Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2019 16:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 1

Beste bouwers,

Ik ben maar eens begonnen aan een Fokker, die wel niet moeders mooiste is, maar ik vond het toch wel een imposante kist. Hij is flink uit de kluiten gewassen, dat bleek vooral, toen ik de diverse sjablonen voor de grote delen aan het maken was.
Maakt allemaal niets uit, als je maar plezier hebt. Voor mij is het wel een uitdaging, om vooral de vele gebogen rompdelen goed te krijgen. Het heeft toch wel iets van een soort walvis.

Ik ben dus eerst maar begonnen, zoals altijd, om goede tekeningen op te zoeken. Echt bruikbaar was er niet veel, dus heb ik de maatschets uit het Fokker boek van Henri Wegener, als begin genomen. De afmetingen en de grote lijnen kloppen wel, dus zijn die bruikbaar, alleen het spantenverloop op de romp komen niet helemaal overeen, met wat je ziet op de foto's. Maar met wat zelfredzaamheid, heb ik toch bruikbare tekeningen kunnen maken.

Wat nu al duidelijk wordt, is de grote lap vleugel op een bescheiden rompje. Ik moet daar nu al met het gewicht, rekening mee gaan houden. Hoe ik b.v. ook de motoren ga bouwen, weet ik nog niet.
Er zijn nog wel wat vraagtekens hier en daar. Dat geldt ook voor de hele weerwar van struts voor de drijvers.

eerst maar wat plaatjes, waar ik mee aan de slag ga.

photo 478965

Voor de zekerheid, de foto komt van Wikipedia en heeft als oorsprong de collectie van het tropenmuseum. Ik hoop, dat de bronvermelding hiermee voldoende is.

photo 478967

De eerste delen:

photo 478966

En hier dan het resultaat na veel vijl en zaagwerk. Toch wel redelijk gecompliceerd deze romp. maar de gebogen lijnen kloppen met de tekening.

photo 478968

photo 478969

Het begin is er. Nu eerst maar uitvogelen of de constructie nog aangepast moet worden voor de vleugel. een paar extra spantjes lijken me wel nodig.

Tot zover dan. Tot verslag 2.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2019 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Oef... Wat haal je jezelf op de hals zeg. Een imposante bak, heel veel plezier, geduld en succes.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jun, 2019 9:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Wordt wel een monster, John, met een spanwijdte van meer dan een halve meter (maar dat heb je al meer gedaan). Ik zie dat je de "oude" versie gaat bouwen. Ik heb nog ergens een tekening in een oud Fokker bulletin; zal ik eens opsnorren en opsturen. Verder heb ik nog een stuk of twintig foto's in boeken en tijdschriften, maar die zou ik moeten inscannen. Succes.
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jun, 2019 16:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt Rob,

De tekening komt goed te pas bij de bouw. :D

Vandaag te warm om wat te doen. Morgen weer verder met de rompconstructie .

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 jun, 2019 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
De T-IV, was dat niet die kist die de muiterij op de Zeven Provinciën beëindigde? Indrukwekkend gevaarte. Het begin ziet er al veelbelovend uit. Veel plezier met de bouw. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 jun, 2019 10:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt voor je reactie.

Ja, het gaat wel een groot geval worden, door die grote vleugel. Ik heb zelfs geen plankje hout van juiste afmetingen, dus vanmiddag eerst maar naar de bouwmarkt. :lol:

Voor zover ik me herinner, heb ik ergens gelezen, dat die toestand werd beëindigd door een bom af te werpen op de boeg van het schip. Daarvoor werd een Dornier Wal gebruikt. Maar hou me te goede,
ik ben geen historicus... :)

Eerst maar de vleugel bouwen.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2019 17:28 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Hoi John,
Lekker bezig weer, en je laat het er ook altijd zo makkelijk uitzien. 8)
In 1/48 lijkt dit me een imposante kist!, dit wordt weer smullen volgens mij!

Succes! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jul, 2019 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Watervliegtuigen zijn altijd mooi :D . Je bent al lekker bezig.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jul, 2019 11:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 2

Beste bouwers,

Bedankt voor de complimenten van jullie kant. Geeft de burger weer moed om verder te gaan. Dat kan ik ook wel gebruiken met het schaven van die grote lap vleugel. :D

Maar eerst nog even terug naar de romp. Zoals ik al schreef, heb ik de romp eerst maar versterkt op de plaats waar die grote vleugel moet komen.
Tevens wat dingen veranderd, het spantenwerk bij de geschutsopstelling boven op de romp is gewijzigd. Ik heb ook maar gelijk een vloertje aangebracht, daar kom ik later veel moeilijker bij.
Het zelfde verhaal bij de neus. Ook hier alvast een vloertje als begin, aangebracht.

Zo staat de romp er nu bij. Hij is redelijk recht en zeker stevig, om als basis te dienen.

photo 479982

photo 479983


De vleugelbouw.

Hiervoor most ik wel even diep ademhalen. Eerst ben ik maar naar de plaatselijke Hubo gegaan om een forse plank met de juiste maten, aan te schaffen, vooral de dikte, de vleugel moest omgerekend 21 mm worden, net een beetje dikker dan de meeste standaardmaten. Gelukkig een aardig stuk plank gevonden, met redelijk rechte draad en vooral geen kwasten....!

Als je alles uit gaat tekenen, dan zie je inderdaad hoe groot het geval moet worden. Enfin ik heb eerst de contouren met de decoupeerzaag ruim uitgezaagd.

photo 479981

Hierna kon ik de diverse lijnen uitzetten voor het profiel. Dat heb ik al eerder beschreven, maar hier gaan we, eerst de V-stelling van de onderkant en de bovenkant bepaald en geschaafd.
Daar was ik dus wel een tijdje mee bezig. Maar als dat gebeurd is, wordt het wat makkelijker.
Zover ben ik nu, de volgende stap wordt het in profiel schaven, dit wordt wel opletten, je moet rekening houden met de verdraaiing, die in het profiel zit. Als dit niet goed gaat, kom je materiaal te kort bij de achterrand van de uiteinden.

Nog wat plaatjes om de verhoudingen te laten zien, met een Fokker D.VI.

photo 479980

photo 479980

We schaven verder ... :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jul, 2019 7:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Succes met schaven, dat zal een hele kluif worden op dit formaat.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement