Het is te heet op zolder om echt te bouwen, dus dan maar op de PC.
Het was nogal wat uitzoekwerk om te bepalen welke configuraties van de Spyker V.2 uit de kit gebouwd zouden kunnen worden. Wat wel duidelijk was, was het schilderschema. Het prototype was helemaal behandeld met spanlak, behalve het rompvoorstuk, dat vermoedelijk khaki geverfd was. Je kon bijna door de vleugel heen kijken.
Voor de LVA kisten khaki romp, Bovenkant vleugel en staartvalkken khaki, onderkant staartvlakken en vleugel gespanlakt linnen, behalve het vleugel middenstuk, wat ook khaki was. De MLD kisten hadden ook een khaki geverfde romp, maar de vleugels en alle staartvlakken waren kaal, gespanlakt linnen.
Met de registraties en kenmerken was het minder duidelijk, te meer omdat in de periode 1918-1925 bij LVA en MLD de voorschriften een aantal malen veranderd zijn. Ook verongelukten een aantal V.2’en, en het zal duidelijk zijn dat sommigen daarvan niet 1925 gehaald hebben. Ik ben tot de volgende configuraties gekomen.
LVA 33: Rood-wit-blauw-oranje rozet op de romp achter de grote, witte registratie, kleine witte registratie onder de staart, rood-wit-blauw groot of klein richtingsroer, rood-wit-blauw-oranje rozetten op de bovenvleugel en onder de ondervleugel.
LVA 43: Grote, witte registratie op de romp, kleine witte registratie onder de staart, oranje groot of klein richtingsroer met wit Spyker logo, oranje bollen op de bovenvleugel en onder de ondervleugel.
LVA 56: Grote, witte registratie op de romp, kleine witte registratie onder de staart, groot oranje richtingsroer zonder wit Spyker logo, oranje bollen op de bovenvleugel en onder de ondervleugel.
LVA 68: Kleine witte registratie achter de achterrand van de ondervleugel, oranje bol op de romp, klein oranje richtingsroer met wit Spyker logo, witte aanduidingen voor hard points, oranje bollen op de bovenvleugel en onder de ondervleugel.
LVA 72: Kleine witte registratie achter de achterrand van de ondervleugel, klein oranje richtingsroer met wit Spyker logo, witte aanduidingen voor hard points, oranje bollen op de bovenvleugel en onder de ondervleugel.
MLD C13: Grote, witte registratie op de romp, klein oranje richtingsroer met wit Spyker logo, witte aanduidingen voor hard points, oranje bollen op de bovenvleugel en onder de ondervleugel.
MLD C13: Grote, witte registratie voor rood-wit-blauw-oranje rozet op de romp, klein rood-wit-blauw richtingsroer, rood-wit-blauw-oranje rozetten op de bovenvleugel en onder de ondervleugel.
MLD C21: Grote, witte registratie op de romp, klein oranje richtingsroer met wit Spyker logo, oranje bollen op de bovenvleugel en onder de ondervleugel.
In een minimum setje decals moeten dan zitten:
• Vier grote en twee kleine oranje bollen,
• Vier grote en twee kleine rood-wit-blauw-oranje rozetten,
• Twee keer twee witte hard point indicaties,
• Twee witte Spyker logo’s,
• Twee grote witte LVA registraties,
• Twee kleine witte LVA registraties,
• Twee grote witte MLD registraties.
Als extra’s om alle varianten af te dekken:
• Twee grote witte MLD registraties,
• Twee keer twee grote witte LVA registraties,
• Vier keer twee kleine witte LVA registraties.
Het lijkt de moeite (= euro’s) waard om voor de maximale set te gaan. Hieronder een impressie van de model varianten. De richtingsroeren ga ik niet als decal maken; ze zijn makkelijk te schilderen.
Het grote richtingsroer moet ik nog tekenen. Het decal sheet komt er dan zo uit te zien:
Rob