Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 5:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 jul, 2019 12:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Mooi stukje Hollands vlieghistorie ben je aan het namaken weer! Ben ik vervelend als ik zeg dat ik op de resin vleugels wel de aangezette stukken lijk te kunnen zien. Er lijkt nog iets van een randje te lopen en het materiaal is iets transparanter. Niet dat het persé een probleem hoeft te zijn.

Succes! Ik kijk weer rustig mee hoe je dit tot iets unieks maakt.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jul, 2019 12:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het was een proef gietsel, en inmiddels is de master gecorrigeerd, zodat de naad niet meer voelbaar is. Dat de tippen doorzichting zijn is normaal, ook de wandjes van de F.K.43 waren dat. Bij dikten van een halve mm of kleiner is de hars transparant, maar na het schilderen merk je daar niets meer van.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jul, 2019 16:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ben al mijn referenties maar eens langsgelopen om te zien welke verschillende configuraties er zijn geweest en welke registraties en kenmerken die hadden.
Qua configuraties valt het mee, bij de LVA hebben twee versies gevlogen, met een klein en met een groot richtingsroer. Dat betekent dus twee staartvlakken maken (of één met een extra richtingsroer).
Van de LVA kisten heb ik versies gevonden met oranje bollen op de vleugesl, met en zonder bol op de romp, met kleine registraties achter de ondervleugel, met een grote op de romp zonder bol en een kleine onder de staart, idem met bol, allemaal met een oranje staartvlak, en met grote registraties plus rood-wit-blauwe cocarde met oranje stip en rood-wit-blauw richtingsroer plus kleine registatie onder de staart en cocardes op de vluegels. Een zooitje dus.
De MLD deed het rustiger aan: grote regstratie C met twee cijfers, niks kleine registratie, alleen maar oranje bollen op de vleugels, oranje richtingsroer. Wel allemaal met een aanduiding van de hard points om het vliegtuig op te tillen.
Voorlopig houdt ik het voor de decal sheet op de 33, de 43 en de 56 van de LVA en de C21 van de MLD. Daarvan is tenminste bewijs dat ze in die configuraties en die registraties gevlogen hebben. Deze keus is ook bepaald door de digitale registraties die ik heb kunnen maken van decals, tekeningen en foto's.
Mijn deskundige zegslieden vertellen me, dat ook de MLD kisten met cocardes en rood-wit-blauwe staart gevlogen hebben, maar ik heb daar geen enkele foto van. Ik wacht nog op hun reactie als ze van vakantie terug zijn.
O ja, alle kisten met oranje richtingsroer hadden een Spyker logo daar op. Ook dat heb ik nu digitaal. Als ik het goed gezien heb, waren de spaken van de logo's niet weergegeven. Kwestie van lijntjes weggooien.

photo 481156

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jul, 2019 11:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het is te heet op zolder om echt te bouwen, dus dan maar op de PC.
Het was nogal wat uitzoekwerk om te bepalen welke configuraties van de Spyker V.2 uit de kit gebouwd zouden kunnen worden. Wat wel duidelijk was, was het schilderschema. Het prototype was helemaal behandeld met spanlak, behalve het rompvoorstuk, dat vermoedelijk khaki geverfd was. Je kon bijna door de vleugel heen kijken.

photo 481222

Voor de LVA kisten khaki romp, Bovenkant vleugel en staartvalkken khaki, onderkant staartvlakken en vleugel gespanlakt linnen, behalve het vleugel middenstuk, wat ook khaki was. De MLD kisten hadden ook een khaki geverfde romp, maar de vleugels en alle staartvlakken waren kaal, gespanlakt linnen.
Met de registraties en kenmerken was het minder duidelijk, te meer omdat in de periode 1918-1925 bij LVA en MLD de voorschriften een aantal malen veranderd zijn. Ook verongelukten een aantal V.2’en, en het zal duidelijk zijn dat sommigen daarvan niet 1925 gehaald hebben. Ik ben tot de volgende configuraties gekomen.
LVA 33: Rood-wit-blauw-oranje rozet op de romp achter de grote, witte registratie, kleine witte registratie onder de staart, rood-wit-blauw groot of klein richtingsroer, rood-wit-blauw-oranje rozetten op de bovenvleugel en onder de ondervleugel.
LVA 43: Grote, witte registratie op de romp, kleine witte registratie onder de staart, oranje groot of klein richtingsroer met wit Spyker logo, oranje bollen op de bovenvleugel en onder de ondervleugel.
LVA 56: Grote, witte registratie op de romp, kleine witte registratie onder de staart, groot oranje richtingsroer zonder wit Spyker logo, oranje bollen op de bovenvleugel en onder de ondervleugel.
LVA 68: Kleine witte registratie achter de achterrand van de ondervleugel, oranje bol op de romp, klein oranje richtingsroer met wit Spyker logo, witte aanduidingen voor hard points, oranje bollen op de bovenvleugel en onder de ondervleugel.
LVA 72: Kleine witte registratie achter de achterrand van de ondervleugel, klein oranje richtingsroer met wit Spyker logo, witte aanduidingen voor hard points, oranje bollen op de bovenvleugel en onder de ondervleugel.
MLD C13: Grote, witte registratie op de romp, klein oranje richtingsroer met wit Spyker logo, witte aanduidingen voor hard points, oranje bollen op de bovenvleugel en onder de ondervleugel.
MLD C13: Grote, witte registratie voor rood-wit-blauw-oranje rozet op de romp, klein rood-wit-blauw richtingsroer, rood-wit-blauw-oranje rozetten op de bovenvleugel en onder de ondervleugel.
MLD C21: Grote, witte registratie op de romp, klein oranje richtingsroer met wit Spyker logo, oranje bollen op de bovenvleugel en onder de ondervleugel.
In een minimum setje decals moeten dan zitten:
• Vier grote en twee kleine oranje bollen,
• Vier grote en twee kleine rood-wit-blauw-oranje rozetten,
• Twee keer twee witte hard point indicaties,
• Twee witte Spyker logo’s,
• Twee grote witte LVA registraties,
• Twee kleine witte LVA registraties,
• Twee grote witte MLD registraties.
Als extra’s om alle varianten af te dekken:
• Twee grote witte MLD registraties,
• Twee keer twee grote witte LVA registraties,
• Vier keer twee kleine witte LVA registraties.
Het lijkt de moeite (= euro’s) waard om voor de maximale set te gaan. Hieronder een impressie van de model varianten. De richtingsroeren ga ik niet als decal maken; ze zijn makkelijk te schilderen.

photo 481221

Het grote richtingsroer moet ik nog tekenen. Het decal sheet komt er dan zo uit te zien:

photo 481220

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 jul, 2019 11:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Je besteed de tijd weer nuttig Rob, ziet er zoals bekend, netjes en verzorgd uit.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 jul, 2019 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb inmiddels van Frits Gerdessen en Hans Berfelo een aardige hoeveelheid foto's gekregen, waarvan de meeste niet in mijn boeken te vinden waren. Op grond daarvan heb ik wat afmetingen van de decals hier en daar veranderd, maar er is geen reden om uit te wijken naar andere registraties of configuraties.
Verder heb ik me bezig gehouden met het bedenken van de samenbouw van romp en vleugels. Dat is nogal complex. Beide vleugels hebben dezelfde pijlstelling, maar de bovenvleugel heeft geen V-stelling, de ondervleugel wel. De achterrand van de ondervleugel hangt iets onder de onderkant van de romp. Tuseen de beide bovenvleugels en het vleugelmiddenstuk zit wat ruimte, kennelijk werd eerst het baldakijn op de romp gemonteerd, en werden daarna de buitenvleugels er aan gemonteerd. Een van de foto's die ik van Frits Gerdessen heb gehad laat dat aardig zien.

photo 481449

Dat heeft voor de assemblage van het model de volgende consequenties en heeft geleid tot een nieuwe set mallen.

photo 481448

Ik heb alle vleugelhelften, de romp en het vleugelmiddenstuk voorzien van 0,5 mm gaatjes ter plaatse van de voorste vleugelligger (3 mm van de voorrand), waarin dan messing pennetjes gelijmd kunnen worden. De bovenvleugel wordt dan vlak in elkaar gezet met behulp van de onderste mal, op afstand van het middenstuk gehouden door stukjes 0,5 mm strip.
De ondervleugel wordt aan de romp gezet met behulp van de bovenste mal. Het oranje vlakje zorgt er voor dat de romp opgetild wordt, zodat de achterrand van de ondervleugel er 0,7 mm onder hangt.
De malletjes om de vleugels t.o.v elkaar uit te lijnen houden rekening met de invalshoek van beide vleugels en met de V-stelling van de onderste vleugel. Die moeten uitgesneden worden uit 1 mm plaat en op respectievelijk 15 en 65 mm van de hartlijn van de romp geplaatst worden. Zij laten dan de ruimte vrij om de vleugelstijlen tussen de vleugels te lijmen.
Tot zo ver de theorie. Of de praktijk ook zo werkt, zien we wel over een half jaartje of zo bij de bouw van het prototype.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 aug, 2019 14:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De nieuwe template voor de samenbouwmallen met sellotape geplakt op een stukje 2 mm styreen plaat en ook alle plaatsen waarop later gelijmd moet worden met sellotape bedekt. De onderdelen voor de samenbouwmallen heb ik gemaakt van styreen plaat van 0,25, 0,5 en 1,0 mm en van 2 x 2,5 mm profielen.

photo 481599

Daarna de onderdelen voorlopig met Kristal Klear op de mal grondplaat gelijmd.

photo 481598

Dan zijn ze makkelijk zonder beschadigingen te verwijderen als het niet blijkt te werken zoals ik het bedacht heb.
Vervolg
Meteen maar even doorgepakt. Ondervleugel op de mal.

photo 481614

Vleugelmiddenstuk moet iets meer taps gemaakt worden (kwestie van tienden millimeters).
Daarna de ondervleugel gepast.

photo 481612

Dit leverde wel wat problemen op. De romp moet ondersteund worden met een stukje plastic van 0,5 mm tot aan de vleugelachterrand om de vleugel voldoende onder de romp uit te laten hangen. En van de zijkant ziet het er ook niet goed uit.

photo 481613

Typische denkfout. Als de vleugelachterrand op de mal ligt, moet die rand aan de tip 1,8 mm hoger liggen en geen 2,5 mm. De ondersteuningstrip moet dus gekanteld worden (dan is ie 2 mm dik) en 6 mm verder naar buiten geplaatst worden. Ook een gaatje voor de pen in de romp zat een paar tienden fout; heb ik dus wat uitgelubberd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 aug, 2019 11:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nieuwe tekening voor de vleugel assemblage is getekend en op een stuk 2 mm styreen geplakt.

photo 481891

Opnieuw passen.

photo 481890

Nu zit het beter, maar om de romp goed op hoogte en in het midden te houden, ga ik er toch nog een U-vormig steuntje onder maken achter de cockpits. Dat betekent ook dat de afstand tussen de mallen voor onder- en bovenvleugel groter moet worden, want anders past de ondervleugel er niet meer tussen. Ook moet het papier beter op het styreen gelijmd worden; nu strekt het model dat plaatselijk bij de vleugelachterrand omhoog door het stukje tape. Ach, al doende leert men :roll:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 aug, 2019 13:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De tekening van de nieuwe mal met U-steuntje.

photo 481990

Er is nu ook ruimte om onder- en bovenvluegel tegelijkertijd samen te bouwen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 aug, 2019 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Een genot om te zien hoe gestructureerd je te werk gaat!
Ik volg je verslag met plezier!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement