Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 10 sep, 2019 16:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
reteip9 schreef:
Vage oost Europese meuk dus? Dat kon wel eens een ''interessant'' project worden :o
In ieder geval is het wel een mooi vliegtuig, hoop dat die een beetje past dan komt het vast goed :brouw:
:brouw:

FokkerFan schreef:
Helemaal mee eens dat dit de mooiste kleurenschema’s op de Fw 190’s zijn. Om je dan maar meteen aan te zetten tot het loslaten van het koopspook, deze Eduard kit bevat de romp en cockpitkap met bepantsering. Ook hiermee kan je meteen PE oefenen. Zelf heb ik vooralsnog één van hun Fw 190’s gebouwd en ben er erg over te spreken. Maar ik ben sowieso een Eduard aficionado.
O dat is zeker een mooi kitje!
Maar je tip is net te laat gekomen, het koopspook heeft al toegeslagen! Afgelopen nacht was onze kleine een paar uur wakker met een doorkomen tandje. Ik zat toen met hem beneden en uit verveling een beetje online te neuzen. Ik heb toen het conversiesetje besteld plus nog wat andere PE (anders vond ik het zonde van het verzendbedrag :P).
Ik ga wel zien of het allemaal toe te passen is in het huidige kitje, lekker creatief bezig zijn is sowieso het doel hè! :wink:
Mocht het allemaal niet meewerken dan is die Eduard set een mooie backup.

Silenoz schreef:
ah, dat conversiekitje... Je hebt de foto's en met een beetje creativiteit kan je deze zonder als te veel problemen gewoon namaken... in plaats van PE de extra bepantsering in papier meken, best wel stevig, en wil je het harder, kan je het nog insmeren met verdunde secondenlijm, dan kan je het zelfs schuren met een vijl. De raketwerper onderaan is een stukje styreenbuis..
Ja zo zat ik ook nog even te denken. Maar dat moest ik alsnog de decals hebben, dus vandaar toch maar besteld. Dat van papier is wel een goeie tip. Ga ik nu toch iets minder creatief doen dan zou kunnen.
Ik weet nog niet of ik die raketwerper eronder ga maken. Ik las ergens dat dat een probeerseltje was waar ze al snel van afgezien hebben. Nog maar eens verder in verdiepen..

Gelukkig is het hier in de Ardennen lekker weer, anders zou ik nog zin krijgen om naar huis te gaan :lol:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 sep, 2019 21:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Zo'n conversiekit heb je helemaal niet nodig lijkt mij. Het enige wat in deze schaal visueel opvalt is de extra pantserplaat op de zijkanten van de romp ter hoogte van de cockpit (aan de buitenkant) en de extra pantserglasplaten op de zijkant van de cockpitkap (dus niet de wind shield). Beide kun je met beleid uit Polystyreen plaat en Acetaatplaat uitsnijden. Lijkt mij een goedkopere oplossing dan een conversiekit.

Just my two cents.

Cheers! :brouw:
Alex

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 sep, 2019 23:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
SpeedAS schreef:
Zo'n conversiekit heb je helemaal niet nodig lijkt mij. Het enige wat in deze schaal visueel opvalt is de extra pantserplaat op de zijkanten van de romp ter hoogte van de cockpit (aan de buitenkant) en de extra pantserglasplaten op de zijkant van de cockpitkap (dus niet de wind shield). Beide kun je met beleid uit Polystyreen plaat en Acetaatplaat uitsnijden. Lijkt mij een goedkopere oplossing dan een conversiekit.

Just my two cents.

Cheers! :brouw:
Alex

Ja is zeker waar hoor, en zoals Silenzos al aangaf, die pantserplaten zouden met papier zelfs nog kunnen. Maar de decals zou ik toch ook graag willen, en die zitten in het setje er bij, voor een bedrag van €9,50. Wat het kitje me gekost heeft weet ik geeneens meer, en met het vorige project ben ik meer dan een half jaar bezig geweest, dus ik vind het niet zo erg om er een paar euro tegenaan te gooien hoor.

En ik vind stiekem dat PE hartstikke mooi spul, die nieuwigheid zal er nog wel van af gaan :wink: :lol:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Laatst bijgewerkt door Deef op wo 11 sep, 2019 21:02 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 sep, 2019 14:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Deef schreef:
En ik vind stiekem dat PE hartstikke mooi spul, die nieuwigheid zal er nog wel van af gaan :wink: :lol:

Geloof mij, PE is een zegen en een vloek... :?

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 sep, 2019 16:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Ik lig in een deuk met deze Mastercraft als uitgever. Zij hebben twee kits van de FW-190A-8 uitgebracht - Rammjäger en Sturmbock. Zijn in principe zelfde type kisten en daarmee is een van de twee uitgaves zo goed als zinloos - decals zouden een verschil kunnen maken, maar ik betwijfel dat omdat Rammjäger evengoed een Sturmbock kon zijn en andersom. Allen hadden zelfde opdracht - koste wat het kost een vijandelijk bommenwerpers uit de lucht halen voordat deze zijn bommen kon afwerpen.

Heb specifiek over de Sturmbock nog een heel erg leuke uitgave van Eduard Info gevonden waar de complete historie te lezen valt (vanaf pagina 9). https://www.eduard.com/out/media/InfoEduard/archive/2010/info-eduard-2010-07EN.pdf

De FW-190A-8 Sturmbock/Rammjäger varianten werden voorzien van de volgende Rüstsätze (af fabriek, dus niet te verwarren met Umbausätze):
R2: Addition of wing mounted MK 108 cannons with optional fuselage center line mounted WGr (Werfer-Granate) 21 rocket (as fitted to the Fw 190A-8)
R7: Addition of armor to the cockpit (as fitted to the Fw 190A-6, A-7 and A-8)
R8: Addition of wing mounted MK 108 cannons and cockpit armour (as fitted to the Fw 190A-8 and A-9)

Aangezien de kit een A-8 moet voorstellen zouden de markeringen (decals) een Fw-190A-8/R2, een Fw-190A-8/R7 of een Fw-190A-8/R8 moeten zijn.


Ik heb ook even de kisten uit de schilderinstructies opgezocht zo ver dat mogelijk was. Is wellicht interessant om te weten hoe "nauw" Mastercraft de historische nauwkeurigheid neemt.

Code:
1) Fw-190A-8 W.Nr.172733 'Red 19 + -' Uffz. Edelgard Ernst Schröder, 5./JG300, Löbnitz, Germany, October 1944
Dit is een gewone Fw-190A-8 daar op foto's zichtbaar een 6xMG uitvoering (Jägerausführung) welke dus dekking gaven aan de Sturmbocks.

2) Fw-190A-8 W.Nr.732183 'Blue 4 + *' Oblt. Rudi Linz, 12./JG5, Norway, February 1945
Dit is een gewone Fw-190A-8 daar op foto's zichtbaar een 6xMG uitvoering (Jägerausführung). Heeft geen relatie met Sturmbock/Rammjäger. Dit toestel is grotendeels bewaard gebleven en verblijft nu ergens in de USA.

3) Fw-190A-8 W.Nr.Unknown 'Black 5 + |' pilot unknown, 3./JG54, Germany, 1944
Minst bekende van de 4 decal opties. Het is in ieder geval geen 8./JG54 maar een 3./JG54 Grunherz kist. Op de enige foto die ik heb kunnen vinden zijn twee MGs onder de neuskap zichtbaar en is dit hiermee ook een gewone Fw-190A-8. Aangezien deze kist in Duitsland vloog is het aannemelijk dat deze kist, net als decal optie 1, een 6xMG uitvoering is (Jägerausführung) welke dus dekking gaven aan de Sturmbocks.

4) Fw-190A-7 W.Nr.340001 SV+DA 'Brown 4 + -' Oblt. Waldemar Radener, Staffelkapitän 7./JG26, Cambrai-Süd, France, May 1944
Dit is dus geen Fw-190A-8. Lijkt ook nog eens een gewone A-7 te zijn - dus geen Sturmbock specifieke Rüstsätze.


Decal opties laten dus historisch gezien wel wat te wensen over - twee van de opties hebben geeneens een relatie met de Sturmbock/Rammjäger.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 sep, 2019 19:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
SpeedAS schreef:
Geloof mij, PE is een zegen en een vloek... :?
Ik ga het meemaken :lol:

SpeedAS schreef:
Ik lig in een deuk met deze Mastercraft als uitgever. Zij hebben twee kits van de FW-190A-8 uitgebracht - Rammjäger en Sturmbock. Zijn in principe zelfde type kisten en daarmee is een van de twee uitgaves zo goed als zinloos - decals zouden een verschil kunnen maken, maar ik betwijfel dat omdat Rammjäger evengoed een Sturmbock kon zijn en andersom. Allen hadden zelfde opdracht - koste wat het kost een vijandelijk bommenwerpers uit de lucht halen voordat deze zijn bommen kon afwerpen.

Heb specifiek over de Sturmbock nog een heel erg leuke uitgave van Eduard Info gevonden waar de complete historie te lezen valt (vanaf pagina 9). https://www.eduard.com/out/media/InfoEduard/archive/2010/info-eduard-2010-07EN.pdf
Wauw wat een gaaf stuk zeg! Daar ga ik vanavond eens even goed voor zitten met een lekkere Belgische tripel. Bedankt voor het delen!

SpeedAS schreef:
De FW-190A-8 Sturmbock/Rammjäger varianten werden voorzien van de volgende Rüstsätze (af fabriek, dus niet te verwarren met Umbausätze):
R2: Addition of wing mounted MK 108 cannons with optional fuselage center line mounted WGr (Werfer-Granate) 21 rocket (as fitted to the Fw 190A-8)
R7: Addition of armor to the cockpit (as fitted to the Fw 190A-6, A-7 and A-8)
R8: Addition of wing mounted MK 108 cannons and cockpit armour (as fitted to the Fw 190A-8 and A-9)

Aangezien de kit een A-8 moet voorstellen zouden de markeringen (decals) een Fw-190A-8/R2, een Fw-190A-8/R7 of een Fw-190A-8/R8 moeten zijn.


Ik heb ook even de kisten uit de schilderinstructies opgezocht zo ver dat mogelijk was. Is wellicht interessant om te weten hoe "nauw" Mastercraft de historische nauwkeurigheid neemt.

Code:
1) Fw-190A-8 W.Nr.172733 'Red 19 + -' Uffz. Edelgard Ernst Schröder, 5./JG300, Löbnitz, Germany, October 1944
Dit is een gewone Fw-190A-8 daar op foto's zichtbaar een 6xMG uitvoering (Jägerausführung) welke dus dekking gaven aan de Sturmbocks.
[...]


Decal opties laten dus historisch gezien wel wat te wensen over - twee van de opties hebben geeneens een relatie met de Sturmbock/Rammjäger.
Bij het inlezen had ik over bovenstaande info ook het een en ander gevonden inderdaad. Er waren verschillen in referenties die ik online kon vinden en instructies uit de kit, ook per variant. Het dilemma was eerder nog of ik de Fw r.u.d.d. ging bouwen (dan zou ik 'Rammjäger' uit de titel laten halen en voor optie 1 of 2 gaan), of om ging bouwen naar waarheidsgetrouwe Rammjäger. Enthousiast geworden over het onderwerp is het dus het laatste geworden. Toevallig net bericht gehad dat het conversiesetje is verzonden!

Ik had nog wel wat leuke info gevonden over Ernst Schröder:
Citaat:
But all through his busy life he found time here and there to build models. First again out of wood in 1:48 scale and later also in plastic, both injection moulded and vacuformed kits. He has built in all the popular scales.
Uit een ook wel leuk stuk om eens te lezen: clubhyper.com

Nogmaals dank voor het delen van de info!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 sep, 2019 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Terug uit de Ardennen, dus aan de slag met de kit!

Eerst dryfitten. De passing valt me mee. Het valt nu in ieder geval zonder ergens spanning op te hoeven zetten aardig in elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Het paneel waarmee de mitrailleurs op de neus dichtgewerkt zijn bestaat uit één deel met het paneel er voor, hier zal dus sowieso een panelline gescribed moeten worden.

Afbeelding

De onderdelen zijn zo vormgegeven, dat de canopy in gesloten stand gemaakt dient te worden. Dit zou natuurlijk zonde zijn gezien de gedetailleerde cockpit die ik er in wil maken. Dus ik ga maar eens even kijken of ik dit netjes open kan werken. De canopy zou ik dan ook moeten delen. Daar zitten er nu twee van bij, een "standaard" en een "blown". In de clear parts zit niet zoveel verschil. Ik zou ten behoeven van het openwerken de voorkant van de één, en het schuifgedeelte van de ander kunnen gebruiken.

Afbeelding

Maar goed dat is voor later, eerst maar onderzoeken of het sowieso te doen is om het een en ander open te werken. Daarvoor zal ik moeten kijken hoe de PE-cockpit in de fuselage gaat passen. Zojuist de eerste onderdeeltjes gevouwen, allemachtig wat is dit klein! :lol:

Afbeelding

Tot snel weer! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2019 8:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
PE is altijd een beetje priegelen en zeker in deze kleine schaal. Rustig en geduldig werken dan komt het vast goed.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Na een paar uurtjes rustig en geduldig werken is het inderdaad aardig goed gekomen met het kantoor. Eerst nog even gedryfit nadat overbodige delen verwijderd waren. Het hele interieur past eigenlijk zonder problemen in de fuselage, dus dat is alvast mooi meegenomen!

Afbeelding

Daarna wat miniscule PE-details toegevoegd (ze hebben het overigens niet allemaal gered). Vervolgens moest het stoeltje in de onderliggende constructie gepast worden. Nadat ik het stoeltje losgesneden had uit het lompe stuk plastic waar het aan vast zat bleek het eigenlijk te breed. Het stoeltje dus maar doormidden gezaagd, wat aan beide kanten uit het midden weggeschuurd en weer samengelijmd. Het hele stoeltje gelijk maar wat subtieler gemaakt door de onderkant en achterkant wat dunner te schuren. Er was in de kit geen stuurknuppel voorzien dus nadat die gescratched was, zat het interieur in elkaar. Vervolgens de "kap" die over het intrumentenpaneel heen komt in elkaar gevouwen. Dit staat alvast klaar om een kleurtje te krijgen.

Afbeelding

Dan was het de beurt aan de ingreep om de canopy in open stand te kunnen plaatsen. Het deel wat aan de fuselage vastzat heb ik losgesneden zodat dit samengevoegd kan worden aan het "glaswerk".

Afbeelding

Tot de volgende! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 17:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Goed werk!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 166 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trajanus en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement