Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 16:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 10 jun, 2019 18:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 06 okt, 2018 20:58 pm
Berichten: 57
Zoals beloofd bij het afsluiten van m’n vorige project, zou ik het laten weten als ik weer iets nieuws zou aansnijden. Dus, bij dezen!

Het is Tamiya’s Strike Eagle geworden, de grootste die ze volgens mij hebben. :lol:

Hoewel de kit uit 1993 komt, ziet het er nog prima uit. Veel details in de cockpit, exhaust nozzles waar veel te doen is en een payload waar je van gaat duizelen (zeg, een stuk of 30 losse Rockeyes, nog los van de AA-ordnance). Een updatespruetje uit 2003 voor een Bunker Bustervariant maakt dat je er een machine uit de Tweede Golfoorlog van kunt weergeven.
Het gemiddelde Tamiyaniveau wordt echter omlaag gehaald door de intakes en de exhausts net nozzles: de trunks bestaan uit 2 helften, al dan niet geribbeld, die geheid een naad gaan opleveren. Wordt lastig om dit weg te gaan werken, aangezien het een witte omgeving is. Ook het geribbelde gedeelte plamuren... dit wordt een brain teaser. Bovendien wemelt het er van de ejector marks, maar gelukkig zitten die vooral op grote, open oppervlakken...
Wat ik trouwens wonderbaarlijk vind, is het feit dat de rolroeren beide naar beneden gebouwd mogen worden, terwijl de flaps aan de vleugels vastgegoten zijn. Wiens geweldige idee was dit?!

Afijn, de kit voorziet in 7 verschillende machines met eigen configuraties. Ik ga denk ik voor een Seymour Johnsonkist van FS 334 (Eagles; OOB/RUDD). Deze eenheid vindt zijn oorsprong in WO2, en was opgericht in het VK als onderdeel van een RAF-eenheid. Als anglist spreekt dit aspect me erg aan. Daarnaast ga ik ‘m volgooien met Rockeyes en een logische AA-complement. Echter, ik ben nog geen foto’s tegengekomen van een Strike Eagle met alleen maar Rockeyes. Is dit een teken aan de wand over hoe reëel deze configuratie is?

Hoe dan ook, eerst een paar plaatjes:

Banaantje ten opzichte van het adelaartje:
Afbeelding

Verschil moet er wezen:
Afbeelding

Voldoende materiaal voor intakegesprek :lol:
Afbeelding

Onzinnige rolroerstandopties:
Afbeelding

Goed, ik hoop dat jullie voor nu voldoende geteased zijn. Als iemand trouwens nog intel heeft over een Rockeyeconfig bij Strike Eagles, ik hoor t graag!!

Next stop: the office!

To be continued...

_________________
May the fit be ever in your favour!


Laatst bijgewerkt door Jetblast op ma 13 apr, 2020 20:39 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun, 2019 18:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Prachtige kit is dit. Ik heb hier nog nare herinneringen aan maar dat kwam niet door de kit zelf maar door mijn lompe gebruik van een spuitbus matte vernis. Die besloot om er een dikke straal op te plaatsen en dat was gaf zodanig problemen dat ik het ook niet meer kon herstellen. Dat was dus, letterlijk de allerlaatste handeling die met model ruïneerde. Maar, de kit zelf was een genot om te bouwen. Dus, geniet ervan zou ik zeggen. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun, 2019 20:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Gaaf, ik heb afgelopen weekend de andere F-15E kit van Tamiya aangeschaft.....leuke kit en ik ben benieuwd wat jij allemaal gaat tegenkomen.

Jetblast schreef:
Wat ik trouwens wonderbaarlijk vind, is het feit dat de rolroeren beide naar beneden gebouwd mogen worden, terwijl de flaps aan de vleugels vastgegoten zijn. Wiens geweldige idee was dit?!

Zo wonderbaarlijk is dat niet: de F-15 wordt meestal geparkeerd met flaps up en na verloop van tijd gaan, als de druk in de hydraulische systemen langzaam wegzakt, de ailerons vanzelf doorhangen......mysterie opgelost :mrgreen:
Veel mensen gaan er nog steeds van uit dat er een standaardregel is bij ailerons en dat als de ene omhoog gaat de andere altijd omlaag gaat.....ook op de grond. Dit was ten tijde van WW2 zeer zeker zo maar de ontwikkeliingen qua techniek zijn wel doorgegaan en tegenwoordig worden de roeren niet meer aangestuurd door kabels.....is niet te doen boven 700 km/u. Zie het een beetje als stuurbekrachtiging bij auto's: vroeger een luxe, nu standaard en ook daar geef je via je stuur een input naar een hydraulische actuator en díe veroorzaakt een stuuruitslag. Neem niet alles klakkeloos aan wat er op de diverse modelbouwfora geroepen wordt want als er één ding standaard is in de luchtvaart is dat er niets standaard is :wink:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jun, 2019 17:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 06 okt, 2018 20:58 pm
Berichten: 57
Ha, eindelijk, vakantie! Hoe beter af te trappen dan een middagje knutselen? :roll:

Vandaag heb ik wat dingetjes in de semi gloss black gezet als primer voor een sky gray toplaagje voor wat cockpitcomponenten. De sky gray heb ik er ook maar gelijk overheen gejaagd.

Ook een bescheiden start gemaakt met de bureaustoelen.

Ik heb t idee dat er door een donkere grondlaag te gebruiken voor een lichtere toplaag, meer diepte wordt gesuggereerd. Dat bevalt me wel. Ook een onregelmatige dekking vind ik niet misstaan.

Als dit klaar is, ga ik verder met details, washes en weathering.

@klaas: zonde van de f@ck Up. Heb je hier nog ergens een verslagje van? Ben eigenlijk wel benieuwd naar je aanpak tot t laatste moment :wink:
@Arjan: bedankt voor de correctie: zelf volgde ik m’n gevoel en enkele ingezonden brieven van usafpiloten in hobbymags. Maar die sloegen inderdaad op props. Was dus iets te kort door de bocht. :lol:

Effe 2 plaatjes:
Geprimed met X-18, die nauwe stukken in de badkuip zijn nog lastig bereikbaar!
Afbeelding

Nu nog in pristine condition, straks lekker drrrteh:
Afbeelding

_________________
May the fit be ever in your favour!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jun, 2019 13:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 06 okt, 2018 20:58 pm
Berichten: 57
De badkuip en neuswielbak zijn aan elkaar geschroefd. In dat laatste zaten nogal wat pinmarks op moeilijk bereikbare plekken. Deze heb ik weggeschraapt met een rond mesje (bedankt voor de tip, Klaas).

Afschuren gaat ‘m hier niet worden, maar ik ben op zich wel content met t resultaat. Bovendien komen er later nog onderdelen en washes enzo bij. Dat verdoezelt de boel ook een beetje. :lol:

Afbeelding

_________________
May the fit be ever in your favour!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2019 19:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Nice! Dit wordt een beste dame volgens mij. Veel plezier met de bouw

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jun, 2019 13:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 06 okt, 2018 20:58 pm
Berichten: 57
‘t Wordt inderdaad ‘n beest van, pak ‘m beet, 60x40 cm. De ruimte in de kast was ingecalculeerd, maar man, wat ben ik slecht in rekenen! :lol:

Heb net de pedaaltjes aangepakt. Het resultaat bevalt me wel, al hadden ze wel wat overredingskracht nodig om in hun hokje gepropt te worden: het paste niet vanzelf.

Weddering en wasjes zijn uitgevoerd met elfenbein Schwarz en gebrande omber, wat wattenstaafjes, 3 liter terpentine en een paar streken met drybrushing.

Had eigenlijk nog wat door willen gaan met de pit, maar door dat stomme mooie weer kreeg ik ‘n schuldgevoel door binnen te zitten. :roll:
Dan komt dat binnenkort wel! :D

Close up:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt me dat moderner materieel in ‘vredestijd’ beter onderhouden en schoongehouden werd, dan dat tijdens WW2. Daarom probeer ik de weathering in de pit niet al te zwaar te doen, behalve op plekken die vanwege hun functionaliteit al flink mishandeld worden, zoals pedaaltjes. :p

Hoop dat die opzet overkomt! :D

_________________
May the fit be ever in your favour!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jun, 2019 23:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Ik heb daar helaas geen foto's meer van. Maar het is ook al bijna 20 jaar geleden dat ik hem gebouwd heb. Zo lang is die kit al op de markt. Maar mooi begin. Overal schroeven in, dat herinner ik me ook nog. Tamiya begrijpt dat plastic vaak niet sterk genoeg is voor een kist van deze afmeting. Leuk weathering werk aan en om de pedalen. Please, continue :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jun, 2019 11:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 06 okt, 2018 20:58 pm
Berichten: 57
And continuing he did!

Ben de afgelopen dagen flink in de weer geweest met de meterplankjes. Bij het dashboard van de wizzo(?) stuitte ik op de eerste echte uitdaging van dit project. Ik constateerde een major fit issue tussen het achterste dashboard en glare shield. De onderdelen zitten echter op de juiste plek, maar er zit een ruimte tussen de onderdelen waar een complete Eagle nog tussen zou passen

Ik ga es even in retraite over hoe ik dit ga aanpakken. Voorlopig nog even niet weatheren of stukken verminken om t passend te krijgen. Hoe zouden jullie dit wiel uitvinden?

Hier gaat t op zich nog wel, dryfit met stoel en stick
Afbeelding

Maar nu begint t gedonder
Afbeelding
Deze fit issues vallen na plaatsen van stoel, stick en piloot uit zicht

En dit, tja...
Afbeelding

_________________
May the fit be ever in your favour!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jun, 2019 19:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het pitje ziet er erg gaaf uit. De pedalen bevallen me wel zo.

V.w.b. de slechte pasvorm zou ik kijken of ik het glare shield kan verlegen. Ik neem althans aan dat dat te hoog zit afgaande op je foto. Wel even dryfitten in de neus uiteraard. Als dat geen optie is, dan zou plan B voor mij zijn om een stukje plastic in het te zetten. Aan de hand van het paneel zou ik de bovenste rans op een stukje evergreen overtrekken. Dan het paneel een paar mm (al naar gelang de grootte van het gat) naar beneden schuiven en nogmaals overtrekken. Dat stukje uitsnijden en erop plakken. Even bijschuiven en aflakken.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement