Ik ben al geruime tijd bezig met het verzamelen van informatie en materiaal voor de Spyker V.2. De bedoeling is er (weer) een resin kit voor te ontwikkelen, met als plan B een scratch built model van dat toestel. Eerst maar weer wat geschiedenis.
In 1917 besloot het Ministerie van Oorlog (toen hadden we nog die recht voor zijn raap naam)om de ontwikkeling van een schoolvliegtuig (=trainer) te financieren voor de LVA. De noodzaak hiervoor ontstond toen besloten werd om de LVA aanzienlijk uit te breiden en er onvoldoende vliegtuigen waren om de bijbehorende piloten op te leiden. De Trompenburg fabriek in Amsterdam werd benaderd voor het ontwerp en de ontwikkeling van het toestel en toen het eerste ontwerp op tafel lag, sloten de MLD en ook het Ministerie van Koloniën zich bij het project aan. Tussen november 1917 en januari 1918 werden 58 V.2’s, zoals het toestel genoemd werd, besteld door de LVA, 8 exemplaren, plus 10 nabestellingen in augustus 1018 voor de MLD en twee stuks voor Koloniën besteld. Die laatste twee werden ook doorgeschoven naar de MLD.
Trompenburg had ervaring opgebouwd met de licentiebouw van Farman tweedekkers en een kleine serie Nieuports IX jagers, maar de productie van die laatsten werd ernstig gehinderd door gebrek aan materialen en onderdelen die niet verkrijgbaar waren. Ook de reparatie van andere geïnterneerde geallieerde vliegtuigen, waaronder de Sopwith 1 1/2 Strutter, had de firma waardevolle ervaring opgeleverd. Een eerste product van Trompenburg naar eigen ontwerp was de Trompenburg V.1, een tweedekker jager met een Thulin rotatiemotor van 80 pk, die in februari 1917 voltooid werd. Het koste aardig wat moeite om die in luchtwaardige toestand te krijgen, maar in april 1947 maakte het zijn eerste vlucht. De prestaties waren teleurstellend, heel wat slechter dan de vergelijkbare Sopwith Pup. Er volgde geen serie productie.
Het ontwerp van het tweepersoons tweedekker schoolvliegtuig, nu de Spyker V.2 gedoopt (Trompenburg was ook de producent van de beroemde luxe Spyker automobielen), ontleende veel aan de constructiemethoden van de Sopwith vliegtuigen, special van de 1 1/2 Strutter. Het prototype van de V.2 maakte zijn eerste vlucht op 9 april 1918 en de prestaties waren bevredigend; er waren slechts kleine aanpassingen nodig. Productie vond plaats tot maart 1919.
Dit stukje geschiedenis gaf me het idee om te proberen een model te bouwen gebaseerd op een bestaande kit van een Sopwith 1 1/2 Strutter, en eventueel een resin kit voor de V.2 te bouwen. In het boek van Harm Hazewinkel over Spyker stonden een goede maatschets en een nuttige foto’s.
De tekening heb ik geschaald naar 1/72 en mishandeld tot ik een volledig vooraanzicht had.
Ik heb een goedkope Sopwith 1 1/2 Strutter kit van Eastern Express gekocht.
Het eerste wat ik gedaan heb is de vleugels uit de kit gepast op de tekening. Ik vind het natuurgetrouw scratch bouwen van doek bespannen vleugels nog steeds erg lastig, dus als dat ergens te lenen is, graag. De spanwijdte en koorde kwamen goed overeen, alleen de tip, de rolroeren en de plaats van de vleugelstijlen moesten aangepast worden. De nieuwe vleugeltippen heb ik gemaakt uit 0,5 mm styreen plaat, de oude rolroer contouren heb ik “verwijderd” door ze te vullen met seconde lijm, de nieuwe aangebracht met een scriber.
Om zeker te zijn dat dit goed gereproduceerd kon worden heb ik de vleugels laten afgieten, wat meteen een goede check was of de andere reparaties geslaagd waren.
Tegelijkertijd ook wat kopietjes laten maken van een WO I Aeroclub stoeltje; zonde om de originelen daarvan voor een model te gebruiken. Verder is ook de V-stelling en de pijlstelling van de V.2 vleugels anders dan die van de Sopwith. Daarvoor heb ik, na het opzoeken en opmeten van hoeken en maten, een speciale mal getekend.
Hier staan ook al (provisorisch) de malletjes op om de vleugels t.o.v. elkaar uit te lijnen, maar dat moet eerst nog tijdens de samenbouw gecheckt worden. Als het niet te duur wordt, wil ik die malletjes eventueel als laser gesneden styreen toevoegen in de kit. Ook de juiste afstanden van de aanslagen moeten nog gecheckt worden.
Tot zover, de rest volgt later.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.