Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 4:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 06 apr, 2019 15:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2017 19:28 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Grimbergen
Hallo allemaal,

Dit wordt mijn eerste bouwverslag, ik maak al foto’s van de vorderingen van mijn bouwsels en een verslagje is dus de volgende stap.
Na 35 jaar niks meer gedaan te hebben , ben ik anderhalf jaar geleden terug begonnen met modelbouw.
Ik heb geen speciale voorkeur voor bepaalde onderwerpen en bouw eigenlijk een beetje van alles, het gaat hem vooral voor het bouwplezier.
Alhoewel ik momenteel voornamelijk voertuigen bouw, wordt dit toch een vliegtuig.

Eerste verslag en eerste vliegtuig sinds lang, dus ga ik niet te moeilijk beginnen.
Het wordt de Revell 1/28 Fokker DR1 van Manfred Von Richthofen in de wel bekende rode uitvoering.
Ik zag die onlangs staan op een beurs, ( weliswaar met motortje , geluid en verlichting ) en die sprak me meteen aan.

De oorspronkelijke kit dateert al van 1957 en dat is toch wel te zien aan de details en afwerking.
De boxart van deze doos is ook al van 1994.

Boxart 1957
photo 474029

Boxart 1994
photo 474028

De inhoud van de doos
photo 474032

photo 474030

photo 474027

Het is een eenvoudige kit met niet zoveel onderdelen.
Op het eerste zicht ziet alles er redelijk goed uit voor z'n oude kit, niet veel flash en ook de sink marks vallen best mee.
Ondertussen is de bouw begonnen.

photo 474031

photo 474033

De figuren bestaan uit 2 helften en passen niet zo schitterend goed, daar is nog wat werk aan.
photo 474034

photo 474035

photo 474038

photo 474037

Het onderdeel nummer van de cockpitvloer staat zichtbaar in het midden, dat proberen we weg te werken alhoewel dit vermoedelijk niet erg zal opvallen.
photo 474036

Achter de cockpit is er niks meer, daar heb ik een tussenschotje geplaatst. Of dit bij het echte vliegtuig ook was weet ik niet, dit leek mij het beste.
photo 474039

photo 474040

Zo, dat was het begin, tot later.

_________________
Grtz
Gerry


Laatst bijgewerkt door Bibolann op wo 29 mei, 2019 16:01 pm, in totaal 6 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 apr, 2019 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Citaat:
Achter de cockpit is er niks meer, daar heb ik een tussenschotje geplaatst. Of dit bij het echte vliegtuig ook was weet ik niet, dit leek mij het beste.


Achter de stoel zit een schot, onderdeel 9 van je kit. Verderop in de romp zit niks meer.
Afbeelding

Op onderstaande link een groter draadmodel, vanwege het formaat heb ik alleen de link geplaatst en niet de afbeelding.
link

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 apr, 2019 20:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2017 19:28 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Grimbergen
René,

ik vermoedde al dat er iets achter de stoel moest komen, maar dit zit niet in de kit.
nr 9 is namelijk een frame waar de stoel op vastgemaakt wordt.
Het schotje dat ik geplaatst heb zit nu wel anderhalve centimeter achter dit frame maar kan makkelijk wat naar voren verplaatst worden.

photo 474055

_________________
Grtz
Gerry


Laatst bijgewerkt door Bibolann op wo 10 apr, 2019 19:07 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2019 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Interessant kitje heb je uitgezocht voor je eerste verslag. Genoeg stof ter discussie denk ik zo. V.w.b. het schotje denk ik niet dat daar iets zat. Over het algemeen waren die eerste vliegtuigen heel functioneel ontworpen. Maar het plaatsen ervan kan geen kwaad. Veel zie je er toch niet van. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 apr, 2019 19:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2017 19:28 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Grimbergen
Inmiddels weer wat verder geraakt.

Een eerste gedeelte klaar voor de primer.
photo 474238

De motor is zeer eenvoudig maar zit er best aardig uit vind ik. Achteraf zit daar jammer genoeg een groot gedeelte van verstopt.
photo 474245

photo 474244

De "cockpit" bestaat maar uit 6 onderdelen en 1 decal ( kompas).
De kleuren zijn naar eigen smaak gekozen, op het schema moet enkel een gedeelte in het zwart.
photo 474239

photo 474240

Ook op de binnenkant zit reeds een kleurtje, veel zal er vermoedelijk niet van te zien zijn en de "cockpit" is ingebouwd.
photo 474241

photo 474242

Beide romphelften aan elkaar, de passing valt best mee.
Bovenaan een kleine naad, onderaan zit er een klein niveau verschil tussen beide helften en moet er wat putty gebruikt worden.
photo 474243

Het plaatsen van de vleugels gaat redelijk vlot , achteraf hier en daar wat opvullen en alles kan in de primer.
photo 474246

photo 474247

photo 474248

Volgens de plannen moesten er achteraan al enkele spandraden geplaatst worden.
Dit maakt het primen en airbrushen er niet gemakkelijk op en zijn dus nog niet geplaatst.
De gaten achteraan lijken mij groot genoeg om de draden er op einde door te steken en aan bevestigingen vast te maken.
Tot hier de eerste update.
Zo'n bouwverslag is best tof, alleen mag ik niet vergeten om regelmatig foto's te maken van de vorderingen en de eventuele foutjes en hindernissen.

_________________
Grtz
Gerry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 apr, 2019 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2017 19:28 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Grimbergen
FokkerFan schreef:
Interessant kitje heb je uitgezocht voor je eerste verslag. Genoeg stof ter discussie denk ik zo. V.w.b. het schotje denk ik niet dat daar iets zat. Over het algemeen waren die eerste vliegtuigen heel functioneel ontworpen. Maar het plaatsen ervan kan geen kwaad. Veel zie je er toch niet van. Succes!


Bedankt.

Ondertussen al wat verder geraakt, alles staat klaar om te primen.
Alleen ben ik er nog niet uit welk rood ik ga gebruiken, de 36 van Revell heb ik niet en voor dit ene vliegtuig ben ik ook niet van plan om dit te kopen.
Ik twijfel tussen de XF7 van Tamiya of satijn met 330 van Revel, of misschien iets mixen?

_________________
Grtz
Gerry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 apr, 2019 19:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Die rode vef van Revell zal je vast nog wel meer gaan gebruiken in de toekomst. 1 potje verf kost toch niet zoveel?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 apr, 2019 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Bovendien vraagt 1:28 meer verf dan 1:72 :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 apr, 2019 23:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 feb, 2018 2:00 am
Berichten: 86
Woonplaats: Utrecht
Hallo Gerry,

Leuk kitje heb je daar.
Ik ga lekker bij je afkijken want wou er ook binnenkort aan beginnen.
Die komt naast mijn 1/72 te staan.

Ga je er ook een dio bij maken met de poppetjes?

Succes en ziet er goed uit tot zover.
:brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2019 13:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2017 19:28 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Grimbergen
Ferry, René,
dat is natuurlijk zo, maar jammer genoeg is er geen modelbouwwinkel in de buurt.
Ik zal eens kijken of ik nog meer spullen nodig heb en bestel dan via de webwinkel. ( die verzendkosten hé )

RogueGrasshopper,

bedankt,
Een dio is niet voorzien, ik ben niet zo goed in het verzinnen van die dingen. Maar wie weet, misschien iets eenvoudigs.

_________________
Grtz
Gerry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement