Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 sep, 2019 19:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
photo 483858

Inleiding
In afwachting van de Fokker G-1A 1/48 kit heb ik besloten om een start te maken met de Zvezda Yakovlev OKB Yak-3 kit. Mijn OCD voor details en nauwkeurigheid heeft ervoor gezorgd dat een simpele kit een draak van een project dreigt te worden. Daarnaast ben ik altijd een grote fan van aparte onderwerpen. Dit zou dus interessant moeten worden.

Note: zodra ik de G-1 kit heb krijgt deze alle prioriteit en gaat de Yak-3 on-hold.

De kit - stempel van nauwkeurigheid
De kit an sich is vrij simpel en toch goed gedetailleerd. Vorm in het algemeen is vrij accuraat. De echte kist bestond deels uit aluminium en deels uit hout. De bijbehorende details zoals fastners en klinknagels zijn juist weergegeven. Motor kan worden weergegeven - de andere optie is motorkappen dicht.
photo 483859
photo 483860
photo 483861



De punten van verbetering welke ik ga aanpakken:
Code:
1) Wielbakken zijn vrij kaal. Er bestaat een set van Vector Resin welke naast de details in de wielbakken ook een correctie aan de luchtinlaten voor de oliekoeler doorvoert, maar deze set heb ik tot zover niet kunnen vinden voor een normale prijs. Dan maar scratchbouw.
2) De luchtinlaten voor de oliekoeler moeten ook enigszins aangepast worden. Zijn net even te klein.
3) Spinner, propbladen en uitlaten gaan vervangen worden door een correctieset van ZIP Komplekt. Daarnaast moet ik de shroud bij de uitlaten ook aanpassen.
4) Allerlei kleine correcties aan openingen en luikjes.
5) Radiatorbak zal vervangen moeten worden daar de kitversie te veel afwijkingen heeft. De control surfaces welke ook meegeleverd zijn met de ZIP Komplekt set zijn van te slechte kwaliteit. Daar moet ik nog iets op verzinnen.
6) Wielen gaan vervangen worden door resin wielen van ZIP Komplekt.
7) Eduard PE daar waar het nodig is.
8) Cockpit zal grotendeels scratchbouw worden.
9) Brandstofmeters in de vleugels inpassen.
10) Ik vergeet vast wel iets en kom dat tijdens de bouw wel weer tegen.

Holy crap Alex! Jij zei toch dat de kit nauwkeurig was. Dat klopt! De kit is grotendeels nauwkeurig, maar heeft iets te weinig details. Saillant detail: deze kit heeft "the stamp of approval" van de Yakovlev OKB. Tot zover is deze Zvezda kit dan ook de beste representatie van de Yak-3. Zelfs beter dan de oude kit van Eduard.

ZIP Komplekt vervanging is van slechte kwaliteit en zal dus niet gebruikt worden.
photo 483866

Diverse luikjes voor welke ik nog moet nagaan of de betreffende Yak-3 deze had.
photo 483868

Radiatorbak (lichtgrijs is kitversie, donkergrijs is uit ZIP Komplekt set)
photo 483867
photo 483865

Normandie-Niemen
Oorspronkelijk was dit Groupe de Chasse Normandie 3, gevormd uit vrijwilligers in 1942. Dit regiment vocht zij aan zij met de Sovjets aan het oostfront. Van alle toestellen waaruit de Franse piloten konden kiezen, zijn de Yaks hun favoriet geworden daar de vliegeigenschappen van de Yak veel weg had van de Franse toestellen. Vertrouwd gevoel dus. De Yak-3 is de laatste uit de serie Yaks welke actief aan luchtgevechten hebben deelgenomen. Klinkt een beetje gek, maar de Yak-9 was er toch eerder in productie genomen dan de Yak-3. Zeer lichte en krachtige machine, in welke heel veel Duitse piloten zich verkeken hebben.

De naam Normandie-Niemen is hun erenaam, welke is verworven na de slag om Niemen - een nietszeggende riviertje met een grote strategische waarde.

Met diverse hoge Sovjet onderscheidingen en een cadeau van 37 Yak-3 toestellen is de regiment op 20 juni 1945 teruggekeerd in Frankrijk. Van deze 37 toestellen zijn er een paar in een museum te bewonderen.

Hedendaags worden de heldhaftige daden van Normandie-Niemen geëerd en herdacht in Rusland in het bijzijn van de Franse delegatie.

Meer info over Normandie-Niemen kan men hier vinden: https://en.wikipedia.org/wiki/Normandie-Niemen

Welke schema?
Ok, dat dit een Normandie-Niemen kist wordt is nu wel duidelijk. Mijn oog is gevallen op de kist van Roger Sauvage. Roger was in 1917 geboren in Parijs, vader kwam uit Martinique en zijn moeder was Frans. Hij heeft in Frankrijk gevochten tot aan de Franse overgave. Daarna is hij als vrijwilliger via Noord Afrika in de voormalige Sovjet-Unie aangekomen om met de andere Franse piloten onder de vlag van VVS tegen het Nazi Duitsland te strijden.
photo 483862

Er zijn voldoende verhalen bekend over de moed en broederschap van de Franse piloten en hun Sovjet onderhoudstechnici. Ik heb gekozen voor de kist van Roger omdat hij naast het vechten ook de tijd nam om vele foto's te nemen en verslag te doen over zijn regiment. Hij heeft na de oorlog hierover een boek gepubliceerd met veel unieke foto's.

Dit wordt'em dan!
photo 483863
photo 483864

Stand van zaken
Bouwplannen heb ik reeds hierboven beschreven. Op dit moment ben ik bezig met de scrachtbouw van de wielbakken en het inbouwen van de brandstofmeters in de vleugels. Niet veel spannends te melden tot zover.

Eduard wil in de PE set instructies dat je het PE-deeltje voor de brandstofmeter gewoon bovenop de vleugel plakt. Even lost van het feit dat het verkeerd uitziet, er hoort nog een glazen kap bovenop de meter te zitten. Brandstofmeter inbouwen is een kwestie van geduld. Allereerst heb ik de wielbakken ontdaan van de kit details (foto's verderop) en de plek van de brandstofmeter afgetekend en voorgeboord.
photo 483869
photo 483871

Iets meer plastic aan de binnenkant verwijderd voor betere installatie.
photo 483872

Het resultaat zonder een glazen kap.
photo 483870

CD hoesje als donor voor de glazen kap gebruikt.
photo 483873

Na genoeg schuren en polijsten is dit het resultaat.
photo 483874
photo 483875
photo 483876
photo 483877

Wielbakken - is een kwestie van de kit details eruit slopen en langzaam eigen details tezamen met de PE delen van Eduard aanbrengen.

Stock
photo 483879

Sloop
photo 483878

Opbouw
photo 483887
photo 483880
photo 483881

Bijna gereed
photo 483885
photo 483886

De fit van de vleugel heb ik redelijk goed kunnen krijgen, maar niet zonder veel vijlen en schuren.
photo 483884
photo 483882

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door SpeedAS op di 17 sep, 2019 21:02 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2019 7:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Dit gaat zo te zien een mooi verslag worden en een nog veel mooiere bouw!
Succes, ik volg deze!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2019 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Leuke kit die je niet veel ziet, daar hou ik wel van. Uitgebreid verslag en mooie vorderingen. Ik ga dit graag voigen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2019 16:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Leuk model en je maakt er mooi werk van

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 sep, 2019 1:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Indrukwekkende vooruitgang, ik maak wat aantekeningen voor als ik deze ooit eens bouw :brouw:
Yaks zijn naar mijn mening een paar van de meest ondergewaardeerde jagers die er zijn, meer dan 30.000 (als je de Yak 1, 3, 7 en 9 bij elkaar optelt) van gebouwd echter kits zijn er amper, zonde :?

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2019 21:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Goed - zoals eerder beloofd gaat deze build op een laag pitje staan nu ik de G.1A onder handen heb. Voordat ik die kit in handen kreeg heb ik wel wat vooruitgang met de Yak-3 kunnen boeken en deze wil ik jullie niet onthouden.

Voor de mensen die zich afvragen hoe de brandstofmeters ingebouwd zijn... Kwestie van gaatje op de juiste plek boren en op maat maken. Daarna met een dremel op lage snelheid (anders smelt de plastic, en bij uitschieten is de ramp niet te overzien) een uitsparing maken voor het PE deel met wat PS plastic. Afrondend vastlijmen, met putty dichtsmeren en gladschuren.
photo 485342

Het glaasje is gemaakt van een CD hoesje. Ronde glasdeel op maat maken (diameter), erin plakken met super thin glue, en dan de hoogte bijwerken. Laat een halve millimeter hoogte over voor het polijsten van het glaasje.
photo 485343

Tijden de opbouw van de tweede wielbak schoot mij ineens een idee te binnen dat ik ook even naar het landingsgestel moet kijken en dan met name naar alle hydraulische cilinders e.d.. Even kijken hoe die gaan passen.
photo 485341

Zo ver ben ik echter niet gekomen aangezien het eerste wat mij opviel is dat het landingsgestel niet symmetrisch was. Dit lag aan het feit dat de insteekpennen op een rare wijze verkeerde kant op werden gedrukt. Linker poot stond op 3,7mm vanaf de centerlinie en rechterpoot op 3,2mm. Net als bij de Tristar bouw heb ik wat tegendruk kunnen creëren door een dun stukje PS plastic op de platte kant van de insteekpennen aan te brengen. Daarna was het een kwestie van met beleid delen van deze PS plastic stuk wegsnijden om alles uit te lijnen. Kom nu op 3,4mm links en rechts uit. PS: de kit wielen (te zien op de foto) ga ik niet gebruiken.
photo 485344
photo 485345

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2019 22:41 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi werk Alex! Compliment voor je mooie inleiding.
Ik heb deze in 1:72 gebouwd. Leuk kitje!
Ik had ook een Yak 1 van Eastern Express. Van die Oekraïnse rotzooi. In de kliko gegooid na maanden geklooid te hebben ermee. Dat zal 'm leren!

Overigens kan ik je de Russische verfjes van Hataka aanbevelen. ik heb er 2 sets van. Fijn spul.

Succes,
jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2019 15:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Leuk verslag om te lezen Alex. Mooie detaillering en de opbouw/uitleg ervan laat je zien :brouw: .

Nu is het verhaal me van de Franse Yak een stuk duidelijker geworden. Ik zag wel een een kitje op mp voorbijkomen van YAK Normandie.....maar ik begreep het eigenlijk helemaal niet. ook niet bij me opgekomen om dat eens te googlen.
Door jouw uitleg, is dat puzzelstukje op de juiste plek gevallen

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement