Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 2:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 08 jul, 2019 7:23 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Hierna ben je een erkend meubelmaker :lol:

Maar wat een werk, ik zou dan misschien toch voor piepschuim en balsabedekking zijn gegaan, ook qua gewicht

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jul, 2019 19:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bert,

Bedankt voor je leuke opmerking :lol: helaas meubelmaker is voor mij een brug te ver... :lol:

Het toeval wil, dat ik veel geleerd heb van een oom, die me wel wat geleerd heeft van houtbewerking. Hij was inderdaad een meubelmaker ( en een hele goeie) mag ik wel zeggen.
Hij heeft vele jaren gewerkt bij Eckhart Meubelfabriek in Rotterdam.
De keuze van materiaal; mijn idee is, dat je materiaal moet kiezen, waarmee je uit de voeten kan. Mij bevalt het werken met hout het beste, als klein jochie was ik altijd al met hout bezig.
Ik had ook het geluk, dat mijn vader me veel geleerd heeft, vooral hoe je met gereedschap moest omgaan.

Je hebt wel een punt het gewicht, dat is behoorlijk groot, maar het is hier nog wel te doen. Daarom heb ik de romp ook stevig gebouwd. Ik heb inmiddels de vleugel in model geschaafd en ben nu bezig met de "fijn -slijperij". Gelukkig is de vleugel uit één stuk, waaraan alles gewoon wordt gehangen. Daarbij komt, dat het geheel op twee stevige drijvers rust. Een paar dunne wielpootjes zou inderdaad wel een ander verhaal worden. :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jul, 2019 20:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bouwverslag Nr. 3

Beste medebrouwers,

Het duurde even, maar ik kan hier toch weer wat vorderingen laten zien.

Het is het verhaal van veel schaven, schuren en passen en meten. Ik geloof, dat dit dan ook de grootste vleugel is, die ik gemaakt heb. Ondanks de grootte, moet je best nauwkeurig werken om goed uit te komen met het profiel en de boel passend te krijgen op de romp.

Maar het kwam allemaal goed, een nieuwe plank hout, een nieuw mesje in het davidsschaafje en zie hier het resultaat:

photo 480558

photo 480563

Even passen op de romp:

photo 480559

photo 480560

photo 480561

Dat klopte allemaal, nu moest ik keuzes maken, de vleugel kon nu even zo blijven, de afwerking komt later. Ik moest eerst verder met de romp. Dat wil zeggen, de bekleding van de zijkanten. Dat ging zonder veel problemen, dat heb ik al meer gedaan, het enige is de inkervingen op de juiste plaats zien te krijgen, bij deze kist loopt het alle kanten op, behalve horizontaal.
Ook de ronde neus was wel even een puntje, maar het ziet er nu wel netjes uit.

photo 480562

photo 480565

De volgende stap was het maken van de ronde romprug. Gewoon lastig, je kunt maar beperkt alles uitmeten, verder bij stukjes en beetjes alles pas maken, vooral de aansluiting op het vleugelprofiel is lastig.
Ervaring is hier ook wel nuttig, ik had hetzelfde euvel bij de restauratie van de Fokker F.XVIII, dat moest ik wel met dun plastic sheet doen, ivm de ribben onder de bekleding, hier is gelukkig alles glad,
dun aluminium plaat of triplex. Alle foto's die ik verzamelt heb, zijn niet zo geweldig, redelijk wazig en net niet in de goede hoek, maar ja, ik moet het er maar mee doen.

De romprug is nog in ruwbouw, en past nog niet helemaal, dat ga ik pas bijwerken als ik de vleugel definitief op de romp kan lijmen. Dus hier maar eerst mee verder, de bekledingen afwerking. Dat gaan jullie de volgende keer zien.

De laatste stand van vleugelzaken... :D

photo 480564

photo 480566

Met vriendelijke groet,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jul, 2019 7:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Leg eens een muntje op de vleugel, dan kunnen we zien hoe groot het is. Maar echt wel een mooie strakke vleugel

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jul, 2019 11:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bert,

U vraagt, wij draaien.... :lol:

Hier een even een plaatje gemaakt, de vleugel is 72 cm lang. Een flinke lap dus, ter vergelijk; de oude Aurora D.VII in 1/48.

photo 480593

photo 480594



Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jul, 2019 12:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
ja cool, mooi dat grote werk

Ik weet natuurlijk wel wat 72 cm (ben een echte vent he :D :D :D :D ) maar met zo'n muntje visualiseert het beter

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 jul, 2019 15:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bouwverslag Nr. 4

Beste bouwers,

Tja, het gaat niet zo hard met de bouw. Die hete dagen op zolder hout bewerken, dat was haast geen doen. Maar ik heb toch nog wat gedaan. :lol: :lol:

Ik was gebleven bij het afwerken van de vleugel. Dat proces heb ik al eerder beschreven, dus nu maar in het kort. Toen het hout netjes glad was en het profiel er goed uitzag, kon ik met de grondverf
beginnen. Dus het bekende 4 keer gronden en tussendoor wat schuren. Dat ging allemaal zonder tegenslag en kwam de volgende stap.
De hele vleugel inpakken in aluminium folie. Een geduld werkje en niet het leukste, maar het gaat om het resultaat.
Bij het plakken viel letterlijk menig zweetdruppeltje, maar de klus is geklaard.

photo 481447

photo 481446

Hierna ben ik in de weer gegaan met het bovenstuk van de romp. Het hout van binnen uitgehold en een opening voor de schutter gemaakt. Het is nog niet allemaal precies pas, dat komt wel als ik alles op z'n plek heb gelijmd.
Verder met de romp, het cockpit gedeelte is op foto's moeilijk te zien, hoe alles exact loopt, ik denk, dat mijn uitvoering aardig overeenkomt met het orgineel. Hiertoe heb ik een houten malletje gemaakt en hierover een dun plaatje plaat warm getrokken. Daarna de opening voor de cockpit gevijld en het geheel op de romp gelijmd.

Deze romp- hindernissen zijn nu wel genomen. Resteert nu nog om de staartvlakken te maken.

Tussendoor voor de afwisseling ook nog een begin gemaakt met de drijvers. Ik heb twee stukjes hout op maat gezaagd en geschaafd. Het zijn wel twee grote " boten ", maar ze zijn gelukkig redelijk vierkant. Als de drijvers klaar zijn, kan ik gaan denken om de motoren en de gondels te gaan maken.

Zover zijn we nu, het lijkt niet zo veel, maar het is allemaal gewoon veel werk, om alles te maken. Ik buffel gewoon verder.. :wink:

Tot de volgende keer,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 jul, 2019 15:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Dat alufolie is echt wel retestrak aangebracht, wow, neusje ziet er ook goed uit

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 jul, 2019 18:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Wat een prachtig en knap werk, John! Dat aluminiumfolie ziet er heel strak uit. Heel gaaf om te zien hoe je dit doet.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 jul, 2019 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Die folie ziet er echt strak uit, zoals mijn voorgangers al zeiden. Kun je eens vertellen hoe je dat doet?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement