Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 0:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 dec, 2019 17:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Dankdank!

De afgelopen dagen toch nog wat na zitten denken over de woorden van markie over het afplakken en spuiten van de zijdes van de fuselage ipv de decals te gebruiken. Na wat passen en meten ben ik toch van plan de decals te gebruiken. Weleenswaar ga ik ze nog wel wat bijsnijden, omdat ik niet denk ze netjes over het uitlaatgedeelte heen te kunnen "set-en-sollen". De bepantsering aan de zijdes deed me twijfelen over het strak af kunnen plakken.

De neus en een stukje uitlaatgedeelte overlappend met de decals spuit ik dus zwart. Gewoon zwart-zwart, de decal is dit namelijk ook. Later zal ik dan proberen te blenden en met highlighten/filter het zwart wat af te zwakken. Daar zo nog een vraagje over.

Eerst dus gisteravond het geheel afgeplakt en afgedekt, vanmiddag het zwart gespoten:

photo 492672

photo 492673

photo 492674

Nu twijfel ik over 3 vervolgstappenvolgordes:

1) Glanslak
2) Zwarte zijdecals
3) Glanslak
4) Blenden/highlights
5) Glanslak
6) Rest van de decals, enz, enz

1) Glanslak
2) Zwarte zijdecals
3) Blenden/highlights
4) Glanslak
5) Rest van de decals, enz, enz

1) Zwarte zijdecals
2) Glanslak
3) Blenden/highlights
4) Glanslak
5) Rest van de decals, enz, enz


Wat zouden jullie doen? Kan natuurlijk ook nog een betere variant zijn dan bovenstaande :D

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 dec, 2019 8:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ineens bedacht ik me van de week: "Ik hoef natuurlijk niet persé het hele toestel in de glanslak te zetten, ik kan ook alleen even dat stukje van de zijdecals met de kwast doen!"

Zo gezegd zo gedaan, en gisteren nog lekker bezig geweest. De zijdecals zitten er op, de uitlaatcompartimenten uitgesneden. Het zwart komt al best mooi overeen met het zwart op de cowling. Een beetje overtuiging van Set en Sol was wel nodig om ze langs de zijbepantsering te krijgen.

Vervolgens met een beetje zenuwen in de benen aan het highlighten begonnen. Dat is me niet tegengevallen. Omgevingstemperatuur was goed, de Vallejo Model Air gemixt met wat wit en wat extra verdund, en de druk van de compressor laag gezet. Het beschermkapje van de airbrush afgedraaid en na wat oefenrondjes op de afgedankte Lynx durfde ik het wel aan.

Het ging best goed maar uiteindelijk toch wat te fanatiek aan de gang gegaan. Toen ik het model, na de twee camokleuren gedaan te hebben, even liet rusten waren de kleuren mooi valer geworden maar sommige panelen toch teveel "overlappend". Vervolgens de kleuren er weer bij gepakt en deze keer in plaats van iets lichter, iets donkerder gemaakt. Toen de paneellijnen nog eens langsgegaan en toen wel tevreden.

photo 492915

photo 492913

photo 492912

photo 492914

De kleuren "leven" nu veel meer dan de kleuren uit de vorige post, hoewel ik het het lastig te fotograferen vond in het kunstlicht. Naar mijn zin had ik nog wel veel last van tipdry.
Alleen het zwart nog wat downtonen en dan vind ik het een mooie basis voor de glanslak, decals, en weathering. En nog wat te schilderen details niet te vergeten.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 dec, 2019 8:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi werk hoor. De highlights hebben goed uitgepakt in mijn ogen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 dec, 2019 13:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Zo hé! Mooi spuitwerk, Deef. Het ziet er heel subtiel en prachtig uit met mooie verzadigde kleuren.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 dec, 2019 15:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Thanks! Ben er zelf ook wel een beetje trots op, aangezien ik er toch een beetje tegen op zag. Maar een boel geleerd gelijk wat betreft het omgaan met de airbrush en het verdunnen van verfjes e.d.

Het zwart ook heel subtiel, gedowntoned en wat highlights aangebracht. Lastig weer om op de foto's te pakken, en weer voor daglichtfoto's is het helaas niet :(

photo 493079

photo 493080

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 dec, 2019 16:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Mooi hoor!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 dec, 2019 11:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Ziet er goed uit Dave.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 dec, 2019 11:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Knap spuitwerk.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 dec, 2019 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Thanks! :)

Afgelopen maandag heb ik de decals aangebracht. De decals zelf van de conversieset vielen een beetje tegen. Ik ben van andere decalvellen gewend dat deze loskomen met een kleine outline doorzichtige film. Deze moesten echter eerst losgesneden worden. Ben ik in het verleden verwend zeker qua decals? Aan de andere kant zijn ze dan wel weer mooi dun.
Het viel niet mee de gele lijn netjes langs de zwarte decal te positioneren, maar het is naar tevredenheid gelukt! Ik vind zelf de kruizen aan de zijdes nogal groot, maar ik heb de bij de kit geleverde versies vergeleken met die uit de conversieset en daar zat geen verschil in dus dat zal wel kloppen. Wat ik later wel zag is dat ik het volgens de tekening van de conversieset heb gepositioneerd, maar dat de kruizen op de zijdes wellicht wat dicht op de witte band zitten, als ik het vergelijk met diverse plaatjes op het internet. Of ik heb de witte band wellicht iets te breed gespoten, ach ik vind het niet storend.

photo 493328

Wat wel even storend was: Terwijl ik vrolijk met de decals bezig was merkte ik ineens dat de glanslak op de neus (waar ik het toestel vasthield, met handschoentjes aan overigens) los kwam. Balen natuurlijk maar ik heb de schade redelijk beperkt kunnen houden. Op de bovenstaande foto was het al een beetje te zien, maar hieronder nog even een close-upje:

photo 493329

Hoogstwaarschijnlijk de glanslak niet genoeg laten uitharden. Zondagmiddag de Vallejo Gloss Varnish (spuitbus) gespoten en maandagavond gaan decallen. Wellicht wel droog, maar nog niet voldoende uitgehard. Het onderhuis is, als ik er niet aan het hobbyen ben, in deze maanden zo'n 10-15 graden. De relatief dikke spuitbuslaag zal daardoor wat meer drogings-/uithardingstijd nodig hebben dus. Alleen de glanslak is aangetast maar niet de onderliggende verflaag. Deze heb ik dan ook netjes 5 dagen met rust gelaten voordat de glanslak er op ging. Eind van deze week zal ik eens voorzichtig proberen de ontstane oneffenheden met fijn schuurpapier weg te schuren zodat de volgende laag glanslak t.b.v. de weathering het weer netjes af kan sluiten. En deze laag dan eerst goed laten drogen! :mrgreen:

Nu de Fockewulf maar een veilig warm(er) plekje gegeven in de woonkamer, zodat de beschadigde laklaag eerst even goed uit kan harden. Verdekt opgesteld achter de kerstboom, wel zo gezellig! :P

photo 493330

Toch ook maar eens gaan experimenteren met verschillende glanslakken voor de airbrush, ook niet verkeerd om wat dunnere glanslaagjes te kunnen spuiten. Ik las hier en daar prettige ervaringen met de Aqua Gloss van Alclad?

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 dec, 2019 7:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi gecamoufleerd zo achter die boom Deef.
Ik heb de Alclad laatst wel gekocht, maar nog niet gebruikt, dus kan er nog niets zinnigs over zeggen helaas.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement