Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 8:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 30 sep, 2019 9:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4283
Woonplaats: Bovensmilde
Je kunt de pe ook doorknippen zodat je in ieder geval de hoeken goed hebt. Deze op de canopy bevestigen en vervolgens het missende stukje breedte als plamuur aanbrengen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 sep, 2019 9:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Wat jammer is aan een PE oplossing is dat dikte van het glas niet goed tot zijn recht komt. De zijkanten ogen mij erg plat eerlijk gezegd. Kijk maar op de foto's, dan zul je het verschil ook opmerken.

Voor de wind shield armor geldt hetzelfde. Wat mij daar echter zorgen baart is de opening voor het glas zelf - die lijkt veel te klein.

Ik zou deze delen helemaal niet gebruiken eerlijk gezegd. Stukje 0.13mm PS plastic zelf op maat maken.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 sep, 2019 12:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
markie schreef:
Je kunt de pe ook doorknippen zodat je in ieder geval de hoeken goed hebt. Deze op de canopy bevestigen en vervolgens het missende stukje breedte als plamuur aanbrengen.
Ja daar zat ik dus wel aan te denken ja. En de horizontale liggers kan ik dan natuurlijk zelf ook even weer toevoegen inderdaad. Top!

SpeedAS schreef:
Wat jammer is aan een PE oplossing is dat dikte van het glas niet goed tot zijn recht komt. De zijkanten ogen mij erg plat eerlijk gezegd. Kijk maar op de foto's, dan zul je het verschil ook opmerken.

Voor de wind shield armor geldt hetzelfde. Wat mij daar echter zorgen baart is de opening voor het glas zelf - die lijkt veel te klein.

Ik zou deze delen helemaal niet gebruiken eerlijk gezegd. Stukje 0.13mm PS plastic zelf op maat maken.
Owja... wind shield armor, zo noemde je dat.. :oops:
En inderdaad, op de foto's is het echt een dik paneel met een heel kozijn er omheen. Slim idee van je om er een plaat 0.13 voor te pakken. Dan heb ik het glas gelijk ook. En de randen kan ik dan gewoon spuiten. Dat plaatje kan weer op de nieuwe boodschappenlijst. :D

Bedankt voor de inzichten weer!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 okt, 2019 10:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Deef schreef:
Slim idee van je om er een plaat 0.13 voor te pakken. Dan heb ik het glas gelijk ook. En de randen kan ik dan gewoon spuiten. Dat plaatje kan weer op de nieuwe boodschappenlijst. :D

Bedankt voor de inzichten weer!


Happy to help! Wel een kleine correctie: met een stukje PS (polystyreen is die witte plastic) kun je de frame op maat bouwen, gebaseerd op dat PE deeltje. Acetaat plaat is een doorzichtige plaat waarmee je glas kunt imiteren. Deze zou ik niet buigen daar dit dof wit kleurt bij de buigpunten.

Kijk maar even in mijn G.1 topic - daarin heb ik een voorzet gemaakt met het binnenwerk van de cockpitkap. Voor het idee zeg maar.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 okt, 2019 17:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Met een halfuurtje per dag kom je er ook wel Deef! Het duurt alleen wat langer :D Goed om te zien dat je in ieder geval doorgaat.

V.w.b. de lijm gebruik ik het volgende.

photo 486429

Revell contacta gebruik ik enkel bij grotere oppervlakken die tegen elkaar gelijm moeten worden (spuitje) of een piefje dat in een gaatje moet zoals bijvoorbeeld de stuurknuppel (potje). Het meeste gebruik ik de Mr. Hobby lijm. Die werkt anders in de zin dat je eerste de delen tegen elkaar moet zetten en dan met het kwastje de lijm eroverheen smeert. Die lijm is erg vluchtig vervormd het plastic daardoor niet, tenzij je er zelf weer aan gaat zitten. Werkt erg goed en is vergelijkbaar met de eerder genoemde TET, maar ruikt wat minder sterk. De tube secondelijm is gewoon van de Action. Die gebruik ik enkel voor PE onderdelen en soms voor transparante onderdelen, meestal als ik die na het aanbrengen nog moet bijvijlen. De houtlijm is in principe voor cockpitramen en -kappen.

Over de cockpitramen gesproken. Ik heb eventueel de bepantsering in plastic van een Eduard kit. Ik kan ze naar je opsturen als je wilt. Stuur een PB'tje dan.

Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 okt, 2019 20:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
SpeedAS schreef:
Happy to help! Wel een kleine correctie: met een stukje PS (polystyreen is die witte plastic) kun je de frame op maat bouwen, gebaseerd op dat PE deeltje. Acetaat plaat is een doorzichtige plaat waarmee je glas kunt imiteren. Deze zou ik niet buigen daar dit dof wit kleurt bij de buigpunten.

Kijk maar even in mijn G.1 topic - daarin heb ik een voorzet gemaakt met het binnenwerk van de cockpitkap. Voor het idee zeg maar.
Ow maar voor de zijbepantsering hoef ik niks te buigen toch? Het deel van de canopy waar het tegenaan moet komen is vlak. Ik dacht dus dat je bedoelde uit een plaatje transparant PS (verkopen ze kennelijk bij mijn lokale modelbouwshop) het pantserglas te snijden/zagen, af te plakken en de randen dan spuiten. Dan heb ik gewoon een paneeltje wat zo tegen de zijkant van de canopy gelijmd kan worden toch? Ik heb in de laatste minuutjes van mijn werkdag visueel gemaakt wat ik in mijn hoofd heb: :D

photo 486550
Hierbij is het witte de transparante plaat en het zandkleurige masking.

FokkerFan schreef:
Met een halfuurtje per dag kom je er ook wel Deef! Het duurt alleen wat langer :D Goed om te zien dat je in ieder geval doorgaat.

V.w.b. de lijm gebruik ik het volgende.

Revell contacta
Check!
Citaat:
de Mr. Hobby lijm. [...] vergelijkbaar met de eerder genoemde TET
Check!
Citaat:
tube secondelijm
Check!
Citaat:
houtlijm
Check!
Moet goedkomen dus! Goeie om voor cockpitruiten houtlijm te gebruiken, die schrijf ik op.

Citaat:
Over de cockpitramen gesproken. Ik heb eventueel de bepantsering in plastic van een Eduard kit. Ik kan ze naar je opsturen als je wilt. Stuur een PB'tje dan.
Je kan een PBtje van me verwachten! :brouw:

Bedankt voor de reacties weer! Ik heb er nu al zoveel profijt van dat ik weer actief ben geworden op het forum :D :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Laatst bijgewerkt door Deef op wo 02 okt, 2019 0:19 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 okt, 2019 23:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Wat vervelend dat dat PE setje niet zo netjes past, het is vaak mazzel als een aftemarket setje op een 'vreemde' kit past. Mocht Ingmar's cockpit ook niet passen denk ik dat een dun laagje doorzichtig plastic best nog wel eens zou kunnen werken. Huib had geloof ik van dat super dunne polystyreen plaat, bijna papier, mogelijk zou je daaruit het frame dan kunnen snijden ik weet alleen niet waar die dat vandaan heeft.

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 okt, 2019 8:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
reteip9 schreef:
Wat vervelend dat dat PE setje niet zo netjes past, het is vaak mazzel als een aftemarket setje op een 'vreemde' kit past. Mocht Ingmar's cockpit ook niet passen denk ik dat een dun laagje doorzichtig plastic best nog wel eens zou kunnen werken. Huib had geloof ik van dat super dunne polystyreen plaat, bijna papier, mogelijk zou je daaruit het frame dan kunnen snijden ik weet alleen niet waar die dat vandaan heeft.
Mja vind het niet echt vervelend hoor. Ik wist van te voren wel een beetje dat het mazzel zou zijn als het ook op deze canopy zou passen. Maar ik kocht het setje aanvankelijk toch ook voor de decals dus alles wat ik kan gebruiken is mooi meegenomen! En een beetje scratchen is ook altijd wel leuk. :)

Anyhow, berichtje naar Ingmar is gestuurd, en de canopy even opzij geschoven. Daar ga ik later wel weer even verder mee.
Maarrrrr... het is niet alleen kommer en kwel:

Dryfitten:

photo 486570

Wat schuren ten behoeve van de hechting van de lijm. Het PE-deel een beetje gerold om er wat ronding in te krijgen en voorzien van een mantage-handvatje in de vorm van een stukje Tamiya-tape:

photo 486571

Plak plak:

photo 486569

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 okt, 2019 10:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Ai, valt mij nu pas op. Wat is de ronde paneellijn achter bij de staart - hoort m.i. daar niet te zitten.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 okt, 2019 11:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
SpeedAS schreef:
Ai, valt mij nu pas op. Wat is de ronde paneellijn achter bij de staart - hoort m.i. daar niet te zitten.

Nee die lijkt mij ook niet te kloppen, die gaat mee in het plamuurrondje.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement