Hallo allemaal,
De komende tijd ga ik aan de slag met deze 1/72 kit van de Messerschmitt Me 262:

Ik denk dat dit vliegtuig weinig introductie nodig heeft. Het was de eerste operationele straaljager ter wereld, aangedreven door twee Junkers Jumo 004-straalmotoren en bewapend met vier dertig millimeter kanonnen in de neus. Deze combinatie maakte de Me 262 bijzonder geschikt als interceptor tegen Amerikaanse bommenwerperformaties. Daarnaast was de Me 262 ook inzetbaar als jachtbommenwerper, hoewel hij voor die rol minder ideaal was.
De versie die ik ga bouwen, is een Me 262 A1-a van het Jagdgeschwader 7, het eerste straaljagersquadron ooit.
Wat zit er in de kit?
De kit bevat vier sprues met grijs plastic en één doorzichtige sprue voor de canopy:

Alles ziet er behoorlijk goed uit:

Er is hier en daar wel wat flash te zien:

De decals zijn zoals we gewend zijn van Revell:

Helaas is de bouwbeschrijving ook zoals we van Revell gewend zijn: vijftig tinten grijs. Dit maakt het vooral lastig om het schema en de kleuren te bepalen:

Als het vliegtuig één of twee kleuren heeft, is het nog wel te doen, maar in dit geval is het erg onduidelijk.
Gelukkig vond ik dit plaatje op internet:

Op een kleine afwijking na (het nummer is groen in plaats van blauw), denk ik dat dit het kleurenschema in de kit weergeeft.
Ik heb ook een zwart-witfoto van het echte toestel gevonden:

Als je kijkt naar de kleur van het geschwaderembleem en het nummer eronder, lijkt het erop dat Revell de kleur van het nummer fout heeft. Ze zouden namelijk hetzelfde moeten zijn, maar dat is hier niet het geval. Ditzelfde geldt voor de kleur van de neus: volgens Revell blauw, maar op de zwart-witfoto lijkt het een totaal andere kleur.
Op internet vond ik ook enkele voorbeelden van andere bouwers, en zij kiezen allemaal voor een groene neus:

Dit alles is natuurlijk pas van latere zorg.
Ik hoop dit weekend te kunnen beginnen.
Tips en trucs zijn natuurlijk altijd welkom!

Tyrrell 012