Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 08 jun, 2019 17:53 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
@ Barry, daar zeg je zo wat! Nu is er weer een ander probleem met die groene kleur. Wat dacht je van Mitsubishi green en Nakajima Green en ook nog Mitsubishi cockpit green..... Het moet toch niet gekker worden. Ik zie er groen van.

Maar de research is klaar en nu gaan we de doos eens even inspecteren. De inhoud ziet er prima uit. Niet echt ingewikkeld, wat nog niet betekent dat alles zo maar lukt ....:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tenslotte nog 2 mooie informatieve referentiewerkjes op de kop getikt. De eerste is van vorig jaar met prachtige illustraties, data en schema's. De tweede is een klassieker en geeft vooral info over hoe de Japanse luchtmachten van leger en marine was georganiseerd, met foto's en kaarten en een glossary van Japanse luchtvaarttermen. Uit 1979 en niet meer verkrijgbaar. Bof ik even...

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jun, 2019 17:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Trajanus schreef:
@ Barry, daar zeg je zo wat! Nu is er weer een ander probleem met die groene kleur. Wat dacht je van Mitsubishi green en Nakajima Green en ook nog Mitsubishi cockpit green..... Het moet toch niet gekker worden. Ik zie er groen van.


Pffff, dat doen die fabrikanten volgens mij alleen maar, zodat wij onze knip trekken, zodat wij denken dat we de juiste kleur hebben.
Ik heb laatst iemand in een verfwinkel horen zeggen dat er 295 verschillende tinten groen zijn, waarvan bij een heleboel het verschil door het oog niet kan worden waargenomen.

Nu weet ik niet hoe dat zit met de groentinten die jij noemt, maar ik probeer met de kleuren die ik nu heb het best te bereiken resultaat te krijgen.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2019 18:12 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Als je niet moeilijk wilt doen wat betreft de kleuren kan je ook gewoon Tamiya IJN grey en IJN green pakken (XF-76 en XF-70 resp.)
Ik heb zelf de diverse kleurtjes groen van Gunze gekocht, maar dat is omdat ik toch redelijk wat IJN spul heb in 1/48 en toch een beetje kleurverschil wil krijgen. Die verfjes zijn echter wel op laquer basis, en het stinkt dus behoorlijk.

Succes Jan!
...Misschien ook maar eens kijken naar een nette 'Rufe' in 1/48...


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jul, 2019 11:15 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank voor je reactie Danny.
Ik gebruik nu vaak XF-11 Japanese Navy Green (IJN) en XF-12 Japanese Navy Grey (IJN).
XF-76 heb ik ook, maar je tip om ook XF-70 te gebruiken neem ik over.
Overigens kin je met die Japanse navykleuren ook genoeg variëren als het om "groen" gaat:
Afbeelding

Voor het binnenwerk wil ik aotake gebruiken van Hobby Color. Klopt het dat die kleur vanaf eind 1942 werd gebruikt? Kan het ergens vinden in mijn refmat.
Over die aotake kleur vind je hier interessante informatie: http://www.aviationofjapan.com/2010/02/ ... t-one.html

Deze site is verplichte kost voor liefhebbers van Japanse WOII vliegtuigen imho.

vrGr
jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jul, 2019 16:15 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
De cockpit van de Zero was een soort interior green voor zover ik weet. Ik gebruik doorgaans XF-71 daarvoor. Aotake werd doorgaans op de plekken buiten de cockpit gebruikt, zoals wielbakken (zal je bij de Rufe geen last van hebben), en het brandschot.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jul, 2019 17:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank voor de info Danny!

Intussen weer wat gevorderd, maar het gaat allemaal wat draag door dat mooie weer. De kit bouwt heerlijk weg,

Afbeelding

Ik heb deze foto van de trolley goed bekeken en kan niet anders concluderen dan dat de balken van hout zijn en niet van staal. De suggesties om die kleur te gebruiken heb ik ingewisseld voor Revell Holzbraun acryl. Voor de stalen basis heb ik gunmetal gekozen.

Afbeelding

Voor de drijvers gebruik ik dezelfde kleuren als voor de romp straks: Tamya XF-70 IJN Dark Green 2 en Hobby Color H61 IJN Gray. De canopy ontbrak bij deze kit, maar die van Airfix past naadloos. Alles afgeplakt en in 2 ronden gecshilderd en gevernist.

Afbeelding

Nu eerst de canopy afwerken met houtlijm, dan de drijvers eronder en dan de romp afnemen met en alcoholdoekje,

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jul, 2019 9:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Interessant en apart onderwerp. Succes!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jul, 2019 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk onderwerp inderdaad. Afgaande op de foto geef ik je helemaal gelijk v.w.b. het hout en staal. bij het model van de trolley lijken de houten balken alleen op het staal te rusten terwijl ze op de fouten binnen de ring van het staal lijken te zitten. Klopt dat?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jul, 2019 16:12 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb ook een foto van een Rex op zo'n ding en daar is het duidelijker te zien. Als je goed kijkt zie je rechts bij de verticale balk twee koppen van bouten in het stalen frame.

Het valt me trouwens op dat bij alle instructies voor de Rufe-kits, ook die van 1/48, die fout gemaakt wordt.
vrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 aug, 2019 22:28 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Klaar!
Een heerlijk model om te bouwen en aan de doos te zien is hij al vaak van eigenaar veranderd sinds 1998.... Deze is nu dus eindelijk voltooid en aan de handel onttrokken ;-)

Het plastic is van een prima kwaliteit, wel wat delicaat en je moet er voorzichtig mee omgaan bij het losmaken van de sprues. De detaillering is prima.
Eén minpunt: de decals. Hoewel ze flinterdun zijn gaven ze veel problemen. Ze scheurden bij hun tewaterlating en ik heb een engelengeduld nodig gehad om alles op z'n plaats te krijgen. Daar waar scheurtjes zichtbaar bleven heb ik dat met verf of chipping proberen op te lossen. Wat dat laatste betreft heb ik me ingehouden en dat viel niet mee ;-)

Eigen toevoegingen zijn de radioapparatuur in de cockpit en de bommen onder de vleugels. Die komen van een Stuka van Revell, waarvan ik een versie heb gemaakt zonder die kleine 50 kg bommen. De Japanse bommen voor de Rufe waren 60 kg en hadden wat langere vinnen maar als jullie het niet verklappen valt het niemand op. ;-) De tankwagen is een Isuzu TX-40, die - net als de technici en de oliedrums - uit een andere Hasagawa-kit komen.

Dank voor het volgen van dit topic en voor jullie aanmoedigende feedback.

vrGr,
Jan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement