Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 0:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 09 okt, 2019 10:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 15 dec, 2017 18:18 pm
Berichten: 204
Bijzonder knap werk nu al.....sctrach bouwen van een vliegtuig zonder een echt goede detail tekening neem ik mijn petje voor af.

Succes en ik hou je in de gaten als collega watervliegtuigbouwer.

grtz Ed


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 okt, 2019 17:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Mooi! :brouw:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 okt, 2019 19:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Beste mensen,

Bedankt allemaal voor de bemoedigende reacties.!

De bouw staat nu even stil, want ik wil Robh de gelegenheid geven voor zijn SIG groep Scratch, één en ander te laten zien op de komende ESM in Houten.
Zodoende even geen updates.

Dus in Houten kom dat zien, kom dat zien..... :lol: :lol:

Intussen hoef ik me niet te vervelen, ik ben nog druk bezig met een interne verhuizing, al 2 vitrines verhuisd, nog twee hele grote te doen. Schatting zo'n 250 of meer modellen... :shock:

Wordt vervolgd,

Met vriendelijke groet,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 okt, 2019 7:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Even niet gevolgd, maar man, wat een (kunst)werk...

Prachtig, en dat terwijl we toch al wat van je gewoon zijn....

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 feb, 2020 17:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bouwverslag Nr. 6

Beste brouwers,

Na een lange tijd hier op het forum weer terug. :D

Na een uitgebreide verhuizing van mijn collectie modellen en gelijk, maar weer de draad opgepakt en verder gegaan met de bouw van deze Fokker.

Waar was ik gebleven, na het bouwen van de motorgondels en motoren zelf in ruwbouw, was het puzzelen, hoe ik de motoren netjes aan de vleugel kon bevestigen.De beschikbare foto's waren ook niet geweldig, maar gelukkig heb ik een filmpje gevonden, waarop wat meer te zien was....

zie https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 508892.ogv

Interessant om te zien, wat een enorme watermassa door de drijvers wordt opgeworpen.

Ik vermoedde veel plamuur en schuurwerk, dus heb ik de vleugel maar los gelaten, zodat ik overal beter bij kon.

photo 498289

Een plaatje voor de verhoudingen:

photo 498290


Hierna begon het geduld werkje : plamuren schuren weer etc. etc....

Tussendoor met wat verf gecontroleerd hoe het schuurwerk was en uiteindelijk had ik een redelijk resultaat. Dit was een aardig lastige klus, maar beter dan nu krijg ik het niet.

Wat ook uit het filmpje bleek, dat de cockpit er anders uit zag. Dus maar weer aan de slag gegaan met een nieuwe fairing en nieuwe platen voor de zijkanten gemaakt.
In ieder geval kan ik nu verder met de afwerking van de motoren. Dat laat ik in het volgende verslag zien.

De stand van zaken nu:

photo 498291

Het lijkt er al een beetje op een T.IV :

photo 498292

Tot het volgende verslag maar.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 feb, 2020 23:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Goed te zien dat je het weer oppakt, John.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2020 8:22 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Mooi werk tot zover, ik blijf volgen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2020 23:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Citaat:
Interessant om te zien, wat een enorme watermassa door de drijvers wordt opgeworpen.

Wat wil je ook, die drijvers zijn maar net groot genoeg om het toestel te laten drijven. Voordat je die weerstand overwonnen hebt en iets los komt....

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2020 16:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bouwverslag Nr. 7

Beste mensen,

Ik ben weer een stukje verder gekomen met dit toch wel, grote geval.

Na veel schuur en plamuurwerk waren de motoren zo goed mogelijk aan de vleugel verbonden. Geen kieren meer en een zo goed mogelijk verloop tegen de voorrand van de vleugel.
De volgende stap was het boren van gaten in de motoren voor de uitlaten, en vier luchthappers voor de carburateurs.
Hiervoor had ik wat foto's opgezocht bij "Old Maschine Press", goede informatieve site, voor alle mogelijke vliegtuigmotoren.

Hierna kon een grote stap gemaakt worden, de vleugel kon nu definitief op de romp gelijmd worden. Er moest wel wat gevijld worden aan de onderkant om alles recht op de romp te krijgen.

photo 498292

De volgende klus, het houten romp rug deel passend maken, de opening van de rugschutter wat groter gemaakt en toen kon dit deel ook vastgelijmd worden. Hierna volgde ook weer nauwkeurig vijl werk, om alles goed te laten aansluiten op de zijkanten van de romp.
Met wat grijze verf gecontroleerd of alles een beetje netjes aansloot.

Voor de afwisseling eerst maar verder gegaan met de drijvers. Eerst weer de studie op de foto's hoe al die strips precies zaten, hier zag ik ook weer verschillen met het prototype ( T-41) en de serie machines. Dus een avondje zoet geweest met dunne strookjes ( 0,5 mm ) op de drijvers te lijmen. Hierna kon alles in de grondverf.

photo 499327

Verder met de romp. Eerst maar het vertikale staartvlak afgewerkt en dit passend gevijld, zodat dit netjes aansloot op de romprug. Met een pennetje als verbinding, vervolgens vastgelijmd.

Tja, nu was het interieur aan de beurt. Niet helemaal mijn favoriete bezigheid maar het hoort erbij. Weer nauwelijks wat info kunnen vinden, ik heb maar met een schuin oog naar bouwtekeningen van de T.IV A gekeken en hierop mijn puzzelstukjes op aangepast. Scarff ringen voor de neus en de rugopstelling gemaakt.

photo 499326

photo 499351


Zover ben ik nu gekomen, eerst maar verder aan het interieur bouwen. Ik denk het volgende hoofdstuk wordt, de uitwendige spanten onder de vleugel tussen motoren en romp aanbrengen. Hierna wacht het grote werk, de struts voor de drijvers maken.

Tot het volgende verslag maar.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2020 8:30 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Ik vind de vorderingen er weer heel mooi uitzien, John

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement