Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 20:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 18 dec, 2019 16:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Bedankt voor de prijzende woorden. Maar het is nog niet af :mrgreen: .
De vislijn op het vleugel middenstuk afgesneden met een scherp mes.

photo 493337

Daarmee zijn de meeste resten van de secondelijm te verwijderen zonder dat de hechting van het draadje in het gat er onder lijdt. Het moet wel voorzichtig gebeuren en per ongeluk kracht uit te oefenen op de korte stijltjes. Prompt kwam er bij mij eentje los en verdween richting vloer. Gelukkig terug gevonden. Ook hingen na de excercitie de twee draadjes naar de motorkap een beetje slap. Dat was gemakkelijk te corrigeren met het "koele" stuk van de soldeerbout (waar het hete stukje in steekt). Had ik al meer geprobeerd, was dus routine. Zo ziet het er nu uit:

photo 493339

Wel trek ik hieruit de conclusie, dat in de kit toch tenmiste twee reserve stijlen moeten komen. De volgende stap was het aanbrengen van de gekruiste spandraden tussen de voorste en achterste vleugelstijlen. De binnenste:

photo 493338

photo 493335

En de buitenste:

photo 493334

En daar komt het volgende probleem al weer aan: De bovenvleugel hangt te veel door, kennelijk is de verbinding tussen ondervleugels en romp veel stijver dan die tussen bovenvleugels en vleugel middenstuk. Dus moet ik waarschijnlijk ook de spandraden echt als spandraden gebruiken, in dit geval de "landing wires" in de de binnenste "wing bay" (weet er geen Nederlandse woorden voor :roll: ).

photo 493340

Dus die eerst aangebracht.

photo 493336

Als de lijm droog is, weer de soldeerbout oefening. Kijken of het werkt. In de kit de aanwijzing om de messing pennetjes, waarmee de delen avn de bovenvleugel aan elkaar bevestigd worden, toch tenminste 8 mm lang te maken en dus de geboorde gaatjes 4 mm diep.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 dec, 2019 16:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Rob, ik reageer niet veel want ik toch alleen maar ohhh en ahhh roepen. Ik vind het zeer knap wat je doet. Wat mij nu echter bij de laatste foto's opvalt is dat het lijkt alsof de bovenvleugel een negatieve V-stelling heeft. Als ik referentiefoto's ga bekijken dan blijkt dat niet zo te zijn. Klopt het wat ik zie of zie ik het weer helemaal verkeerd?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 dec, 2019 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nee, Ferry, dat zie je goed. Eigenlijk heeft de ondervleugel te weinig V-stelling (wat in de assemblage mal kennelijk onderdrukt is), en gaat de bovenveugel gewoon mee. Het effect wordt wel versterkt doordat de vleugels pijlstelling hebben, door het perspectief vertaalt zich dat in een bijdrage aan een negatieve V-stelling. Ik trek daar de conclusie uit:
- dat de verbinding tussen bovenvleugels en vleugelmiddenstuk stijver moet (langere messing pennen),
- dat bij het samenbouwen van romp en ondervleugels een extra check nodig is of de V-stelling voldoende is (en dus niet rekenen op correctie in de vleugelsamenbouwmal.
Voor het prototype laat ik het zo. Als het model op de wielen staat, valt het veel minder op.
Overigens is het rechttrekken met de spandraden net mislukt: breuk van het vissnoer.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 dec, 2019 19:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Rob, dan moet je dat spandraad van Ushi hebben of een variant die wat goedkoper is. Ik heb het toen bij NBM gekocht , een duits bedrijf (al ben ik niet zeker meer van de naam)
Dit is een elastisch tuigdraad wat verrekte makkelijk te verwerken is, draadje even op spanning trekken, druppelte CA er op, 2 tellen aan iets leuks denken en hoppa, klaar

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 dec, 2019 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Bert: Ik heb dat draad ook liggen, maar mijn poging was om met echt brute kracht te proberen met de spandraden de ondervleugel meer V-stelling te geven. Dat lukte dus mooi niet, de verbinding tussen ondervleugel en romp was te sterk. Met de elastische draad zou dat denk ik ook niet gelukt zijn.

Dus gewwon weer verder met vislijn. Alle nog onbrekende spandraden door de gaatjes gewurmd, vastgezet met tape en ingedruppeld met secondelijm.

photo 493523

photo 493522

Het spinneweb is nu compleet.

photo 493520

Toen de lijm droog was overtollige vislijn en lijm weggesneden met een nieuw scalpelmesje.

photo 493521

photo 493519

Dan kunnen de vleugels nu afgeschilderd worden en kunnen de staartvlakken er op.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 dec, 2019 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dd rigging ziet er zeer strak en gelijkmatig uit. Heel knap gedaan.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2019 0:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Het blijft een kunst op zich om die spandraden knap aan te brengen. Goed bezig Rob.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2019 9:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Dank voor de complimenten. Met spandraden gaat het aardig, genoeg oefening gehad intussen en mijn methode is (vind ik) redelijk simpel. Alles bij elkaar heeft het me hooguit drie uur gekost met een aardig resultaat. Dat is niet te zeggen over de V-stelling van de vleugels, maar het ging me te ver om de hele handel af te breken en weer goed op te bouwen. Rest slechts om er voor te zorgen dat andere bouwers van de kit het beter (kunnen) doen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2019 12:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Nee, met dat elastische rigging wie, ga je inderdaad niets corrigeren.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 dec, 2019 11:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Fin en stabilo zijn samengelijmd.

photo 493719

Op de foto's is duidelijk de spleet tussen stabilo en romp en kielvlak te zien om de instelhoek (trim) van het stabilo te variëren.

photo 482983

Die komt dus ook in het model, behalve dat ik de spleet aan de achterrand nul maak, zodat ik daar het stabilo direkt op de romp kan lijmen. Anders wordt de constructie te fragiel (wat ie in werkelijkheid ook geweest moet zijn).
Hoogte- en richtingroer zijn geschilderd, alleen de uithouders moeten nog (licht) grijs worden.

photo 493716

Daarna moesten de windschermen er nog in. Klein rampje, want het windscherm voor de voorste cockpit kon ik niet zonder schade tussen de spandraden door op zijn plaats krijgen. Ook verdween een exemplaar in de cockpit om daar niet meer uit te komen. Uiteindelijk is het toch gelukt met opoffering van de spandraden naar de motorkap, die provisorisch gerepareerd zijn.

photo 493718

photo 493717

Lesje: Windschermen op hun plaats zetten voordat de spandraden aangebracht worden. Staat nu ook in de bouwhandleiding.
Maandag ook de eerste vijftien productie kits binnen gekregen. Vertonen (gelukkig) veel minder luchtbellen dan de eerste gietingen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement