Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 30 mei, 2019 9:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
De Nieuport-17 staat al een poosje in de vitrine.

Nu de werkplek weer ruimte heeft, wil ik het dit doosje beginnen.

photo 477065

Het is er weer een uit de collecte van Eduard geworden. Dit maal geen profi-pack dus nu maar keuze uit twee versies en geen PE-bijgesloten.
Maar wel weer een paar gietramen plastic. Die zoals ik gewend ben van Eduard er prima uitzien.

Wat raampjes en lenzen voor lichtjes.
photo 477063

en het overige plastic.

photo 477062

photo 477061

photo 477060

photo 477059

En natuurlijk de stickers voor twee versies, wel fijn is dat er een apart velletje bij zit voor de stencils op het vliegtuig.
photo 477064

En om mezelf te pesten heb ik dit setje van aires er nog bij gehaald.
photo 477066

De reden waarom ik deze ooit kocht is dat ik een velletje decals van dutch decals heb liggen (gekocht in een heel grijs verleden) waarop decals zijn voor een Hellcat mk1 van de Nederlands vlieger G.H. "Jerry" Greve op de HMS Emperor met invasie strepen en al.
Nu is de tweede optie voor deze kit ook precies dezelfde kleur schema voor een kist op de Emperor alleen een andere herkenningsletter (klein vliegtuigje op de boxart)

Nu was ik me wat aan het verdiepen en kwam ik er achter dat er meer Nederlandse vliegers in een Hellcat hebben gevlogen

In het 1840 Naval Air Sqd hebben er ook zeker wat Nederlandse vliegers gevlogen waaronder dus ook Greve.
Dit Sqd. is op 1 maart 1944 geformeerd en heeft meegedaan met operatie Tungsten en operatie Goodwood. Dit waren operaties tegen het Duitse slagschip Tirpitz.


Tijdens het lezen van het boek van J.G. Boon von Ochsee "van Tirpitz tot Kamikazes" staat dat zij (hij was zelf ook vlieger in het 1840sqd) duikbomvluchten hadden uitgevoerd op de Tirpitz.
Nu wist ik niet zeker of de Mk.I ook voorzien kon worden met een bom (maar daar waren ze wel mee uitgerust ten tijde van de aanvallen op Tirpitz)
Na veel gezocht te hebben kwam ik uiteindelijk een plaatje tegen waarop te zien was dat een Hellcat MK.1 ook voorzien kon worden met een bomrek.

photo 477068

Het idee is geboren om een Hellcat MK.I te maken van het 1840 Sqd opererend vanaf de HMS Indefatigable ten tijde van operatie Goodwood (aug 1944).
Helaas zonder die stoere invasie strepen.

De laatste week al wel wat bezig geweest met de pit. Alleen heb ik er nog geen foto's van.
Deze volgens snel.

Grtz Arjan









Deze bouwdoos wilde ik eigenlijk al eerder bouwen maar ik moest nog wat uitzoeken.

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Laatst bijgewerkt door Timmie op vr 06 dec, 2019 16:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 mei, 2019 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Nu moet je er eigenlijk twee bouwen. Anders doe je Jerry te kort. :wink:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jun, 2019 11:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Klaasdebouwer schreef:
Nu moet je er eigenlijk twee bouwen. Anders doe je Jerry te kort. :wink:


HAHA ja misschien ooit nog eens als ik door mijn stash een kom :lol:


Zoals bijna altijd mag je eerst de cockpit maken.

De handleiding van eduard mag nog even dicht blijven want ik heb een setje van Aires.
Dit is mijn derde setje van Aires en elke keer geniet ik van hoe hun resin eruit ziet.
Alleen weet ik dat ik hem straks ook nog moet gaan inbouwen. :shock:

Maar goed eerst dat ding maar eens in de verf en samenstellen.

ik ben begonnen met het IP
Het folietjes van de achterkant wit geverfd zodat je de wijzerplaten goed blijft zien.
photo 477511

photo 477514

Daarna moest er een flink blok onder het stoeltje worden verwijderd waarbij twee fragiele pootjes moesten blijven staan.
Helaas is een pootje afgeknapt. die heb ik aan de achterkant van de stoel wat verer opgeschoont zodat ik er makkelijker een koper draadje kon plakken.

photo 477512

photo 477510

Daarna de zijkanten, middenconsole en basis geverfd en wat details er uit gepikt.

photo 477513

photo 477515

photo 477516

nog een foto met de middenconsole al geplaatst.

photo 477517

Tot zover staat het er nu bij.
Nu mag alles samengevoegd en begint het passen om hem fatsoenlijk in de romp te krijgen.

Bedankt voor het kijken en hopenlijk tot snel.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jun, 2019 7:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat begint er al goed uit te zien. Ga zo door

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jun, 2019 13:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
fvdm schreef:
Dat begint er al goed uit te zien. Ga zo door


Sluit ik me bij aan.

Cheerz :brouw:
barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jun, 2019 13:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
netjes, resin is toch makkelijk te lijmen met CA-lijm, waarom dan toch de stoelpootjes vervangen door koper?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jun, 2019 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
looney schreef:
resin is toch makkelijk te lijmen met CA-lijm, waarom dan toch de stoelpootjes vervangen door koper?


Dat had gekunt mits niet het pootje net iets onder de stoel geKnapt was. daar het nogal een dun pootje is heb ik voor een stukje koperdraad gekozen die ik op de achterkant kan lijmen. dan heb ik iets meer oppervlak om te plakken ipv alleen de diameter van het pootje.

Ondertussen ben ik ook bezig geweest om de pit in de romp te krijgen.

in het begin paste het niet helemaal. (het lijkt erger dan het is omdat ik de onderkant wel tegen elkaar druk)

photo 477678

Na het nodige schuur en sloop werk past deze. de romp kan in ieder geval moeiteloos dicht.
photo 477677

hiervoor heb ik de wanden van de pit en van de romp drastisch moeten verdunnen en het kapje over het IP moeten weghalen en de stijlen van de ramen zijn voor de helft weg geslepen.
Op het eind van de spine heb ik met het slijpen ook per ongeluk wat weg geslepen.

maar dit is allemaal op te lossen.
Ik ben al lang blij dat ie nu goed past.

Ook de pit heb ik wat weggehaald maar wat ik daar mee bedoel en in gedachten heb laat ik in een volgende update zien.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jun, 2019 22:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Wow, wel apart dat het zo NIET past. Ben ik niet gewend van producten van Eduard. Het plastic is volgens de online shop van henzelf. Ik zie bij academy wel eens vaker dat instrumenten panelen niet onder de cover past maar dit lijkt wel heel extreem. Goed om te zien de je het hebt opgelost maar tjemig. :?

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jun, 2019 1:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Klaasdebouwer schreef:
Wow, wel apart dat het zo NIET past. Ben ik niet gewend van producten van Eduard


De kit van Eduard past juist wel heel goed. maar deze pit is een AM resin pit van Aires.
En daar ben ik het wel van gewend dat er het een en ander pas gemaakt moet worden.
Helaas staat er niet echt beschreven hoe je het een en ander moet aanpassen om het erin te krijgen.

Gelukkig is de "recommended kit" de kit van Eduard 8)
Anders moest je nog meer verbouwen ? :mrgreen: :roll:

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun, 2019 0:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Aha, dat verklaart een hoop. Ik heb nog nooit een resin cockpit geïnstalleerd. (en ik mag ook wel eens beter opletten wat mensen allemaal in hun posts zetten :lol: )

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement