. Ik was eigenlijk van plan pas te plamuren na het bevestigen van de vleugels aan de fuselage, zodat alles in één keer kon. Maar toch besloten eerst een plamuurrondje te doen nu de delen nog los zijn, omdat ik nu nog wat makkelijker overal bij kan.

photo 486883

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 okt, 2019 19:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Leuk toch, dat gepriegel met PE? Ik denk wel dat er veel plamuurwerk aan komt, succes.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 okt, 2019 11:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
fvdm schreef:
Leuk toch, dat gepriegel met PE? Ik denk wel dat er veel plamuurwerk aan komt, succes.

Ja ik moet zeggen dat ik het best leuk vind, je voegt echt wat toe aan je model. En uiteraard kan je ook wel scratchen, maar ik vind het er ook gewoon erg mooi uitzien.

Plamuurwerk zit er zeker wel in ja. Het eerste rondje op de fuselage is inmiddels gedaan, na het schuren heb ik de vleugels eronder gelijmd. De vleugelaanhechting aan de bovenzijde op de romp moest ik alvast wat bijschuren evenals de aansluiting van de stabilo's op de romp.

Op naar plamuurronde 2! :brouw:

photo 487205

photo 487204

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 okt, 2019 12:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi glad... maar:

Afbeelding

bron: https://australianaviation.com.au/2018/ ... lf-fw-190/

Sommige lijnen mogen er zijn...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 okt, 2019 16:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Ik vind het geweldig dat je er iets van maakt Deef....het is eigenlijk een prutmerk/fabrikant, maar vol overgave werk je aan dit project :brouw: :brouw:

Silenoz schreef:
Mooi glad... maar:

Afbeelding

bron: https://australianaviation.com.au/2018/ ... lf-fw-190/

Sommige lijnen mogen er zijn...


Ik denk dat Deef uit is gegaan van de box art...en daar is alles mooi glad (correct me if I am wrong :mrgreen: )
Afbeelding

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 okt, 2019 17:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Nou, zo te zien blijven er bij Deef wat lijnen goed zichtbaar.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 okt, 2019 14:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Bedankt voor de reacties! Normaal probeer ik wel iets sneller te reageren maar op de een of andere manier is het de afgelopen dagen een beetje te druk geweest om inhoudelijk te kunnen reageren...

Wolf73 schreef:
Ik vind het geweldig dat je er iets van maakt Deef....het is eigenlijk een prutmerk/fabrikant, maar vol overgave werk je aan dit project :brouw: :brouw:
Ik vind het ook heel leuk om er iets van te maken tot nu toe. Juist door dat verhaal erachter en het uitzoekwerk over de historie en varianten. Had ik gewoon voor een "recht uit de doos" variantje gegaan, dan was ik er misschien wel al een beetje klaar mee geweest, maar in dit geval ben ik dus erg gemotiveerd. Daarbij komt dat ik er ook vol overgave in durf te gaan, omdat ik heel veel bijstand al krijg van iedereen hier! :brouw:

Silenoz schreef:
Mooi glad... maar:

[mooie foto]
bron: https://australianaviation.com.au/2018/ ... lf-fw-190/

Sommige lijnen mogen er zijn...
Allereerst: Wat een ongelooflijk mooie foto waar veel detail zichtbaar op is zeg! Interessant artikel er achter ook, leuk om te lezen.

Over de paneellijnen:
Hieronder een paar foto's die ik als referenties aanhoud voor de neus:

Afbeelding
Afbeelding
Bron: https://www.ipmsstockholm.se/home/focke ... revisited/

Zoals je ziet zijn de panelen hier wel iets strakker aansluitend dan op de foto van de rode 1. Maar ook weer niet zo strak als de Boxart. Een soort van gulden middenweg dus! :D

Huib2 schreef:
Nou, zo te zien blijven er bij Deef wat lijnen goed zichtbaar.
Dat is ook zeker waar. Het plamuurwerk wat ik tot nu toe er op heb zitten is in ieder geval niet om paneellijnen weg te werken. Meer om echte imperfecties te repareren. De aansluiting in de hoek bovenop de neus bijvoorbeeld, "dook" ineens bijna een halve millimeter ineen. Omgerekend is dat ongeveer 3,5cm op ware grootte. Dat vond ik iets te gortig. Neemt niet weg dat er nog gescribt gaat worden! Zoals ik ergens eerder dit verslag al zei: de kit voorziet een "motorkap" zonder deelnaad, terwijl dit in het echt wel degelijk twee panelen zijn! (zoals op de foto's hierboven duidelijk te zien is)

Op de foto hieronder heb ik met rode lijnen zichtbaar gemaakt waar ik de paneellijnen opnieuw aan zal gaan brengen:

photo 487457

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 okt, 2019 16:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Deef schreef:
Allereerst: Wat een ongelooflijk mooie foto waar veel detail zichtbaar op is zeg! Interessant artikel er achter ook, leuk om te lezen.

Alleen zo jammer dat dit een luchtwaardige kist is voorzien van een andere motor ( waarschijnlijk een Amerikaanse.....ik zie de magneto's zitten en die hadden de BMW 801's daar niet ) en dus ook andere motorbeplating waardoor deze foto absoluut niet als referentiemateriaal te gebruiken is. Mijn advies: zoek foto's uit de juiste periode :wink:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement