InleidingIn afwachting van de Fokker G-1A 1/48 kit heb ik besloten om een start te maken met de Zvezda Yakovlev OKB Yak-3 kit. Mijn OCD voor details en nauwkeurigheid heeft ervoor gezorgd dat een simpele kit een draak van een project dreigt te worden. Daarnaast ben ik altijd een grote fan van aparte onderwerpen. Dit zou dus interessant moeten worden.
Note: zodra ik de G-1 kit heb krijgt deze alle prioriteit en gaat de Yak-3 on-hold.
De kit - stempel van nauwkeurigheidDe kit an sich is vrij simpel en toch goed gedetailleerd. Vorm in het algemeen is vrij accuraat. De echte kist bestond deels uit aluminium en deels uit hout. De bijbehorende details zoals fastners en klinknagels zijn juist weergegeven. Motor kan worden weergegeven - de andere optie is motorkappen dicht.
De punten van verbetering welke ik ga aanpakken:
Code:
1) Wielbakken zijn vrij kaal. Er bestaat een set van Vector Resin welke naast de details in de wielbakken ook een correctie aan de luchtinlaten voor de oliekoeler doorvoert, maar deze set heb ik tot zover niet kunnen vinden voor een normale prijs. Dan maar scratchbouw.
2) De luchtinlaten voor de oliekoeler moeten ook enigszins aangepast worden. Zijn net even te klein.
3) Spinner, propbladen en uitlaten gaan vervangen worden door een correctieset van ZIP Komplekt. Daarnaast moet ik de shroud bij de uitlaten ook aanpassen.
4) Allerlei kleine correcties aan openingen en luikjes.
5) Radiatorbak zal vervangen moeten worden daar de kitversie te veel afwijkingen heeft. De control surfaces welke ook meegeleverd zijn met de ZIP Komplekt set zijn van te slechte kwaliteit. Daar moet ik nog iets op verzinnen.
6) Wielen gaan vervangen worden door resin wielen van ZIP Komplekt.
7) Eduard PE daar waar het nodig is.
8) Cockpit zal grotendeels scratchbouw worden.
9) Brandstofmeters in de vleugels inpassen.
10) Ik vergeet vast wel iets en kom dat tijdens de bouw wel weer tegen.
Holy crap Alex! Jij zei toch dat de kit nauwkeurig was. Dat klopt! De kit is grotendeels nauwkeurig, maar heeft iets te weinig details. Saillant detail: deze kit heeft "the stamp of approval" van de Yakovlev OKB. Tot zover is deze Zvezda kit dan ook de beste representatie van de Yak-3. Zelfs beter dan de oude kit van Eduard.
ZIP Komplekt vervanging is van slechte kwaliteit en zal dus niet gebruikt worden.
Diverse luikjes voor welke ik nog moet nagaan of de betreffende Yak-3 deze had.
Radiatorbak (lichtgrijs is kitversie, donkergrijs is uit ZIP Komplekt set)
Normandie-NiemenOorspronkelijk was dit Groupe de Chasse Normandie 3, gevormd uit vrijwilligers in 1942. Dit regiment vocht zij aan zij met de Sovjets aan het oostfront. Van alle toestellen waaruit de Franse piloten konden kiezen, zijn de Yaks hun favoriet geworden daar de vliegeigenschappen van de Yak veel weg had van de Franse toestellen. Vertrouwd gevoel dus. De Yak-3 is de laatste uit de serie Yaks welke actief aan luchtgevechten hebben deelgenomen. Klinkt een beetje gek, maar de Yak-9 was er toch eerder in productie genomen dan de Yak-3. Zeer lichte en krachtige machine, in welke heel veel Duitse piloten zich verkeken hebben.
De naam Normandie-Niemen is hun erenaam, welke is verworven na de slag om Niemen - een nietszeggende riviertje met een grote strategische waarde.
Met diverse hoge Sovjet onderscheidingen en een cadeau van 37 Yak-3 toestellen is de regiment op 20 juni 1945 teruggekeerd in Frankrijk. Van deze 37 toestellen zijn er een paar in een museum te bewonderen.
Hedendaags worden de heldhaftige daden van Normandie-Niemen geëerd en herdacht in Rusland in het bijzijn van de Franse delegatie.
Meer info over Normandie-Niemen kan men hier vinden:
https://en.wikipedia.org/wiki/Normandie-NiemenWelke schema?Ok, dat dit een Normandie-Niemen kist wordt is nu wel duidelijk. Mijn oog is gevallen op de kist van Roger Sauvage. Roger was in 1917 geboren in Parijs, vader kwam uit Martinique en zijn moeder was Frans. Hij heeft in Frankrijk gevochten tot aan de Franse overgave. Daarna is hij als vrijwilliger via Noord Afrika in de voormalige Sovjet-Unie aangekomen om met de andere Franse piloten onder de vlag van VVS tegen het Nazi Duitsland te strijden.
Er zijn voldoende verhalen bekend over de moed en broederschap van de Franse piloten en hun Sovjet onderhoudstechnici. Ik heb gekozen voor de kist van Roger omdat hij naast het vechten ook de tijd nam om vele foto's te nemen en verslag te doen over zijn regiment. Hij heeft na de oorlog hierover een boek gepubliceerd met veel unieke foto's.
Dit wordt'em dan!
Stand van zakenBouwplannen heb ik reeds hierboven beschreven. Op dit moment ben ik bezig met de scrachtbouw van de wielbakken en het inbouwen van de brandstofmeters in de vleugels. Niet veel spannends te melden tot zover.
Eduard wil in de PE set instructies dat je het PE-deeltje voor de brandstofmeter gewoon bovenop de vleugel plakt. Even lost van het feit dat het verkeerd uitziet, er hoort nog een glazen kap bovenop de meter te zitten. Brandstofmeter inbouwen is een kwestie van geduld. Allereerst heb ik de wielbakken ontdaan van de kit details (foto's verderop) en de plek van de brandstofmeter afgetekend en voorgeboord.
Iets meer plastic aan de binnenkant verwijderd voor betere installatie.
Het resultaat zonder een glazen kap.
CD hoesje als donor voor de glazen kap gebruikt.
Na genoeg schuren en polijsten is dit het resultaat.
Wielbakken - is een kwestie van de kit details eruit slopen en langzaam eigen details tezamen met de PE delen van Eduard aanbrengen.
Stock
Sloop
Opbouw
Bijna gereed
De fit van de vleugel heb ik redelijk goed kunnen krijgen, maar niet zonder veel vijlen en schuren.