Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 16:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 22 jun, 2019 11:07 am 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het vooraanzicht van de motorgondels zag er niet uit, vond ik. Dus heb ik de inlaat opengemaakt en ook de inlaat (van de oliekoeler?) er onder gefabriekt van een stukje styreen strip.

photo 478832

Links de ruwbouw, recht het afgewerkte exemplaar. In closeup ziet het er nog niet helemaal netjes uit, dat zal ik nog proberen te verbeteren.

photo 478831

De uitlaten heb ik ook schuin naar voren uitgeboord.

photo 478833

Iets soortgelijks heb ik gedaan met de uitlaat van de APU in de rechter motorgondel. Daar komt nog een foto van.
Daarna was het tijd om de vleugel te monteren. Die heeft een lichte V-stelling, wat niet automatisch goed gaat, want de uitlijning alleen op basis van de lijmvlakken werkt gewoon niet. Ik heb dus eerst de maatschets van de 60 bewerkt om de V-stelling te bepalen (ook voor de staartvlakken, die ook geen vootzieningen voor uitlijnen hebben).

photo 478834

Leuk om dit te weten, maar ik kon geen manier verzinnen om de vleugelhelften netjes tegelijkertijd uit te lijnen en vast te lijmen, dus uiteindelijk heb ik dat op het ook gedaan. Bovendien was de passing tussen romp en vleugelwortel niet best; zowel koorde als dikte was verschillend tussen romp en vleugel en het resultaat is een toch wel grove naad.

photo 478827

photo 478828

Ik heb de bovenkant zo goed mogelijk uitgelijnd, maar enig schuurwerk zal nog moeten gebeuren. De onderkant laat ikmaar zo; die is vrijwel niet te bereiken maar gelukkig ook nauwelijks zichtbaar. Uit het vooraanzicht blijkt dat de buitenvluegel iets doorhangen.

photo 478830

Een warm badje kan dat nog corrigeren. Daarna de staartvlakken gelijmd.

photo 478829

Die kon ik wel netjes uitlijnen met behulp van een stukje strip van de juiste lengte.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2019 15:21 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nog een paar achterstallige foto's. De uitlaat van de APU in de lange rechter motorgondel van het model was zeer ondiep; die heb ik dus schuin naar voren uitgeboord.

photo 479708

De inlaat is een rooster bovenop de gondel.

photo 479709

Foto met dank aan Maarten Schönfeld. Gemodelleerd met een rijtje 0,5 mm gaatjes.

photo 479710

Na het schilderen ziet dat er uit als een rooster.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2019 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
robh schreef:
(van de oliekoeler?)

Hoi Rob,

Je laat weer fantastisch werk zien hier. Prachtig.
Je veronderstelling is juist: de kleine opening onder de air intake (voorzien van een zwarte anti-ice rand) is de opening voor de 'oil cooler air exhaust door'.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jul, 2019 4:54 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Vintage Jet schreef:
Je veronderstelling is juist: de kleine opening onder de air intake (voorzien van een zwarte anti-ice rand) is de opening voor de 'oil cooler air exhaust door'.

:brouw: VJ

Bijna VJ....het is de intake naar de oliekoeler. Aan de achterzijde van de oliekoeler, die op het model niet aangebracht is, zit een deur die de flow door de koeler regelt ( zal in de loop van de dag even zoeken naar een plaatje.....zit nu op het werk )

Rob,

Ik zal ook nog even op zoek gaan naar wat info over de APU inlaat en -uitlaat want dat ziet er iets anders uit.....wederom later vandaag....na mijn schoonheidsslaapje :mrgreen:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jul, 2019 8:07 am 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik vond ook nog deze foto:

photo 479740

Daaruit blijkt dat de inlaat meer naar binnen zit. Zal wat gaatjes dicht maken. Verder een kwestie van een decal tekenen, denk ik. Maar meer informatie is welkom.
Als ik deze foto zo zie moet er aan de props nog wel iets gebeuren, tenzij ik andere kan vinden die iets minder obese zijn.

photo 479741

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jul, 2019 17:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Rob,

Ok, als eerste de oil cooler....plaatjes:

photo 479809
photo 479807

De bovenste tekening laat de locatie en ducting zien van het oil cooler systeem met daarboven dus de intake ducting ( en een uitlaat van de intake ). Op de 2e foto kan je goed zien dat er een klep zit die de doorvoer of flow regelt door de oil cooler.

Dan nu de APU:

photo 479808
photo 479806

De uitlaat van de APU loopt niet recht naar achteren maar is schuin omhoog, naar achter en naar buiten gericht dus zo zou je het gaatje ook moeten boren.
Van de inlaat heb ik geen mooie tekening of foto kunnen vinden maar zover ik me herinnner zijn de maten ongeveer 35cm in lengterichting en 50cm dwars met een 5/6-tal profieltjes in dwarsrichting. Die waren naar achteren gericht en de APU zoog dan ook lucht aan van achteren ( de APU werkte niet in de lucht dus er was geen ram-air nodig ).

V.w.b. de propeller.....die is inderdaad veel te groot maar hoort in ruststand ook in vaanstand te staan ( ik zit me nu af te vragen of ik dat ten tijde van je F50-bouw ook verteld heb :roll: ). Fokker 50/60 motoren werden altijd in vaanstand opgestart en weer uitgezet.....de befaamde '20 seconden start' ( dit was bij het uitzetten....net als Windows :mrgreen: ).

Ik denk dat je wel zult begrijpen dat ik dit topic met interesse zal gaan volgen en heb je vragen.....just shoot!

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jul, 2019 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Je werk ziet er zoals altijd weer verzorgd uit! Wel fijn zeker om een keer een kant-en-klare kit te bouwen zeker :wink:

robh schreef:
Als ik deze foto zo zie moet er aan de props nog wel iets gebeuren, tenzij ik andere kan vinden die iets minder obese zijn.
Rob


Er is volgens mij een setje van witmetaal van aeroclub. De propellerbladen mogen inderdaad wel wat dunner.

Succes. Met de hulp van Arjan en jouw ervaring en kunde wordt dit helemaal kunstwerk :brouw:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jul, 2019 22:25 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Arjen, dank voor de tekeningen. Ik zal kijken wat ik er mee kan doen. De APU inlaat moet dan maar vervangen worden door een decal, denk ik. 35 mm is op schaal 2,5 mm, en dat nog in zeven stukjes verdelen wordt wel wat erg klein, en is zeker niet uit te snijden in de resin. De uitlaat is wel wat te wijzigen.
@FokkerFan: Helaas is Aeroclub exit. Ik had nog een e-mail adres van John (achternaam vergeten), maar dat ben ik bij een computer crash kwijt geraakt.
Ik moet zeggen, dat scratch bouwen op 1/144 voor mij tamelijk nieuw is, maar we zien wel. En ik dacht nog wel: Dit wordt een recht uit de doos (om uit te rusten) maar dat valt alweer tegen :lol: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jul, 2019 13:01 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@Arjan: Moet ik uit de tekening van de APU begrijpen dat de gondel eindigt in een gat, en niet in een punt? Als dat zo is, moet dat ook nog even aangepast worden.
Inmiddels is de APU uitlaat iets omhoog uitgeboord en zijn de geboorde gaatjes voor de inlaat dichtgeplamuurd. Ik ga proberen een rechthoekje van 2,4 x 3,8 mm op het achterstuk van de gondel links boven uit te snijden voor de inlaat. In de 2,4 mm lengte zou ik dat vier of vijf plaatjes van 0,13 mm dik kwijt moeten kunnen om de inlaat te simuleren.
Ik heb geprobeerd de prop bladen wat dunner te maken, maar binnen de kortste keren lag er weer een van de bladen af. Dat geef ik dus maar op. Ze hebben overigens wel de goede diameter (op schaal 25.4 mm, model 25,7 mm; 1 % fout).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jul, 2019 18:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Klopt Rob, er zat achterin de APU cowling een gat met een grof rooster. Ik denk dat je dit het beste met een vijl vlak kan vijlen en dit zwart schilderen omdat er best wel veel roet aan dat rooster zat waardoor het niet echt oogde als een gat.
Voor de rest blijft het behelpen op zijn kleine schaal maar het gaat je wel goed af zo te lezen.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement