Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2019 12:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De F.K.49A is op een oor na gevild, dus is het tijd voor een nieuw project. Ik heb nu alle naoorlogse Fokker gebouwd met uitzondering van de S.13 en de 60. En o ja, er wacht nog een S.14, want de eerste die ik gebouwd heb is eerst door zijn pootjes gezakt en probeert nu terug te keren naar zijn oorspronkelijke vorm: een hoopje onderdelen. Die moet dus gerepareerd worden met behulp van onderdelen uit een nieuwe kit die ik in de kast heb liggen of moet ik helemaal opnieuw bouwen.
Maar terug naar de ontbrekenden. De S.13 wacht nog op het uitkomen van een kit, van de tweede heb ik een kit van Welsh Models. Die ga ik nu dus bouwen.
De Fokker 60 Utility (UTA) was het laatste product van de Fokker fabriek voor het faillissement in 1996. Het was een met 1,62 meter verlengde versie van de Fokker 50 die voor het eerst vloog op 2 november 1995. Vier exemplaren werden gekocht door de Nederlandse luchtmacht. Ze hadden een bemanning van drie personen en waren ingericht voor het vervoer van 45 personen of 24 brancards. Het toestel had een grote vrachtdeur, waardoor het toestel een F.16 motor kon vervoeren.

photo 476759

Twee 60’s zijn omgebouwd tot Maritime Patrol Aircraft om de Orions in de Antillen tijdelijk te vervangen. Uit eindelijk zijn alle Foker 60’s in 2010 verkocht aan Peru.
De karakteristieken van het vliegtuig:
Spanwijdte: 29,00 m
Lengte: 26,87 m
Hoogte: 8,32 m
Startgewicht: 21,950
Motoren: 2 Pratt & Whitney Canada PW127B, 2500 pk elk.
Ik heb weinig documentatie van de Fokker 60, de meeste informatie heb ik gehaald van Wikipedia en de IPMS Nederland website. Verder staat er beperkte informatie in de volgende referenties.
W.C.J. Westerop, Fokker en de twintigste eeuw: een historische relatie, p. 56, ISBN 90-9011870-5, 1998
H.J. Hazewinkel, L. Kuipers, H-W van Overbeek, R. Soupart & P. Staal, Een eeuw Fokker, Verhalen en anekdotes uit 100 jaar Fokker geschiedenis, p. 124, ISBN 978-90-808868-0-3, 2011
J. Greuter, M. Schep, L. Boerman, J. Bossong, Camouflage en Kentekens, Op vliegtuigen van de Nederlandse strijdkrachten, ISBN 90 73304 57 1, Bonneville, Bergen, 1997
Dan de kit. Hij is verpakt in een stevige bovenlader kartonnen doos.

photo 389512

De resin onderdelen zitten in twee plastic zakjes.

photo 389525

De decals zijn niet separaat verpakt. De rozetten zijn gezeefdrukt, de overige decals laser geprint, dus met een continue film.

photo 476748

De bouwinstructies zijn eenvoudig, een twee aanzichten tekening met een indicatie waar bepaalde kleine onderdelen en de decals moeten komen en een waarop het schilderschema staat aangegeven, een aanwijzing voor het verzwaren van de neus en samenbouw instructies in vier stappen.

photo 389513

Ik heb foto’s van de Utility versie hoofdzakelijk van de IPMS website gehaald. Daarop staat ook nog een fraaie, gedetailleerde tekening van de Fokker 60 UTA.

photo 476751

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2019 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gave bak Rob. Ik neem aan dat er geen 1:72 versie van is?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2019 21:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Nee, dan moet je je behelpen met het verbouwen van de Classic Plane Fokker 50. Meindert de Vreeze heeft dat een tijd geleden gedaan, er staat wel iets op de IPMS website.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 mei, 2019 14:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Begonnen met het schoonmaken van de onderdelen. Die zijn van goede gietkwaliteit, ik heb nog geen luchtbel kunnen vinden. Wel was een van de ECM pods afgebroken van de sprue, en dus beschadigd.

photo 476823

Er zijn 25 onderdelen waarvan er 2 niet nodig zijn (keuze tussen lege pylons of pylons met een flare pod). Tenzij je het model zonder wielen bouwt, dan heb je maar 16 nodig.
In de wielbakken zitten twee gaten die niet nodig zijn (de wielpoten staan veel verder naar voren). De wieldeuren zijn niet op schaal, net zoals de wielbakken; ze zijn niet lang genoeg. De masters van de propellers waren niet netjes, bijna elk blad moet aan beide kanten geschuurd worden, en dat valt niet mee bij zo'n klein ding (hoort wie het zegt :wink: ). Er zijn dan ook al twee bladen afgebroken (en weer gelijmd) en nog is het resultaat niet goed.
De romp vertoont niet de karakteristieke knik bij de vloer; die moet dan maar blijken uit het schilderschema.
Wat wel een goede oplossing is, is de losse neus. Nu kan in het voorste stuk van de romp naar hartelust geboord worden om er lood in te storten. Het model is vrij zwaar, ik hoop dat de resin pootjes het houden.
Het is overigens jammer dat het instructievel geen vooraanzicht bevat. Nu moet je de stand van vleugel en staartvlakken uit andere documentatie halen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 mei, 2019 15:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Als ik die grote cargodeur zie vraag ik me af: is dit toestel nu een combi tussen vracht en passagiers??

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 mei, 2019 19:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
In principe allebei, waar de luchtmacht ook maar behoefte aan had. Overigens hadden ook veel Friendships en Fokker 50's een vrachtdeur, maar die was maar de halve maat. Deze deur was zo groot omdat er een F16 motor in- en uitgeladen moest kunnen worden. Dat kostte overigens wel wat ruimte, want in plaats van 60 passagiers (manschappen) konden er maar 45 in.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2019 8:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Juist ja, ik had het dus toch goed begrepen... ik denk dat ik een beetje in verwarring was met het uitzicht van het toestel dat in eerste instantie toch doet denken aan een gewoon passagiersvliegtuig. De C130 bvb vervoert ook zowel vracht als passagiers maar van een dergelijk model zoals deze Fokker zou je dat toch niet zo direct verwachten toch? :?

Nu ja: succes ermee zou ik zeggen! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 mei, 2019 16:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Verder gegaan met het prepareren van de onderdelen. Eerst de motoren voorzien van een lucht inlaat.

photo 476979

Drie 1,3 mm gaatjes geboord en daarna afgewerkt met een scalpel.
Daarna de romp onder handen genomen. Wat onregelmatigheden onderde romp weggeschuurd en een 8 mm gat geboord in de neus.

photo 476978

Zo'n grote boor krijg je alleen maar rond met een accuboormachine. Het gat daarna gevuld met vislood en vastgezet met witte houtlijm.

photo 476977

De vleugels heb ik voorzien van 0,5 mm pennetjes om de verbinding met de romp wat steviger te maken. Helpt bovendien bij het samenbouwen met de romp.

photo 476976

Het gaatje in de romp heb ik geboord nadat ik eerst de plaats had gestempeld met een in zwaret verf gedoopte vleugel pen.
Tenslotte de motoruitlaten wat verdiept met een 1,3 mm boortje.

photo 476975

Toen maar weer begonnen aan de tweede schuurbeurt van de propellers. Daarbij bezweek het derde blad. Score nu dus drie uit twaalf. Maar ze zien er nu tenminste redelijk uit.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 mei, 2019 14:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het romp achterstuk van het model vertoonde een vreemde richel, die er in mijn herinnering niet hoort (hij zat ook niet in de Fokker 50 kit van Welsh Models).

photo 477117

Misschien heeft de maker zich laten misleiden door dit soort foto's.

photo 477112

Maar in werkelijkheid zit er niks geen richel, het verloop tussen onderkant en zijkant is heel geleidelijk. Toch voor de zekerheid maar een paar experts gevraagd en verder gezocht naar documentatie op Internet. De walk around waarvan een linkje staat op de IPMS website bevat fraaie foto's.

photo 477113

photo 477116

Het vonnis luid dus: Wegschuren die handel.

photo 477115

En inmiddels ook de neus op de romp gelijmd.

photo 477114

Ik heb ook een Fokker logo in grijstinten getekend. Dat zit niet op het decal vel, en al is het maar 3 mm doorsnede, het maakt de boel wel af. En voor de F.K.41 moet ik toch al wat kleine (witte) logo's laten drukken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 mei, 2019 15:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Hoi Rob,

Die richel hoort daar inderdaad niet thuis. Op die foto van de U-04 is dit een schaduwwerking maar is in werkelijkheid netjes afgerond.

Overigens had je het in je intro van dit project over de PW127 die 2500pk zou leveren.....dit zijn er 2700.....vandaar de 27 in het motortype :wink:

Veel succes!

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement