Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 8:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 12:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
En mooi hoe je die cockpitkap openmaakt, Deef!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2019 7:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Dankje Huib!

Ik moet Silenzos toch ook even bedanken voor de opmerking over de neus. Naar aanleiding daarvan heb ik gisteravond nog even kritisch een kijkje genomen. En wat bleek, het paneel op de bovenkant zat iets scheef. ik denk dat het met het aandrukken bij het lijmen iets scheef is gegaan.

photo 485978

Dus heel voorzichtig het paneel weer losgemaakt, wat eigenlijk best makkelijk ging. Iets te makkelijk naar mijn zin. Vandaar de volgende vraag over het verlijmen: Ik maak nu bij het modelbouwen gebruik van Tamiya Cement en CA-secondelijm. Wat voor lijm gebruiken jullie, of zou ik het best gebruik kunnen maken, bij het verlijmen van twee vlakken op elkaar (zoals de hierboven scheefgelijmde bovenkap dus)?

photo 485977

Gelukkig ging het zonder schade weer van elkaar af dus. Typisch zoiets wat je met het blote oog niet snel opmerkt maar bij een goede inzoomfoto wel duidelijk zichtbaar is. Als ik de oppervlaktes geschuurd heb dus in ieder geval de cowlingring gebruiken om het paneel er mooi uitgelijnd op te kunnen lijmen, dan is het ook beter te controleren. In ieder geval weer blij dat ik deze bouw op het forum heb gegooid :wink:

Ow en zoals jullie waarschijnlijk wel opgemerkt hebben, de werkplek ook nog even opgeleukt met een mooie inspiratievolle achtergrond! :D

photo 485979

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2019 8:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4288
Woonplaats: Bovensmilde
Ik heb altijd secondengel in plaats van secondenlijm, daar is net even wat langer mee te spelen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2019 11:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Ha, goed dat je nog even een stapje teruggaat om dit punt te verbeteren. Anders blijf je daar altijd spijt van hebben.

Ik gebruik heel wat verschillende soorten lijm:
- Revell contacta, uit de flesjes met doseernaald, voor grotere onderdelen plastic op plastic.
- Tamiya extra thin voor kleine onderdeeltjes plastic op plastic.
- Dunne secondelijm om metalen onderdeeltjes (PE) op plastic te lijmen
- Dikke secondenlijm als alternatief voor de dunne. droogt langzamer, creëert soms meer contactoppervlak. Ook handig om knoppen aan versnellingshandels of isolatoren in radioantennes te maken.
- PVA lijm (witte houtlijm) als ik papier, karton of hout gebruik. Ook geschikt om glaswerk mee vast te lijmen. Je kunt er ook lamplenzen mee maken. Droogt bijna transparant op.
- Clearfix (Humbrol) transparante lijm die het plastic niet aantast om glaswerk mee vast te zetten. Je kunt er ook kleine raampjes mee maken.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 sep, 2019 7:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Bedankt! Ik heb weer een paar items aan de boodschappenlijst toegevoegd :D

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 sep, 2019 8:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7917
Woonplaats: Ingelmunster
soms is het gemakkelijker om onregelmatigheden op te sporen met behulp van een camera dan met het blote oog. Mooi dat je aangepakt hebt, zou je achteraf enkel maar zuur opbreken of storen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 sep, 2019 8:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Qua lijmen gebruik ik eigenlijk alleen maar Tamiya Extra Thin (TET) en dunne secondenlijm.

Zoals mijn voorgangers al zeiden, goed dat je het probleem hebt aangepast!

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2019 2:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Goed dat je de neus nog even fixt :brouw: Dat zijn van die dingetjes als je daar te laat achter komt dat je er nadeloos aan kan irriteren (is mijn ervaring tenminste :lol: )
Ik gebruik voornamelijk Tamiya Extra Thin(TET) om polystyreen plastic te lijmen. Voor dingen zoals tracks waar je wat extra werk tijd kan gebruiken gebruik ik n-butyl acetaat, dat is het minder vluchtige bestand deel van TET. Heel zelden als er iets verstevigd moet worden dan gebruik ik sprue goo om het te lijmen, sprue goo is een oplossing van polystyreen in TET en laat na drogen een laagje polystyreen plastic achter. Voor de meeste andere
Voor de meeste andere materialen gebruik ik beetje verdikte secondelijm en heel soms houtlijm.

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2019 14:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Bedankt voor alle reacties! De Humbrol Clearfix en Revell Contacta heb ik vanmorgen bij de lokale modelbouwzaak gehaald, en uiteraard ook nog wat andere dingen :roll: :lol:

Ik loop daar op de een of andere manier altijd met veel meer dingen naar buiten dan er op m'n lijstje stonden...

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2019 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Met een aantal keer steeds een kwartiertje tot een half uurtje tussendoor de tijd, ben ik de afgelopen dagen toch wel weer wat verder gekomen.

De cockpit is klaar, en in de fuselage gelijmd. Dat ene riempje zit nog niet goed. Deze had wat meer overtuiging nodig in de vorm van een extra drupje lijm. Die buig ik in een later stadium wel in de goede vorm tegen het stoeltje aan. Hier nog een fotootje van het kantoortje voordat deze "ommuurd" werd:

photo 486151

En ingelijmd:

photo 486149

Vervolgens het glaswerk afgeplakt, en de achterkant van de canopy nog een schuurbeurtje gegeven, nu wel tevreden over het geplamuurde werk. Toen was het volgende PE-setje aan de beurt:

photo 486147

Voor wat betreft de canopybepanseringsraamstijlen, die passen niet geweldig. Nou is dit setje, zoals te zien op de foto hierboven, ook niet gemaakt voor dit kitje. Het was dus ook wel een beetje te verwachten.

photo 486150

Op de foto is het misschien niet zo goed te zien, maar het kader voor de voorruit past in de breedte niet om de ruit heen. Wat wel goed te zien is, is dat de raamstijlen van de pansering aan de zijkant van de canopy ook niet passend is qua hoek van de verticale voorste stijl. Deze toepassen zal er raar uitzien denk ik.

Er zijn een paar dingen die door mijn hoofd gaan. Ik kan bijvoorbeeld de verticale stijlen van het voorraam losmaken van het kader en op de hoeken plaatsen. Zo krijg je misschien toch net dat detail van de extra bepanserde voorruit. Zo denk ik er ook aan om de raamstijlen die op de zijkanten van de canopy zouden komen uit de maskering te snijden zodat deze gewoon op de canopy gespoten worden. Voor de schaal nog realistisch genoeg lijkt me.

Ik kan de hele bepanserde raamdelen ook geheel weglaten, ik las hier en daar namelijk ook dat piloten ook wel eens de zware bepanserde canopydelen op eigen initiatief verwijderden ten bate van de prestaties van hun toestel.

Nog maar een paar nachtjes over slapen dus, maar ben ook benieuwd wat jullie hiervan vinden, of zouden doen.

Ten slotte net nog even een dryfitrondje gedaan, alles staat klaar voor de volgende lijmsessie.

photo 486146

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement