Bouwverslag Nr. 7
Beste mensen,
Ik ben weer een stukje verder gekomen met dit toch wel, grote geval.
Na veel schuur en plamuurwerk waren de motoren zo goed mogelijk aan de vleugel verbonden. Geen kieren meer en een zo goed mogelijk verloop tegen de voorrand van de vleugel.
De volgende stap was het boren van gaten in de motoren voor de uitlaten, en vier luchthappers voor de carburateurs.
Hiervoor had ik wat foto's opgezocht bij "Old Maschine Press", goede informatieve site, voor alle mogelijke vliegtuigmotoren.
Hierna kon een grote stap gemaakt worden, de vleugel kon nu definitief op de romp gelijmd worden. Er moest wel wat gevijld worden aan de onderkant om alles recht op de romp te krijgen.
De volgende klus, het houten romp rug deel passend maken, de opening van de rugschutter wat groter gemaakt en toen kon dit deel ook vastgelijmd worden. Hierna volgde ook weer nauwkeurig vijl werk, om alles goed te laten aansluiten op de zijkanten van de romp.
Met wat grijze verf gecontroleerd of alles een beetje netjes aansloot.
Voor de afwisseling eerst maar verder gegaan met de drijvers. Eerst weer de studie op de foto's hoe al die strips precies zaten, hier zag ik ook weer verschillen met het prototype ( T-41) en de serie machines. Dus een avondje zoet geweest met dunne strookjes ( 0,5 mm ) op de drijvers te lijmen. Hierna kon alles in de grondverf.
Verder met de romp. Eerst maar het vertikale staartvlak afgewerkt en dit passend gevijld, zodat dit netjes aansloot op de romprug. Met een pennetje als verbinding, vervolgens vastgelijmd.
Tja, nu was het interieur aan de beurt. Niet helemaal mijn favoriete bezigheid maar het hoort erbij. Weer nauwelijks wat info kunnen vinden, ik heb maar met een schuin oog naar bouwtekeningen van de T.IV A gekeken en hierop mijn puzzelstukjes op aangepast. Scarff ringen voor de neus en de rugopstelling gemaakt.
Zover ben ik nu gekomen, eerst maar verder aan het interieur bouwen. Ik denk het volgende hoofdstuk wordt, de uitwendige spanten onder de vleugel tussen motoren en romp aanbrengen. Hierna wacht het grote werk, de struts voor de drijvers maken.
Tot het volgende verslag maar.
Met vr.gr.
JohnH