Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 11:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 30 aug, 2019 17:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Een paar kleine stapjes. Wat nog ontbrak was het instrumenten paneel. Ik heb hier en daar wat klokjes geleend en die geCorelDrawd tot twee paneeltjes.

photo 483709

Het paneeltje in de voorste cockpit is meer uitgebreid; daar zat nog een oliepeilglas. Na het tekenen verkleind tot een setje van 8 mm breed en een setje van 7 mm breed en op 0,5 mm dik styreen geplakt. Na het drogen van de verdunde Kristal Klear uitgesneden en in de romp gepast. De breedste set paste niet tussen de wandjes van de romp en viel dus af. Even tijdelijk met Kristal klear aan het rompbovenstuk gelijmd om te passen.

photo 483710

Ging prima, dus de extra decaltjes op het gecorrigeerde decalsheet geplaatst.

photo 483711

Ik heb ook de stroomlijm hoofdsteun voor de LVA 56 gemaakt uit 2 mm dik plaat. Wat nu nog rest zijn de losse instrumenten die aan de vleugelstijlen hangen (het is lang niet duidelijk wat voor dingen dat waren), het kompas en de landingsgestelstijlen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 sep, 2019 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Eerst de onderdelen van het onderstel op grafiekpapier getekend. Daarna de V-stijlen van het onderstel opgebouwd daarop uit dezelfde 1,5 mm koorde stroomlijnprofielenals de vleugelstijlen en de as uit stukjes 0,8 mm styreen staf.

photo 483857

De afgewerkte onderdelen:

photo 483856

De wielen gewoon uit de 1 1/2 Strutter kit, die zijn precies goed. Als laatste nog de instumenten die her en der aan de vleugelstijlen hangen.

photo 482911

photo 482910

Gemaakt uit allerhande stukjes plastic.

photo 483855

Links de anemometer (windmeter) onder het huis met klokje, boven de rotor. De schaal is op z'n zachtst gezegd aan de grote kant, maar kleiner kan ik het niet maken. Bovendien eerst maar eens kijken of het te gieten is. In het midden het kompas en rechts de twee klokjes, gewoon geponste schijfje van 1 mm dik. Die zullen geen probleem opleveren bij het gieten.
Alle onderdelen zijn nu klaar, het zijn er 48 geworden. De romp moet nog gierbaar gemaakt worden. Op het decal vel heb ik nog twee zwarte halve cirkeltjes toegevoegd voor de treden om in de cockpit te klimmen.
Over twee weken naar het de gietproducent om de boel te laten keuren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 sep, 2019 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Alle masters samen en genummerd:

photo 484189

Volgende week naar de resin producent. Kijken wat kan en niet kan en, ook belangrijk :mrgreen: , de prijs

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 sep, 2019 23:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Ziet er goed uit, Rob. :brouw: Noteer er ook maar eentje voor mij. Te mooi om niet in de collectie te hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 sep, 2019 14:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Bij het bezoek aan de producent zijn geen onoverkomelijke productieproblemen geconstateerd bij de masters. Enig puntje was dat voo het gieten van de motor(en) het onderdeel "vastgepakt" moet worden bij drie cilinderkoppen. Mocht eventueel bij het verwijderen van de gietbalk beschadigingen optreden, dan zijn die zo klein dat ze door de cowling verborgen kunnen worden. Enig overblijvend nadeel is dan dat je de motor niet draaiend kunt monteren.
Inmiddels weet ik ook een prijs. In de voorverkoop met 20% korting t.o.v. de winkelprijs wordt die 39,95 euro, inclusief BTW. Wat je er dan voor krijgt is de resin kit, decal sheet voor zes uitvoeringen (vier LVA en twee MLD), instruktie boekje met foto's van de bouwstappen, 1:1 maatschets van de Spyker en tekeningen van de te gebruiken mallen, wat styreen en messing voor kleine onderdelen en voor de vleugel uitlijn mal en een A4-tje met wat foto's van de originelen. Streven is om de kit eind december, begin januari in de winkel te hebben liggen (maar je weet nooit). Dat duurt even, want ik wil de kit pas uitgeven als ik zeker weet dat hij te bouwen is (en dus de handleiding klaar is).

Mocht iemand belangstelling hebben om deel te nemen aan de voorverkoop, stuur dan even een PB-tje met je e-mail adres. De regels zijn daarna als volgt. Midden oktober maak ik de stand op. Vier weken voordat de kit in de winkel ligt krijg je een betalingsverzoek per e-mail, met daarbij het vraag om aan te geven wat de gewenste verzendmethode is en het adres waar de kit naar toe moet. Na ontvangst van de betaling (bij voorkeur per bank) vindt dan verzending plaats zodra de kits beschikbaar zijn.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 okt, 2019 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Vorige week donderdag de eerste drie gietsels binnen gekregen, maar er weinig mee kunnen doen. Vrijdag 6:00 uur was het weer reveille om te vertrekken voor het jaarlijkse bezoek aan (Fokker) Schwerin en andere antiquiteiten in Noord-Duitsland. Dus pas vandaag naar het spul gekeken.

photo 489759

Er zitten wat belletjes in de (zeer dunne) vleugels en het romp achterstuk lijkt enigzins vervormd. Naar dat laatste wordt nog gekeken of dat te verhelpen is. Overigens is het relatief makkelijk te repareren tijdens de bouw. Ik was eigenlijk het meest bezorgd voor de motoren, maar beide varianten zijn er prima uit gekomen.
Ik heb de slechtste set geselecteerd om voor de prototype bouw te gebruiken. Als dat een goed resultaat geeft, moet de rest zeker goed zijn.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 okt, 2019 20:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
robh schreef:
Vrijdag 6:00 uur was het weer reveille om te vertrekken voor het jaarlijkse bezoek aan (Fokker) Schwerin en andere antiquiteiten in Noord-Duitsland.

Lijkt me voor jou een dag waar je met genoegen naar uitziet. Heb je nog nieuwe dingen ontdekt?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 okt, 2019 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Maak misschien nog wel een verslagje. Gezien zijn de vliegende replica van de Fokker D.XXI in Hoogeveen, Airbus Stade, waar ze plastic maken op een iets grotere schaal dan de onze, Schwerin natuurlijk, de vernieuwde hal en de oorspronkelijke hal, Museum Rechlin, een oude testbasis van de Luftwaffe en de Russen, met te veel om op te noemen, het restauratie project van de Arado Ar 196, in de oorlogsjaren gebouwd bij Fokker en het Duitse luchtschip- en marinevliegers museum Aeronauticum in Nordholz. En onzettend veel kilometers.
En ik werd natuurlijk weer herinnerd aan het Kolibri project :mrgreen: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 okt, 2019 20:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Klinkt als een leuke dag. Ben in een grijs verleden - toen ik nog niet grijs was - ook eens op Norholz geweest. Eerst een vliegshow en daarna een bezoekje aan het museum. Stonden toen onder andere een paar leuke heli's.

Ach ja, die Kolibri.....

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 okt, 2019 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Gisteren kwam de tweede zending: De decals, weer geprint door Arctic Decals.

photo 489877

Ze zien er, zoals gebruikelijk, weer prima uit. Vandaag begonnen met het schoonmaken van de onderdelen in detail gekeken naar luchtbellen en andere defecten. Door de zeer dunne vleugel tippen en achteranden zitten daar wat luchtbellen in; de eerste test is dus of dat makkelijk te repareren is. Meestal wordt het bij de latere productiemodellen beter, dus als ik nu een redelijk resultaat krijg zit het wel goed. Een van de props miste een tip, die is dus bijbesteld.
Het grootste probleem was het rompachterstuk. Omdat zo'n dunwandige, holle en lange constructie lastig te gieten is, had ik die dus opgevuld met Alabastine, net zoals ik voor de F.K.49 had gedaan. Het resultaat van de gietsels was niet briljant:

photo 489878

photo 489876

Hier had de weinige lucht die kennelijk nog aanwezig was (zo'n nauwe holte is lastig te vullen) zijn desastreuze werk gedaan: Zijkanten ingedrukt, rare bobbel bovenop, door en door gat in de staartpunt. Een telefoontje naar de producent maakte duidelijk dat de master overeenkomstig vervormd was, dus daarvan een nieuwe mal maken zou hetzelfde resultaat opleveren. En alle kitjes van dit misbaksel voorzien ging mij echt te ver.
Als een haas een extra Sopwith 1 1/2 Strutter besteld en opgehaald. Romphelften op de juiste lengte afgezaagd, een helft iets opgedikt, zodat het achterstuk even breed werd als het rompvoorstuk.

photo 489875

Afgewerkt en op de post gedaan. Kleine tegenslag, maar kost eigenlijk hoofdzakelijk tijd.
De motoren zien er uitstekend uit. Beide versies vertonen geen belletjes. De sporen van de aanhechting aan de sprue zijn bescheiden en het detail is prima. Ik denk dat ik die gewoon roterend ga monteren; niet nodig om iets te verbergen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement