Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu za 18 apr, 2026 9:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 22 aug, 2024 20:39 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

De komende tijd ga ik aan de slag met deze 1/72 kit van de Messerschmitt Me 262:
photo 603166

Ik denk dat dit vliegtuig weinig introductie nodig heeft. Het was de eerste operationele straaljager ter wereld, aangedreven door twee Junkers Jumo 004-straalmotoren en bewapend met vier dertig millimeter kanonnen in de neus. Deze combinatie maakte de Me 262 bijzonder geschikt als interceptor tegen Amerikaanse bommenwerperformaties. Daarnaast was de Me 262 ook inzetbaar als jachtbommenwerper, hoewel hij voor die rol minder ideaal was.

De versie die ik ga bouwen, is een Me 262 A1-a van het Jagdgeschwader 7, het eerste straaljagersquadron ooit.

Wat zit er in de kit?

De kit bevat vier sprues met grijs plastic en één doorzichtige sprue voor de canopy:
photo 603167

Alles ziet er behoorlijk goed uit:
photo 603168

photo 603171

Er is hier en daar wel wat flash te zien:
photo 603170

photo 603169

De decals zijn zoals we gewend zijn van Revell:
photo 603165

Helaas is de bouwbeschrijving ook zoals we van Revell gewend zijn: vijftig tinten grijs. Dit maakt het vooral lastig om het schema en de kleuren te bepalen:
photo 603173

photo 603172

Als het vliegtuig één of twee kleuren heeft, is het nog wel te doen, maar in dit geval is het erg onduidelijk.

Gelukkig vond ik dit plaatje op internet:
photo 603174

Op een kleine afwijking na (het nummer is groen in plaats van blauw), denk ik dat dit het kleurenschema in de kit weergeeft.

Ik heb ook een zwart-witfoto van het echte toestel gevonden:
photo 603176

Als je kijkt naar de kleur van het geschwaderembleem en het nummer eronder, lijkt het erop dat Revell de kleur van het nummer fout heeft. Ze zouden namelijk hetzelfde moeten zijn, maar dat is hier niet het geval. Ditzelfde geldt voor de kleur van de neus: volgens Revell blauw, maar op de zwart-witfoto lijkt het een totaal andere kleur.

Op internet vond ik ook enkele voorbeelden van andere bouwers, en zij kiezen allemaal voor een groene neus:
photo 603175

Dit alles is natuurlijk pas van latere zorg.

Ik hoop dit weekend te kunnen beginnen.

Tips en trucs zijn natuurlijk altijd welkom! :brouw:

Erik

Bezig met:
Tyrrell 012

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 aug, 2024 20:50 pm 
Brouwer

Mooie kit. Grootste min-punt is de gesloten wheelbay, Daar mag je de bovenzijde van de bakken er volledig afhalen. Van daaruit had je rechtstreeks zicht op de onderzijde van de cockpit.

http://aircraftwalkaround.hobbyvista.co ... /me262.htm

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2024 21:17 pm 
Brouwer

Tof! Ben benieuwd!

On the bench: F4U-1D Corsair "FAA - 137/X" [1:48]
Last finished (1): Alouette III "Kongelige Danske Marine" [1:72]
Last finished (2): Fokker D.XXI "229" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2024 22:31 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Mooie keuze Erik. Ik heb er ook eentje gebouwd van deze eenheid (Academy):

Afbeelding

Ik zag dat je een profiel op internet hebt gevonden. Die komt uit het boek "Duitse straaljagerazen uit de Tweede Wereldoorlog", uit de serie Vliegtuigen in gevecht, uitgave van Osprey/Del Prado, Madrid, 1998/2000.

Jouw vliegtuig is een Me 262A-1a JaBo (jachtbommenwerperversie, vandaar de dubbele Wgr 21-raketlanceerinrichting gemonteerd op de ETC-bommenerekken onder de neus), Werknummer 111994, "Grüne 3", gevlogen door Hauptmann Erich Mikat, Geschwaderadjudant van JG7 Het is een zgn. "Stabskette"-toestel. Basis: Brandenburg-Briest. Februari 1945.

Verder: de vliegtuigneuskap is vervangen en de stijl van de swastika wijkt af en is geheel wit, dus die kun je misschien beter spuiten. Het camouflageschema lijkt met de losse hand te zijn aangebracht. De blauw/rode strepen laten zien dat het toestel tot de organiatie "Reichsverteidigung behoort" (net als die van mij).

Zo, dan weten we dat ook weer. :brouw:
Succes en groet,
Jan

*Focke Wulf Fw 190A-3 (Tamiya), A-5 (Hasegawa), A-5 (MisterCraft), A-8/F-8 (Italeri), F-8/A-8 (Airfix), D-9 (Hasegawa) & Focke Wulf Ta 152H-1 (Revell/Frog), 1:72;
Onlangs voltooid:
* Martin PBM-5A Mariner, Academy 12586, 1:72
* Vought Corsair II FAA, Revell 03983, 1:72;
Alle projecten bij elkaar:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 aug, 2024 15:12 pm 
Brouwer

Silenoz schreef:
Mooie kit. Grootste min-punt is de gesloten wheelbay, Daar mag je de bovenzijde van de bakken er volledig afhalen. Van daaruit had je rechtstreeks zicht op de onderzijde van de cockpit.

http://aircraftwalkaround.hobbyvista.co ... /me262.htm

Ah juist.Dat had ik ook al op internet gevonden inderdaad. Het gekke is dat er wel detail is aangebracht op de onderkant van de cockpit. Daar is dus niets van te zien, tenzij je die wielbakken er inderdaad afhaalt.

Trajanus schreef:

Ik zag dat je een profiel op internet hebt gevonden. Die komt uit het boek "Duitse straaljagerazen uit de Tweede Wereldoorlog", uit de serie Vliegtuigen in gevecht, uitgave van Osprey/Del Prado, Madrid, 1998/2000.

Jouw vliegtuig is een Me 262A-1a JaBo (jachtbommenwerperversie, vandaar de dubbele Wgr 21-raketlanceerinrichting gemonteerd op de ETC-bommenerekken onder de neus), Werknummer 111994, "Grüne 3", gevlogen door Hauptmann Erich Mikat, Geschwaderadjudant van JG7 Het is een zgn. "Stabskette"-toestel. Basis: Brandenburg-Briest. Februari 1945.

Verder: de vliegtuigneuskap is vervangen en de stijl van de swastika wijkt af en is geheel wit, dus die kun je misschien beter spuiten. Het camouflageschema lijkt met de losse hand te zijn aangebracht. De blauw/rode strepen laten zien dat het toestel tot de organiatie "Reichsverteidigung behoort" (net als die van mij).

Ja de naam Erich Mikat was ik ook al tegengekomen. Ik heb hem nog even door Google gehaald, maar ik kon verder niets over hem vinden.

Er zitten sowieso geen Swastikas in de kit (Revell...) dus die moet ik inderdaad zelf gaan aanbrengen. Ga ik ook doen met de blauw/rode streep op de staart. Ik heb slechte ervaringen met van die decals die om de staart heen moeten vouwen.

Ik ben begonnen met een dryfit van de belangrijkste onderdelen. Ik verwacht daar geen problemen mee:
photo 603336

photo 603338

Daarnaa heb ik dus de bovenkant van de wielbakken eraf gezaagd, zodat het detail onder de badkuip zichtbaar blijft:
photo 603337

photo 603339

Daarna een start gemaakt met de cockpit. Die is out-of-the-box al lekker knus, dus ik ga daar verder geen detail aan toevoegen:

photo 603344

Op basis van deze foto (van een museum exemplaar, maar so be it):
photo 603350

De cockpit in kleur gezet, gekozen voor Revell 78:
photo 603343

Stoeltje en instrumentenpaneel in dezelfde kleur details geschilderd met kwast en met drybrush de details wat naar voren gehaald:

photo 603342

Nou hopen dat er nog wat van te zien is nadat de kap erop zit.

Tips en trucs zijn natuurlijk altijd welkom! :brouw:

Erik

Bezig met:
Tyrrell 012

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2024 10:32 am 
Brouwer

Leuk, een Me262. Ik heb tijdje terug de Airfix uitgave gebouwd. Ben benieuwd hoe deze in elkaar past. Succes met de bouw.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2025 20:43 pm 
Brouwer

oeps, helemaal vergeten dat ik hier een bouwverslag had lopen...

Waar was ik gebleven?

Nadat de cockpit af was, konden de romphelften tegen elkaar. Op de bovenkant was weinig werk nodig om het allemaal netjes te krijgen. Hier zit de 262 al in zijn primer jasje:

photo 610299

photo 610301

Nadat ik de zwarte laag had aangebracht (voor de zgn 'black base') vond ik aan de onderkant toch nog wat plekjes:

photo 610302

photo 610303

Dus toch maar de plamuur en het schuurpapiertje tevoorschijn getoverd:

photo 610586

Dat lijkt al een stuk beter. Volgende stap is het aanbrengen van de kleuren. Ik start met de onderkant.

Tips en trucs zijn altijd welkom :brouw:

Erik

Bezig met:
Tyrrell 012

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2025 23:10 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Die wielkasten zien er goed uit zo. Ik ben benieuwd hoe je camoschema zal uitpakken straks.
Succes!

Jan

*Focke Wulf Fw 190A-3 (Tamiya), A-5 (Hasegawa), A-5 (MisterCraft), A-8/F-8 (Italeri), F-8/A-8 (Airfix), D-9 (Hasegawa) & Focke Wulf Ta 152H-1 (Revell/Frog), 1:72;
Onlangs voltooid:
* Martin PBM-5A Mariner, Academy 12586, 1:72
* Vought Corsair II FAA, Revell 03983, 1:72;
Alle projecten bij elkaar:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2025 23:35 pm 
Brouwer

Ah, dit kitje heb ik ook liggen. Leuk om te zien wat je er van maakt.

Esci 1/72 Sdkfz 251/8 Ausf.C Ambulance

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jan, 2025 10:59 am 
Brouwer

Nice... er zijn ook nog een paar sinkmarks aan de overgang tussen de motoren en de vleugels. Met een beetje CA en schuren zijn deze ook zo opgevuld

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]