Nu de Sabre Dog alweer een tijdje afgerond is, wordt het tijd om nog eens een vliegertje open te trekken. Deze prachtige doos kocht ik in Brasschaat over 2 jaar. Ik herinnerde me de "last gunfighter" uit de film "13 days", waar met Photo-Crusaders een spionagevlucht gemaakt wordt boven Cuba.
Omdat er al wat fraais toegevoegd is door Eduard zelf aan deze oorspronkelijk Hasegawa Crusader, heb ik niet mijn gebruikelijke voorraad aftermarket gescoord. Ik vond wel een set decals die bedoeld waren voor de voorganger, en die bruikbaar zijn als ik er een F8-J van maak, wat ongeveer 1 antenne verschil zou maken als ik me goed ingelicht heb. Toen ik echter zag welke mogelijkheden het decalvel van de kit zelf biedt, was dit een beetje vijgen na pasen. Er zitten zelfs kleurrijkere decals bij de kit dan bij het AeroMaster vel. Ik zal eens vergelijken of ze mekaar niet kunnen vervolledigen waar het stencils betreft.
In elk geval al een mooie en gecorrigeerde handleiding. Laten we de kit zelf eens van naderbij bekijken. Het zijn voor mij relatief weinig onderdelen. Er zit verder geen bewapening bij, want een van de internetkritieken is op deze vrij kostelijke kit.
Oei, een stukje er af. Dit was bijna uit de zak in het gras gevallen, zonder dat ik het gezien had.
Ook het glaswerk was losgekomen, gelukkig geen schade aan het doorschijnende deel.
Een mooi en niet overdreven plaatje PE.
Een zakje met Eduard Brassin wielen en een fijne stoel, die veel gedetailleerder is dan die uit de kit, die in twee gesplitst was.
Er zit een figuurtje in de kit. We kunnen ook de wielen eens vergelijken:
Wat overbelicht, maar je kan nog net extra details opmerken op het resin.
De remmen zijn ook vollediger, maar er zal een zaag aan te pas komen, want ze zitten op een massief blokje.
Een Squadron boekje over de Crusader. Niet meteen het modernste wat er over uitgekomen is en bijna allemaal zwart-wit. Toch steeds een goeie kennismaking met het type. Nu nog een versie kiezen.
Bedankt voor de aansporingen, het is jammer dat er voor de Crusader weinig topics geopend worden, want dit toestel was in het begin van de jaren zestig erg succesvol. Hoe ik hem bouw, moet ik nog steeds beslissen, al heeft de gesloten versie mijn voorkeur. Ik heb gezien dat er een resinkit bestaat speciaal voor wanneer je de rug omhoog wil zetten, dus niet alle details zullen er recht uit de doos zijn om de binnenkant te tonen. Ook zijn er speciale aanpassingen nodig als je de cockpit open wil zetten, al nodigt al dat extra's van Eduard uit om dat wel te doen. Ik vergat in mijn intro het beste uit de doos nog te tonen.
Ik las al, dat het nodig is om elk stuk uit de cockpit goed droog te passen en na te denken over de bouwvolgorde, of je krijgt de romp en de canopy niet dicht. Niet alleen passen de twee Eduard instrumentenpanelen heel nauw op de zijwand, ook de resin schietstoel kan je beter niet meteen in de kuip lijmen, want dan zou het glaswerk niet goed te monteren zijn.
Ik heb de voornaamste delen van de cockpit al gelijmd en geprimerd, voor zover het al gemonteerd kon worden. De voorgeprinte stukjes moeten hier nog over komen, daarvoor moest een deel van het cockpitdetail eerst weggeschuurd worden. Hier zitten reeds vijf stukjes PE op.
Ook aan de rand tegen de canopy moest van Eduard een millimeter materiaal weggesneden worden. Ik heb de binnenkant dan in grijs gezet en de straalpijp in Armypainter Gun Metal gespoten. Vooraan is de luchtinlaat nog afgeplakt, die moet wit geprimerd worden nadat de cockpit afgeschermd is.
In de wheelbay achter moesten er een aantal lastige ejector pin marks dicht geplamuurd worden.
Ik ben al wat opgeschoten met de onderdelen die aan de binnenkant van de romphelften moeten komen. Ik heb eerst de stukjes resin ontdaan van hun aangietresten. Dit Eduard spul is aangenaam om te zagen, het gaat iets sneller dan doorsneeresin en het is ook allemaal heel keurig gegoten. Ik heb de onderwaterzaagtechniek gebruikt om het stof te neutraliseren.
Een aantal delen uit de kit hebben toch wel wat voorbereiding nodig.
In deze wielbak zitten heel wat uitstoterrondjes. Dit is een lastige plek om ze na het opvullen bij te schuren, wat met een Dremel moest gebeuren.
Voor vier van de vijf uitvoeringen moet deze antenne van de staart gehaald worden. Dit is lastig omdat ze gedeeltelijk in het richtingsroer verzonken zit.
Ik zal nog moeten bekijken in welke mate dit littekens op het plastic achtergelaten heeft. Er staat ook nergens welk verschil dit oplevert voor de naburige panellines.
Eduard heeft een fout gemaakt in de instructies voor wat betreft het landingslicht op het hoofdgestel. Dit hebben ze op het verkeerde paneel voor de linkerwielbak gezet. Ik vond dat verdacht omdat er alleen een aanduiding was op dat van de rechter bak. In mijn referentieboekje was dit door de verdoken positie onmogelijk te beoordelen, want het landingsgestel wordt er nergens in detail behandeld. Ik vond wel een aantal goede walkarounds op"the Airstrip" van Primeportal. http://www.primeportal.net/hangar/f-8_home.htm. Het landingslicht is achteraan eerst met een chroomstift gekleurd en dan met kneedgom afgeplakt.
Ik gebruik Rustoleum als witte primer voor het landingsgestel.
Na een eerste laag worden sommige delen omgedraaid en andere al op elkaar gelijmd. Zo heb ik de luchtinlaat al, die ook dient als basis voor de voorste wielpoot.
Het gestel ziet er robuust uit. Sommige delen worden met polycaps bevestigd en zijn daardoor verwijderbaar.
Ik moet zeggen dat ik toch heel veel foto's zie met de antenne op het verticale staartstuk. Ik heb ook deze foto gevonden, hopelijk heb je er wat aan voor wat betreft de panellines.
Bedankt, ik zie dat ik de rest van de paneellijnen niet moet wijzigen. Het lichtje wordt in de kit voorzien. Gisteren en vandaag is er weer wat gebeurd aan de Crusader.
De geschilderde componenten konden al in de romp gemonteerd worden en die is dan dichtgelijmd. De cockpit is nog niet helemaal geassembleerd, maar daar kan ik nog voldoende bij. De koffer voor het hoofdlandingsgestel wordt in feite alleen aan de voor- en achterzijde gelijmd, want de zijkanten raken de romp niet, waarschijnlijk omdat de deuren daar nog tussen moeten. Het achterste bakje is voor de vanghaak om deklandingen mee te doen. er zijn ook nog twee polycaps toegevoegd voor de stabilisatievlakken aan de staart.
Het afsluiten gebeurt met klemmen. Hier is de passing goed. Er was een polycap voorzien aan beide hoofdlandingsgestelpoten, maar die moet je niet gebruiken want beide benen van de poot durven elkaar uit de locator holes duwen en maar een van de twee krijgt een polycap.
De stabilisatievinnen hebben een te sterke curve, dit resulteert in een kier. Dit werd opgelost door hier secondelijm in te laten lopen.
De vleugel is vastgelijmd op de horizontale stand. Daarvoor is toch het inzetstuk toegevoegd met daarop nog een redelijk nutteloze scharnier. Daarna zijn de stroomlijnvlakken toegevoegd, waarvan een groot gedeelte uit twee helften bestond. Alleen de buitenste leading edge slats zijn uit een stuk, maar daarbij moet je aan de onderkant drie uitstoterrondjes dichtmaken. De bevestiging van de slats en flaps kan je afstellen naar keuze maar het is niet zo duidelijk waar je best de lijm aanbrengt zonder dat die naar buiten stroomt.
De vleugel sluit achteraan niet zo geweldig aan op de "spine". Ik heb hier al wat in gezaagd om er een stukje styreen in te kunnen vastkleven.
Hij sluit ook niet aan bij de vleugelonderrand, waardoor je door de romp heen zou kunnen kijken. Dit zou je kunnen aanduwen, maar dan zou hij bovenaan niet meer gelijk liggen met de rug. Hier moet ik ook een stripje tussen inbrengen.
Heb je bij de rechtervleugel de ruimte om de flaps en de luchtremmen vrij op te hangen, dan zitten ze in de linkervleugel tegen elkaar aangeklemd.
Het landingsgestel ziet er degelijk uit maar hier zou je nog helemaal loos op kunnen gaan met leidinkjes uit de foto's van Primeportal. Zonder de wielen kan de Crusader echter nog niet staan, want de twee Eduard sling hooks zijn het laagste punt op het gestel.
Deze foto toont de aansluiting van de neusopening met het luchtkanaal voor de motor. De neuskegel ga ik ook nog wat bijplamuren.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen