Gisteren kwam de tweede zending: De decals, weer geprint door Arctic Decals.
Ze zien er, zoals gebruikelijk, weer prima uit. Vandaag begonnen met het schoonmaken van de onderdelen in detail gekeken naar luchtbellen en andere defecten. Door de zeer dunne vleugel tippen en achteranden zitten daar wat luchtbellen in; de eerste test is dus of dat makkelijk te repareren is. Meestal wordt het bij de latere productiemodellen beter, dus als ik nu een redelijk resultaat krijg zit het wel goed. Een van de props miste een tip, die is dus bijbesteld.
Het grootste probleem was het rompachterstuk. Omdat zo'n dunwandige, holle en lange constructie lastig te gieten is, had ik die dus opgevuld met Alabastine, net zoals ik voor de F.K.49 had gedaan. Het resultaat van de gietsels was niet briljant:
Hier had de weinige lucht die kennelijk nog aanwezig was (zo'n nauwe holte is lastig te vullen) zijn desastreuze werk gedaan: Zijkanten ingedrukt, rare bobbel bovenop, door en door gat in de staartpunt. Een telefoontje naar de producent maakte duidelijk dat de master overeenkomstig vervormd was, dus daarvan een nieuwe mal maken zou hetzelfde resultaat opleveren. En alle kitjes van dit misbaksel voorzien ging mij echt te ver.
Als een haas een extra Sopwith 1 1/2 Strutter besteld en opgehaald. Romphelften op de juiste lengte afgezaagd, een helft iets opgedikt, zodat het achterstuk even breed werd als het rompvoorstuk.
Afgewerkt en op de post gedaan. Kleine tegenslag, maar kost eigenlijk hoofdzakelijk tijd.
De motoren zien er uitstekend uit. Beide versies vertonen geen belletjes. De sporen van de aanhechting aan de sprue zijn bescheiden en het detail is prima. Ik denk dat ik die gewoon roterend ga monteren; niet nodig om iets te verbergen.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.