Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 22:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 12 okt, 2019 20:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Arjan Ouwendijk schreef:
Alleen zo jammer dat dit een luchtwaardige kist is voorzien van een andere motor ( waarschijnlijk een Amerikaanse.....ik zie de magneto's zitten en die hadden de BMW 801's daar niet ) en dus ook andere motorbeplating waardoor deze foto absoluut niet als referentiemateriaal te gebruiken is. Mijn advies: zoek foto's uit de juiste periode :wink:

Gr. Arjan

De cowling oogt inderdaad wat anders ook ja. Ik blijf ook gewoon de referentiefoto's gebruiken uit de link die ik in mijn vorige post plaatste.

Maar historisch correct of niet, het blijft een mooie foto :wink:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 okt, 2019 9:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Arjan Ouwendijk schreef:
Deef schreef:
Allereerst: Wat een ongelooflijk mooie foto waar veel detail zichtbaar op is zeg! Interessant artikel er achter ook, leuk om te lezen.

Alleen zo jammer dat dit een luchtwaardige kist is voorzien van een andere motor ( waarschijnlijk een Amerikaanse.....ik zie de magneto's zitten en die hadden de BMW 801's daar niet ) en dus ook andere motorbeplating waardoor deze foto absoluut niet als referentiemateriaal te gebruiken is. Mijn advies: zoek foto's uit de juiste periode :wink:

Gr. Arjan


Het is de VH-WLF. Daar zit een Russische motor in: Shvetsov M-82T. Wat een lelijk ding is het geworden met de veel te kleine cowling, erg jammer dit.

@Deef, de voorste ring bij de propeller is een pantserplaat welke groter was aan de buitenranden en daarmee niet 1 geheel vormde met de rest van de cowling. Aantal mooie foto's waarop dit te zien is, zijn hier te vinden:
https://www.flying-tigers.co.uk/2019/focke-wulf-fw-190-hobbymaster-and-herpa-new-model-arrivals-and-hobbymaster-updated-photos/

Mooie voortgang verder Deef!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2019 22:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
SpeedAS schreef:
@Deef, de voorste ring bij de propeller is een pantserplaat welke groter was aan de buitenranden en daarmee niet 1 geheel vormde met de rest van de cowling. Aantal mooie foto's waarop dit te zien is, zijn hier te vinden:
https://www.flying-tigers.co.uk/2019/focke-wulf-fw-190-hobbymaster-and-herpa-new-model-arrivals-and-hobbymaster-updated-photos/

Mooie voortgang verder Deef!
Thanks Alex! Mooie foto's inderdaad! Dat de panellines behouden moesten worden vermoedde ik al, dat het een pantserplaat betreft wist ik niet. In ieder geval een onderdeel dat niet geplamuurd hoeft te worden, dat scheelt weer!

Want plamuur- en schuuruurtjes, die zijn er wel geweest de afgelopen tijd. Bijzonder saai om te verslaan, dus dat doe ik dan ook maar niet :wink:

We pakken hem op bij het landingsgestel.

photo 488129

Dat de kit belabberd is was al bekend. De handleiding ziet er nog het mooiste uit van alles, dat die dan weer voor een heel andere kit lijkt te zijn is daar waarschijnlijk de verklaring voor. Er wordt verwezen naar genummerde onderdelen die niet in de sprues aanwezig zijn. Sterker nog, de sprues zijn helemaal niet genummerd! :lol:
Dus voor het landingsgestel een beetje common sense gebruiken maar. Er zitten een soort uitlijnnokjes op de wieldeuren, die op de poten nergens op te matchen zijn.

photo 488126

De uitlijning dus maar bepaald door met tape de poot te positioneren, om vervolgens de wieldeur met secondelijm vast te zetten:

photo 488127

photo 488125

En aan de andere kant nog eens:

photo 488124

Na al dat plamuren en schuren (wat denk ik nog wel een rondje moet gebeuren na een primer controlelaagje) was het wel weer leuk wat te kunnen lijmen. Nu maar eens gaan kijken of ik nog een leidinkje of iets van detail toe ga voegen aan het landingsgestel. En er moeten nog wat antennes geplaatst worden!

photo 488128

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 okt, 2019 7:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4284
Woonplaats: Bovensmilde
Daar ben je mooi klaar mee, met zo'n kit, ik moet zeggen dat het resultaat me tot op heden nog niet tegenvalt trouwens, ga zo door.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2019 8:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
markie schreef:
Daar ben je mooi klaar mee, met zo'n kit, ik moet zeggen dat het resultaat me tot op heden nog niet tegenvalt trouwens, ga zo door.

Het zal misschien niet de meest mooi in elkaar vallende kit zijn, maar ik ervaar het niet als vervelend hoor. Alles wat je er aan doet is weer wat uitzoekwerk, en dus weer wat meer inlezen. Zo zag ik hier dat de aanhechting tussen romp en vleugel best straks is en als er al een paneellijn zichtbaar is, deze zich wat hoger op de romp bevindt:

Afbeelding

De plek waar romp en vleugels volgens de kit samenkomen kon dus nog wel een plamuurtje gebruiken:

photo 489051

Gisteren even tussendoor gedaan, kan het mooi even drogen voor het schuren. Het bracht me wel nog op de volgende vraag:

Bij het plamuren plak ik (tamiya)tape langs de te plamuren naad. Vervolgens plamuur er in (Humbrol Model Filler) en na enige droogtijd strijk ik erlangs met een wattenstaafje met acetonvrije nagellakremover. So far so good. Maar als ik dit te lang herhaal heb ik het idee dat het plastic van het model toch aangetast wordt. Het strijken gaat dan ineens stroperiger, en het plastic langs de naad krijgt dan een soort lichtgrijze verkleuring die niet weg te poetsen is. Tot nu toe is het model niet beschadigd om dat ik op tijd stop. Deelt iemand deze ervaring, of doe ik iets verkeerd?

Ik zal eens kijken of ik het kan reproduceren op een stukje restsprue, tot later!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2019 10:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4284
Woonplaats: Bovensmilde
Ik plamuur nooit meer op die manier, vind het maar omslachtig en het geeft bij mij net niet het strakke resultaat wat ik zou willen. Ik schuur het liever, eerst met een grove korrel en daarna met een fijn schuurpapiertje en dan nat schuren, dat geeft bij mij mooiere resultaten.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2019 13:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
ik weet het niet, maar ik denk dat ik een sinkmark zie op het bovenvlak waar je de flaps gemonteerd hebt, zowel links als rechts...

Afbeelding

De twee vlakken tussen de rolroeren vertonen een soort lichtinval die daarmee gepaard gaat...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2019 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Hoi Deef, let je op dat het landingsgestel van de FW 190 een beetje schuin naar binnen staat, en de wielen dan weer haaks op de grond:

Afbeelding

Misschien wist je het al wel, maar op de foto van je dry fit staan ze recht.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 okt, 2019 6:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Silenoz schreef:
ik weet het niet, maar ik denk dat ik een sinkmark zie op het bovenvlak waar je de flaps gemonteerd hebt, zowel links als rechts...
[...]
De twee vlakken tussen de rolroeren vertonen een soort lichtinval die daarmee gepaard gaat...


photo 489136

Het zijn meer uitstulpinkjes (een sinkmark is inliggend toch?), die zo symmetrisch op allebei de vleugels uitgevoerd zijn dat ik eigenlijk er van uit ging dat ze er op hoorden. Ik heb wat foto's bekeken en het zijn inderdaad geen heftig mooi gedetailleerde onderdeeltjes, maar gewoon plastic uitstulpinkjes die weggeschuurd moeten worden :lol:
Thanks!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 okt, 2019 7:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Huib2 schreef:
Hoi Deef, let je op dat het landingsgestel van de FW 190 een beetje schuin naar binnen staat, en de wielen dan weer haaks op de grond:

[...]

Misschien wist je het al wel, maar op de foto van je dry fit staan ze recht.

Ik wist inderdaad dat ze schuin naar binnen moeten staan, de stand van de bevestigingspunt voor de wielen aan de poten voorziet dat ook. Op de dry-fit staan ze inderdaad recht (wel iets schuin maar niet genoeg), maar ik was ook nog niet tevreden met de lengte van de diagonale verstevigingsstangen. Die lijken me, ook in vergelijking met het plaatje wat je hierboven post, te lang. Wellicht moet ik daar wat aan aanpassen en krijg ik de poten dan ook mooi onder de juiste hoek. Hij staat dus voorlopig nog niet op z'n pootjes! :P

Thanks Huib!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jantje1964 en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement