Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 3:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 aug, 2019 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de lange pennen van het onderstel ingekort en met de korte pennetjes gedoopt in zwarte verf de plaats van de gaatjes in de gondel "gestempeld" en daarna de 0,5 mm gaatjes geboord. Voor het neuswiel moest ik het gaatje in de neus ruimen to 1,3 mm, wat al aangeeft dat het onderstel aan de zware kant is.

photo 483331

Voor het monteren van het landingsgestel heb ik velgen en banden nog wat bijgewerkt. Daarna de pootjes er onder.

photo 483332

Nog even een of twee wielen wat afschuren om ze op de grond te krijgen. De props heb ik na de primer mat zwart geschilderd. De "korrel" van het printen is nauwelijks te zien.

photo 483330

De propellers zijn echt een slagje fijner dan die in de kit.
Ik denk dat mijn schilderkunst onvoldoende is op de spinners te voorzien van de mooie spiraal.

photo 483333

Het zullen dus wel de grijze spinners worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2019 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De landingslichten:

photo 483576

Stukje aluminium tape en glazen van Kristal Klear.
Ik ga toch proberen de spiralen te maken. Voor het rode biesje op de witte propeller tips moest ik toch al een decal maken van 0,6 mm breed, dus ook maar een zwart balletje met een smal driehoekje getekend.

photo 483575

Als het balletje op het puntje van de spinner komt, gaat het dunne driehoekje vanzelf als een spiraal op de spinner liggen. Is het proberen waard, grijze spinners kan altijd nog.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2019 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De propeller tippen zijn wit geverfd en de rode stripjes aangebracht.

photo 484231

Nu goed laten drogen en het te veel afsnijden en knippen en daarna voorzichtig sealen.
De spiraal decal werkt niet goed, hij "spiraalt" wel, maar veel te flauw. Als ik weer eens decals ga printen probeer ik het nog eens maar dan met een "gebogen" driehoek en zonder bolletje. Dat kan makkelijk geschilderd worden als de decal er op zit.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2019 13:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De props zijn afgewerkt, en (voorlopig) is het model af. Voorlopig omdat ik toch nog eens wil proberen de spiraen op de props te krijgen, maar dat moet wachten tot een volgende decal print job. Dus de eindfoto's.

photo 484260

photo 484261

photo 484262

photo 484263

photo 484264

photo 484265

photo 484266

photo 484267

photo 484268

photo 484269

photo 484270

Het model is tamelijk eenvoudig te bouwen, alleen het goed uitlijnen van vleugels en staartvlakken is lastig, omdat pas pennen of vlakken ontbreken en de lijmvlakken niet echt strak zijn. Het rompachterstuk moet echt gecorrigeerd worden, de daarop aangebrachte richel is hinderlijk. Jammer is dat de mooie resin wielen en de pootjes duidelijk te breed zijn in verhouding to de wielbakken. Voor de laatste kan het excuus nog zijn dat zij het grote gewicht van het massief resin model moeten dragen, maar voor het eerste is geen excuus. Dat opde motorgondel de inlaat van de oliekoler ontbreekt is een gemiste kans.
De oplossing met de losse neus en daardoor de mogelijkheid om lood in het voorste stuk van de romp op te bergen is goed gevonden. Op het decal sheet zou een decal voor de APU inlaat op de rechter motorgondel niet misstaan hebben.
Ik vond het de moeite waard om nieuwe 3D geprinte props te gebruiken (hugogo nog bedankt). Nu nog kijken of die in resin te vermenigvuldigen zijn.
Ondanks alle kritiek: Aardig model, leuk om te bouwen, en een goede aanvulling van de naoorlogse serie Fokker modellen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2019 13:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind hem erg mooi geworden. Wat ik niet mooi vind is de stand van de motoren. Die hangen zo raar omlaag. Dit heeft uiteraard niets te maken met jouw brouwkunsten. :brouw:

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2019 14:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Die hangen zo raar omlaag

Dat had ik al eerder gezien. Welsh Models heeft dat duidelijk fout gedaan, terwijl hun maatschets wel correct is.

photo 389513

Dat te corrigeren zou echter een tamelijk grote ingreep zijn (motoren loszagen, "wig" tussen motor en rest van de gondel zetten, afwerken) met beperkt uitzicht op een bevredigend resultaat. Ik heb me er niet aan gewaagd. Correctie door de vleugel een grotere instelhoek te geven werkt onvoldoende en betekent veel correctie aan de vleugelwortel.
Dus eigenlijk: Geen foto's van de zijkant maken :lol: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2019 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk geworden Rob.
Wat je schrijft....
Citaat:
Aardig model, leuk om te bouwen, en een goede aanvulling van de naoorlogse serie Fokker modellen.


René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Erg mooi model heb je ervan gemaakt! Leuk om zo'n exoot voorbij te zien komen. Toch wel wat verschillende details t.o.v. de F50.

Eén puntje van kritiek alleen. De cockpitraam decal lijkt niet helemaal recht te zitten. Ik weet niet of je dit nog kan aanpassen, maar hierdoor krijgt ie een beetje een An-24 look als je het mij vraagt.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 16:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
De cockpitraam decal lijkt niet helemaal recht te zitten. Ik weet niet of je dit nog kan aanpassen .......

De linkerkant zit inderdaad iets hoger dan de rechter. Ik weet niet of dat te corrigeren is; de decal is al gesealed, al is dat met acryl op water basis, maar eenmaal uitgehard is er denk ik weinig meer aan te doen. Bovendien zijn de decals zo, dat de boven- en onderkant van de achterste ramen en de een na achterste niet echt horizontaal te krijgen zijn. Ik heb nog genoeg decals, maar of het wat gaat verbeteren .....

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement