Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 4:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 13 aug, 2019 15:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Laatste dry fit van de masters van romp en vleugel op de nieuwe samenbouwmal.

photo 482300

De U-steun zou nog 5 mm naar voren kunnen, dat zal ik nog aanpassen op de tekening. Verder gaat de mal nu in opslag tot het eerste resin prototype er is. Duurt nog wel een paar maandjes.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 aug, 2019 19:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Maar eens gekeken naar het cockpit interieur. De 1 1/2 Strutter kit bevat twee stoelen, twee voetensturen en twee stuurknuppels, plus het frame waar op die gemonteerd woeten worden. Het frame heb ik ingekort overeenkomstig de kortere romp van de Spyker en van het ringvormige handvat van de stuurknuppel heb ik de trekkers voor de machinegeweren verwijderd.

photo 482359

In de romp komt het frame zo te liggen:

photo 482357

En de stoelen komen dan op de goede plaats.

photo 482358

De potloodstreepjes geven de plaats van de baldakijn stijlen aan. Ik moet nog proberen uit te vinden wat er bekend is over de V.2 cockpit. In ieder geval zal er ergens ook nog een instrumentenpaneel(tje) in moeten komen. De stoelen ga ik waarschijnlijk vervangen door afgietsels van de Aeroclub WWI stoel. Die zien er iets minder zielig uit.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 aug, 2019 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 dec, 2014 22:44 pm
Berichten: 32
Schitterend onderwerp weer, ik heb van de week foto's gemaakt van de V.2 replica zoals die in het Aviodrome staat. Ik neem aan dat je die al kent?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 aug, 2019 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Stringbag: Ik wist dat hij er stond, maar heb hem nog niet gezien. Aan de hand van de foto's heb ik wel twijfels t.a.v. de plaats van de voorligger. Klopt niet echt met de "oude" foto's die ik heb en maatschets, daar zit hij verder naar achteren.
Je hebt niet toevallig foto's van het cockpit ieterieur gemaakt?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 aug, 2019 0:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 dec, 2014 22:44 pm
Berichten: 32
Helaas geen cockpit foto's, zo dichtbij kon je niet komen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 aug, 2019 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Voorlopig is dit de enige foto die ik heb kunnen vinden waarop het instrumentenpaneel (een beetje) zichtbaar is.

photo 482705

Ik heb nog een vraag uitstaan bij het Aviodrome, maar betwijfel of zij meer hebben.
Verder heb ik dik 70 gaatjes, al of niet geheel doorgeboord, gemaakt voor spandraden en stuurkabels. Deel dat door twee en dan heb je een indruk van de hoeveelheid spandraden van dit vliegtuig. En de vleugelstijlen zijn gesneden uit 1,75 mm stroomlijnprofiel.

photo 482704

Daar zit nog aardig wat variatie in, al was het van hetzelfde strip profiel. Toch nog maar eens kijken of ik dat nog wat kan verminderen. Ik heb de stijlen allemaal wat langer dan nodig gemaakt (25,0 mm). De afstand tussen beide vleugels is 1,70 meter, dus op schaal 23,6 mm, en daar moet dan nog de dikte van de vleugel (1,5 mm) af. Maar er af snijden is nu eenmaal makkelijker dan er bij.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 16:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De twee opties voor een master voor de Thulin A motoren afgemaakt.

photo 482908

Links de "conversie" van de Clerget van de 1 1/2 Strutter naar de Thulin. Een van de twee klepstangen (?) weggehaald en van 0,3 mm koperdraad de uitlaten gemaakt. Daarnaast de Le Rhône 9C (de Thulin A was de icentie productie daarvan in Zweden) van Small Stuff, opgebouwd uit een carter, de negen cilinders en de negen uitlaatjes. Rechts daar weer van de Small Stuff onderdelen die ik niet ga samenbouwen (klepstangen en bougies), want dan is hte resultaat zeker niet af te gieten. Ik ben er vrij zeker van dat de conversie te gieten is, maar ik ga ze allebei als proef laten gieten. Allebei passen ze prima in de cowling.
Dan heb ik van het Aviodrome wat informatie gekregen over het instrumentarium van de V.2. Twee instrumenten hingen aan de baldakijnstijlen: De toerenteller en een ongedefieerd klokje (alleen voorste cockpit).

photo 482911

Dan in beide cockpits een grote snelheidsmeter midden in het paneel.

photo 482910

Rechts van de persoon is ook de halve-pingpong-balletjes-snelheidsmeter op de binnenste vleugelstijl te zien.
Er was ook nog een kompas aan boord, stond ergens op de vloer. Op deze foto ligt het naast de roundel.

photo 482912

De foto laat ook zien dat na een ongeluk van zo'n hout-met-linnen kist niet veel over is. Een stalen buizenframe verbuigt tenminste en versplintert niet.
De beschrijving die ik kreeg vermeld verder nog een oliepeilglas in de eerste cockpit, contact (magneetschakelaar), contactknop, hoogtemeter en throttle in beide cockpits. Samen met onderstaande foto voldoende om een instrumentenpaneeltje te maken en twee baldakijn stijlen en een vleugelstijl aan te kleden.

photo 482913

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2019 13:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag de staartvlakken. Eerst weer de referenties. Het oorspronkelijke, kleine staartvlak van o.a. de MLD C13.

photo 482980

Dan het vergrote richtingsroer, zoals dat op de LVA 43 zat.

photo 482981

photo 482982

De tweede foto is van een ander toestel met hetzelfde roer. De meeste LVSA toiestellen weren uiteindelijk met zo'n roer uitgerust. Ik heb geen foto's gevonden van de MLD kisten met een vergroot roer. Tenslotte het vergrote roer van de LVA 56 met rechte achterrand.

photo 482983

Dit was zeker niet algemeen; ik heb alleen een foto van de 56 met zo'n roer. Ook het kielvlak is hier aangepast.
Ik heb eerst uit de hand de vorm geschetst op het zijaanzicht van de maatschets en het daarna overgetrokken in CorelDraw. Het resultaat:

photo 482984

Ik ga de staartvlakken maken uit 0,5 mm plaat, met slechts vagelijk "ribben" daarin gekrast, want die zijn op foto's nauwelijks te zien; ik zou ook niet weten waar die moeten zijn, behalve op de aanhechtings plaatsen van spandraden en stuurkabels. Ook was profiel geheel afwezig, een min of meer ronde voorrand en een dunne achterrand, dat was alles.
Wel is op de foto's te zien dat het kielvlak met een soort paaltjes met de romp verbonden is. Dat was nodig om het stabilo verstelbaar te maken (dat staat ook in het contract voor de V.2).

UPDATE

De staartvlakken zijn uitgesneden.

photo 482993

De pennetjes gaan door de gaatjes in het stabilo heen naar de bovenkant van de romp. Ze worden nog op maat gemaakt als de lijm uitgehard is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2019 13:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Gsteren en vandaag was "second thoughts" weekend. Ten eerste vond ik de staartvlakken uit 0,5 mm styreen wel wat erg fragiel (en waarschijnlijk lastig te gieten), al was dat redelijk op schaal (36 mm is toch best een aardige dikte in 1:1). Dus maar even gemaild met Sjaak's Hobbyshop of ze ook 0,75 mm plaat hadden liggen. Antwoord: Ja. Dus lag het gisteren met de lunch op de work bench. Gistere en vandaag nieuwe staartvlakken gemaakt, nu ook alle gaatjes geboord waar spandraden of stuurkabels moeten komen (dat zijn er weer negen) en licht ingekrast waar in de overigens vlakke struktuur "harde" onderdelen moeten zitten (op alle aanhechtingpunten van kabels en draden en op de plaats van de control horns). Het resultaat na het in profiel schuren:

photo 483209

De gaatjes zullen wel dichtlopen bij het gieten, maar de plaats blijft duidelijk zichtbaar. Even droogpassen met het kleine richtingroer:

photo 483208

De twee stangetjes zullen net boven het instelbare stabilo zichtbaar blijven. Van onder gezien:

photo 483206

Het voorste stangetje komt in een gaatje in de romp, het achterste wordt op de romp gelijmd, net zoals het stabilo op die plaats. Verder zit het stabilo dan vast aan het voorste stangetje. Mocht dat toch te fragiel zijn, dan kan altijd nog gesmokkeld worden door het stabilo ook aan de voorzijde op de romp te lijmen.
Dan de tweede "second thought". Ik vond de vleugelstijlen gemaakt van Aeroclub Styrene Wing Strut toch nog wel wat aan de forse kant (1,75 x 0,85 mm). Een alternatief om de stijlen van messing te maken lijkt niet haalbaar. De messing stijlen van Strutz zijn niet meer verkrijgbaar, en bovendien is dat een assortiment van verschillende maten. Ze zouden van Albion messing buis gemaakt kunnen worden, maar daarvoor ontbreekt een geschikt gereedschap om die in de vereiste hoeveelheden (dik 11 meter) te maken. Bovendien zou de prijs van de kit twee tot drie euro hoger uitvallen. Het laatste aternatief is de masters te maken van Contrail Wing Struts. De kleinste afmeting is 1,5 x 0,75 mm en die zijn ongeveer net zo stijf als de Aeroclub stijlen. Bovendien hebben de Contrail stijlen een echt druppelprofiel. Dus ga ik die maar gebruiken. Mocht het problemen opleveren bij het gieten, dan kan ik altijd nog overgaan op de grotere maat.

photo 483207

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2019 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
In de scrapbox een propeller gevonden die prima lijkt op de prop van de replica in het Aviodrome (prop en motor daarvan zijn de enige echt originele onderdelen).

photo 483577

De afgegoten Aeroclub stoeltjes heb ik op een stukje styreen buis gelijmd, dat tot 1,4 mm uitgeboord was om op het bodem frame van de cockpit te passen. De wielen van de 1 1/2 Strutter hebben precies de goede diameter, dus ook dat scheelt weer werk.
Ik heb ook de decals op de decal sheet van nummers voorzien. Die kunnen dan in de handleiding gebruikt worden.

photo 483578

Ik zie net dat dat niet netjes verlopen is. Moet dus een beetje veranderd worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement