Vandaag de staartvlakken. Eerst weer de referenties. Het oorspronkelijke, kleine staartvlak van o.a. de MLD C13.
Dan het vergrote richtingsroer, zoals dat op de LVA 43 zat.
De tweede foto is van een ander toestel met hetzelfde roer. De meeste LVSA toiestellen weren uiteindelijk met zo'n roer uitgerust. Ik heb geen foto's gevonden van de MLD kisten met een vergroot roer. Tenslotte het vergrote roer van de LVA 56 met rechte achterrand.
Dit was zeker niet algemeen; ik heb alleen een foto van de 56 met zo'n roer. Ook het kielvlak is hier aangepast.
Ik heb eerst uit de hand de vorm geschetst op het zijaanzicht van de maatschets en het daarna overgetrokken in CorelDraw. Het resultaat:
Ik ga de staartvlakken maken uit 0,5 mm plaat, met slechts vagelijk "ribben" daarin gekrast, want die zijn op foto's nauwelijks te zien; ik zou ook niet weten waar die moeten zijn, behalve op de aanhechtings plaatsen van spandraden en stuurkabels. Ook was profiel geheel afwezig, een min of meer ronde voorrand en een dunne achterrand, dat was alles.
Wel is op de foto's te zien dat het kielvlak met een soort paaltjes met de romp verbonden is. Dat was nodig om het stabilo verstelbaar te maken (dat staat ook in het contract voor de V.2).
UPDATE
De staartvlakken zijn uitgesneden.
De pennetjes gaan door de gaatjes in het stabilo heen naar de bovenkant van de romp. Ze worden nog op maat gemaakt als de lijm uitgehard is.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.