Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 23:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 17 jul, 2019 14:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ben al geruime tijd bezig met het verzamelen van informatie en materiaal voor de Spyker V.2. De bedoeling is er (weer) een resin kit voor te ontwikkelen, met als plan B een scratch built model van dat toestel. Eerst maar weer wat geschiedenis.
In 1917 besloot het Ministerie van Oorlog (toen hadden we nog die recht voor zijn raap naam)om de ontwikkeling van een schoolvliegtuig (=trainer) te financieren voor de LVA. De noodzaak hiervoor ontstond toen besloten werd om de LVA aanzienlijk uit te breiden en er onvoldoende vliegtuigen waren om de bijbehorende piloten op te leiden. De Trompenburg fabriek in Amsterdam werd benaderd voor het ontwerp en de ontwikkeling van het toestel en toen het eerste ontwerp op tafel lag, sloten de MLD en ook het Ministerie van Koloniën zich bij het project aan. Tussen november 1917 en januari 1918 werden 58 V.2’s, zoals het toestel genoemd werd, besteld door de LVA, 8 exemplaren, plus 10 nabestellingen in augustus 1018 voor de MLD en twee stuks voor Koloniën besteld. Die laatste twee werden ook doorgeschoven naar de MLD.

Trompenburg had ervaring opgebouwd met de licentiebouw van Farman tweedekkers en een kleine serie Nieuports IX jagers, maar de productie van die laatsten werd ernstig gehinderd door gebrek aan materialen en onderdelen die niet verkrijgbaar waren. Ook de reparatie van andere geïnterneerde geallieerde vliegtuigen, waaronder de Sopwith 1 1/2 Strutter, had de firma waardevolle ervaring opgeleverd. Een eerste product van Trompenburg naar eigen ontwerp was de Trompenburg V.1, een tweedekker jager met een Thulin rotatiemotor van 80 pk, die in februari 1917 voltooid werd. Het koste aardig wat moeite om die in luchtwaardige toestand te krijgen, maar in april 1947 maakte het zijn eerste vlucht. De prestaties waren teleurstellend, heel wat slechter dan de vergelijkbare Sopwith Pup. Er volgde geen serie productie.

Het ontwerp van het tweepersoons tweedekker schoolvliegtuig, nu de Spyker V.2 gedoopt (Trompenburg was ook de producent van de beroemde luxe Spyker automobielen), ontleende veel aan de constructiemethoden van de Sopwith vliegtuigen, special van de 1 1/2 Strutter. Het prototype van de V.2 maakte zijn eerste vlucht op 9 april 1918 en de prestaties waren bevredigend; er waren slechts kleine aanpassingen nodig. Productie vond plaats tot maart 1919.

photo 480748

Dit stukje geschiedenis gaf me het idee om te proberen een model te bouwen gebaseerd op een bestaande kit van een Sopwith 1 1/2 Strutter, en eventueel een resin kit voor de V.2 te bouwen. In het boek van Harm Hazewinkel over Spyker stonden een goede maatschets en een nuttige foto’s.
De tekening heb ik geschaald naar 1/72 en mishandeld tot ik een volledig vooraanzicht had.

photo 480755

photo 480754

Ik heb een goedkope Sopwith 1 1/2 Strutter kit van Eastern Express gekocht.

photo 480745

Het eerste wat ik gedaan heb is de vleugels uit de kit gepast op de tekening. Ik vind het natuurgetrouw scratch bouwen van doek bespannen vleugels nog steeds erg lastig, dus als dat ergens te lenen is, graag. De spanwijdte en koorde kwamen goed overeen, alleen de tip, de rolroeren en de plaats van de vleugelstijlen moesten aangepast worden. De nieuwe vleugeltippen heb ik gemaakt uit 0,5 mm styreen plaat, de oude rolroer contouren heb ik “verwijderd” door ze te vullen met seconde lijm, de nieuwe aangebracht met een scriber.

photo 480762

photo 480763

photo 480761

Om zeker te zijn dat dit goed gereproduceerd kon worden heb ik de vleugels laten afgieten, wat meteen een goede check was of de andere reparaties geslaagd waren.

photo 480764

Tegelijkertijd ook wat kopietjes laten maken van een WO I Aeroclub stoeltje; zonde om de originelen daarvan voor een model te gebruiken. Verder is ook de V-stelling en de pijlstelling van de V.2 vleugels anders dan die van de Sopwith. Daarvoor heb ik, na het opzoeken en opmeten van hoeken en maten, een speciale mal getekend.

photo 480765

Hier staan ook al (provisorisch) de malletjes op om de vleugels t.o.v. elkaar uit te lijnen, maar dat moet eerst nog tijdens de samenbouw gecheckt worden. Als het niet te duur wordt, wil ik die malletjes eventueel als laser gesneden styreen toevoegen in de kit. Ook de juiste afstanden van de aanslagen moeten nog gecheckt worden.
Tot zover, de rest volgt later.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op zo 26 jan, 2020 10:41 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jul, 2019 18:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Ja Rob beter goed gekopieerd dan slecht zelf gemaakt :wink:
Beloofd weer wat moois te worden 8)

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jul, 2019 20:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Rob,

Erg leuk, dat je dit type gaat bouwen en weer veel moeite ga doen om er een kitje van te maken.

Als je toch bezig bent, maak er dan gelijk één op 1/48.... :lol: :lol: grapje...!

Ik wens je veel succes ! Mocht je hulp nodig hebben, ik hoor (lees) het je wel.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 jul, 2019 18:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@John: 1/48 zit er niet in, maar voor informatie: U vraagt, wij draaien.
Verslag #2 (ook grotendeels van een tijdje geleden).
Nu de vleugel van de 1 1/2 Strutter als basis gebruikt kon worden voor de V.2, werd het verleidelijk ook eens te kijken of van de romp nog wat te brouwen was. Passen op de tekening liet zien dat de lengte te groot was, maar breedte en hoogte klopten aardig. Midscheeps moest er 18 mm verwijderd worden en de breedte van het rompachterstuk moest vooraan 1 mm opgedikt worden, aflopend naar 1 mm bij het staarteinde. Ook moest de bovenrand van de zijwanden van de cockpit verwijderd worden. Om het een en ander recht te krijgen was hier en daar nog wat styreen nodig.

photo 480743

photo 480742

Het nieuwe bovendek heb ik gemaakt door een kopie van het romp bovenaanzicht te plakken op een bouwsel van laagjes styreen van verschillende dikten.

photo 480741

Door dat eerst op de breedte en in de vorm van de romp te maken en daarna rond te schuren in de vorm van de motorkap gaf dat een goede aansluiting met de romp.

photo 480746

photo 480747

Het midden van het voorste deel is nog opgedikt met een extra stukje plaat. Een vergelijking van het nieuwe deel met het oorspronkelijke onderdeel in de kit geeft goed weer hoeveel van de oorspronkelijke romp verdwenen is.

photo 480784

Dan de motorkap zelf. Op de foto’s van de V.2 zijn twee soorten motorkappen te zien, een geheel gesloten met een aantal spleten, waarvan Hazewinkel zegt, dat die maar zelden toegepast werd, en een in de typische rotatiemotor stijl met een open onderzijde. De motorkappen met open onderzijde zijn niet allemaal hetzelfde.

photo 480785

photo 480750

photo 480753

De motorkappen in de kit van de 1 1/2 Strutter laten meer van de motor vrij; daarom heb ik een ring van 0,5 mm styreen in de opening van de kap met de grootste lengte gelijmd en hem ook gesloten om daarna de juiste vorm in het vooraanzicht uit te snijden.

photo 480737

Dat gaf uiteindelijk het gewenste resultaat.

photo 480739

De motor zelf in de kit is een Clerget, die duidelijk anders is dan de Tulin A motor van de V.2, die sterk lijkt op de Le Rhone 9C.

photo 480757

Alleen Small Stuff heeft zo’n motor, en die is heel gedetailleerd; ik weet dus niet of die in een stuk te gieten is.

photo 480783

Ik heb er wel een besteld, maar als back up wijzig ik ook de Clerget in een “Le Rhone-look-alike”.

photo 480738

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jul, 2019 17:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
die small stuff motoren zijn echt ongelovelijk :shock: gedetailleerd inderdaad.

Ik zag dat bij de vleugel je in het afgietsel (links op de foto) de rand nog wel ziet zitten. Wellicht nog iets om voor de kit nog even wat te plamuren/schuren (maar dit zal wel ten overvloede zijn).

Leuk weer om te volgen dit topic!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jul, 2019 18:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Ik zag dat bij de vleugel je in het afgietsel (links op de foto) de rand nog wel ziet zitten.

Klopt, en is inmiddels gerepareerd. Ook de oude rolroer sporen heb ik nog eens bewerkt. En voorzichtig het doek patroon hersteld.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jul, 2019 17:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Leuke improvisatie zo. De Spyker V2 lijkt wel een beetje het gemiddelde vliegtuig van die tijd. Mooi om te zien dat je dat zo gaat eren :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2019 14:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Zoals, denk ik, al duidelijk is uit dit draadje, is het uiteindelijk de bedoeling om een resin kit van de Spyker V.2 uit te brengen. Om een idee te krijgen van de te verwachten grootte van een productierun (en dus de haalbaarheid van het project) wil ik de belangstelling peilen onder forum leden om een kitje in de voorverkoop met 20% korting t.o.v. de winkelprijs aan te schaffen. Een eerste, ruwe schatting voor de Spyker V.2, is 35-40 euro (inclusief BTW en 20% korting), afhankelijk van de seriegrootte. Planning is voor eind dit jaar, begin volgend jaar. Modelbouwers die belangstelling hebben kunnen me een PB-tje sturen.

Een tweede mogelijk project is een ombouwkitje voor de 1/72 Fokker S.II van Omega Models naar het S.IIa ambulance vliegtuig.

photo 480914

Geschatte kosten van dat ombouwkitje in de voorverkoop zijn 20-25 euro. De Omega kit is verkrijgbaar bij de Luchtvaart Hobby Shop en direct bij Omega Models. Ook voor de ombouwkit geldt: Meld je belangstelling via een PB-tje.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2019 16:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag ook wat gehobbied voor de registraties en het Spyker logo. Her en der wat voorbeelden gevonden van de LVA krul cijfers en de meer ordelijke MLD cijfers en letters, ze ingescand en mishandeld met CoralDraw tot iets dat bruikbaar is. Idem dito voor het Spyker logo, want dat is vermoedelijk het cirkeltje wat soms op de (onleesbare) foto's op de staart staat (bevestigd in het boek van Wesselink over Spyker).

photo 480926

Natuurlijk worden ze voor de decals veel kleiner.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2019 19:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Mooi bezig Rob, met dit ombouwprojectje.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement