Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 18:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 18:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 jan, 2014 20:42 pm
Berichten: 91
Woonplaats: Doetinchem
Daar gaan we dan maar weer na jaren niet productief te zijn geweest...Hoe wie wat en waarom staat summier beschreven bij "Introduceer jezelf".
Mijn eerste projectje na al die tijd: De Mitsubishi J2M3 Interceptor Raiden (door de Amerikanen "Jack" genaamd), van Tamiya in 1/48.
Een foto van het origineel:

photo 473060

Geen kamikaze toestel, maar in 1942 speciaal ontworpen om de Amerikaanse B-29 bommenwerpers uit de lucht te halen.
Ik heb al ettelijke uurtjes heerlijk gebouwd aan dit toestel en er zijn wat foutjes ingeslopen, maar dat mag de pret niet drukken. De markeringen op de staart die aangeven welke successen het toestel behaald heeft staan nu aan de verkeerde kant. Daar kwam ik helaas te laat achter. De grote markering op de staart bestaat niet... degene die erop hoorde viel ten prooi aan niet goed omgaan met de microsol (moet weer wat oefenen na al die jaren en dat neem ik graag voor lief; de handigheid komt vanzelf wel weer) en dus moest ik iets. De andere markering gebruiken voelde niet goed (squadrons door elkaar gooien op één toestel) en daarom heb ik de codering maar verknipt en mijn eigen versie erop geplaatst.

photo 473058

photo 473059

Nog nooit eerder heb ik met Vallejo acrylverf gewerkt, dus dat is ook even wennen en compleet nieuw voor mij.
De canopy was aan één lomp stuk en ik kon het niet laten om meteen al te proberen verbetering aan te brengen. Het voorste deel heb ik van de rest gescheiden en gebruikt. Het achterste deel is scratch en nog niet super, maar ik vind het persoonlijk zo al beter. Het middendeel moet nog gemaakt worden.

photo 473061

photo 473062

Er resten nog wat kleine onderdelen een paar decals, de antenne en.... nog nooit gedaan, maar ik wil hem graag verweren (chippen e.d.) en alle hulp is welkom, dus schroom niet om te reageren en kritiek is ook altijd welkom. Ik heb liever dat ik eerlijke goedbedoelde reacties krijg die mijn modellen ten goede komen, dan alleen maar duimpjes (die wel fijn zijn :) , maar waar het dan ook mee gedaan is).

Blij om na al die jaren weer bouwende te zijn en benieuwd naar de eerste reacties. ;)

Deb

_________________
"Ik wil het, ik kan het, ik doe het!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 19:15 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Zie mijn antwoord in je voorsteltopic, behandeld al jouw vragen en far beyond :brouw:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Gaat niet verkeerd zo. Kleine foutjes maken we allemaal dus Join the Club zou ik zeggen :lol:

Chipping doe ik op twee manieren. Met een iets lichtere of de grondverf kleur aan plaatranden en dergelijke stippelen. De kunst is om te kijken hoe dat bij het origineel is (en dan helpt zo'n museum kist helaas niet). Maar ook gewoon bij van allerlei dingen in je dagelijkse omgeving. Van metalen deuren tot vuilnisbakken die veel te verduren krijgen. Verder gebruik ik ook zilver verf of grafiet (B2) of zelfs zilver potloden. Bekend natuurlijk de propellerbladen en ook weer plaatranden. Voor vleugelranden en spinners gebruik ik vaak een sponsje dat ik in de zilververf doop en eerst op een stuk keukenpapier bijna droog dep. Daarna pas op het model aanbrengen. Gek genoeg is het belangrijk dat de verf niet te dik is anders krijg je echt brokken verf en dat lijkt nergens op. Beste even oefenen op iets waarbij het niet uitmaakt. Die Japanse kisten waren bekend voor de afgebladderde verf dus, leef je uit zou ik zeggen :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 23:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 jan, 2014 20:42 pm
Berichten: 91
Woonplaats: Doetinchem
Thnx Klaas...

De echte flink verweerde kisten zagen er inderdaad niet uit als ze flink actie hadden gezien. Heb referentiemateriaal met foto's waarbij de kleur groen minder is dan de ondergrondkleur... Complete vlakken verf weg en zo ga ik mijn model niet willen. Klopt. Ik ga op zoek naar sponsjes die op dit formaat kloppen qua structuur. Puur zilverkleur lijkt me nogal heftig. Misschien mengen met een klein druppeltje donkergroen bijvoorbeeld? Ervaar meteen weer de pluspunten van dit forum...krijg instantly jeuk en ben al in de make-up voorraad sponsjes aan het zoeken! :lol: En ik maar denken dat deze jongen bijna op het eind liep...ben bang dat we pas begonnen zijn. :mrgreen:

_________________
"Ik wil het, ik kan het, ik doe het!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 23:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Van Lancia naar Mitsubishi lees ik; :lol:

Netjes gebouwd en in de lak gezet als ik dat zo zie.

Ik heb zelf niet zo heel veel ervaring met vliegtuigen, wel wat meer met verweren.

Alle tips van mijn voorgangers kan ik alleen maar onderschrijven. Ook goed naar voorbeelden kijken zou ik zeggen. Bij de Japanse kisten vloog geloof ik bij de eerste vlucht al een wolk verf Over de startbaan als ik dat soms zie.

Maar er zijn zeker mooie voorbeelden op het net te vinden.

Ik vond deze;
http://i.imgur.com/rgM2yWx.jpg
Edit: linkje hersteld, bovenstaande bedoel ik.
>bron<
Al is dat erg extreem, volgens mij staat deze al een tijdje stil aan de platte bandjes te zien.
Maar hier is wel goed zo’n horizontale naad op de motorbeplating te zien.

Hier zie je nog iets subtieler de horizontale naad doorlopend naar de cockpit.
https://i.pinimg.com/originals/21/a1/2d/21a12d955b7f805c27acb18e45456b7a.jpg

En deze heeft een redelijk kale rug. https://acesflyinghigh.files.wordpress.com/2018/01/j2m-55.jpg
Opvallend bij de laatste is weer dat de zijkant redelijk netjes is.

Je zou de chipping met bijvoorbeeld een post-it papiertje kunnen maskeren. zodat je de chips maar aan één kant van een naad aanbrengt. Daarna zou je het ook nog om kunnen draaien en de andere kant kunnen doen. (Maar dat hoeft niet overal) Zo krijg je langs een naad toch verschillende patroontjes die je op de echte foto’s ook ziet. Vooral bijvoorbeeld bij luiken. Zo’n make up sponsje op zo’n stokje is zo’n gek idee nog niet. Daar denk ik dan weer niet aan. Maar een oud penseel afgeknipt als tamponneer-kwast zou ook kunnen. Mogelijk kun je om het pure zilver wat af te zwakken er inderdaad iets groen door doen. Of grijs. Ik zou het zeker even testen op iets voordat je op je model aan de gang gaat.
En om te beginnen wat bij de vleugelwortel, daar zijn ze allemaal gesleten.

Ben benieuwd naar het vervolg,

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op ma 25 maart, 2019 0:02 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 23:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 jan, 2014 20:42 pm
Berichten: 91
Woonplaats: Doetinchem
Vleugelwortel??? :roll: :mrgreen:
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. :wink:
Ik ga zeker letten op: de plekken die het meest te verduren kregen, plaatranden, grootte en kleur van de verwering. En dan maar goed dat ik een Japanse kist heb uitgezocht. Beetje meer of minder verf eraf maakt hem schijnbaar niet minder realistisch. :lol: Hoef niet zo bang te zijn dus... Heb zin in de volgende stappen, ook al zijn ze nieuw voor mij. (misschien daaróm wel).

Thnx heren. :)

_________________
"Ik wil het, ik kan het, ik doe het!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2019 0:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Zo heet dacht ik de overgang van vleugel naar romp. :oops:

Maar dat is meteen de opstap naar de cockpit, en bij alle foto’s van dit soort vliegtuigen zie je dat daar de verf er vaak helemaal van af is. :brouw:

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2019 0:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 jan, 2014 20:42 pm
Berichten: 91
Woonplaats: Doetinchem
Dat ja... waar de vleugel aan de romp vastzit. Zitten we in ieder geval op dezelfde golflengte. :)
Ik was al aan het brainstormen welke kit hierna aan de beurt is, maar dat zet ik maar ff uit mijn hoofd... Werk genoeg voorlopig...
Let's chip! ;)

_________________
"Ik wil het, ik kan het, ik doe het!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2019 2:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 jan, 2014 20:42 pm
Berichten: 91
Woonplaats: Doetinchem
Met jullie tips en de ideeën die door mijn hoofd gingen kon ik het niet laten om een eerste poging te doen. Sponsje, Vallejo chroom met een drupje zwart, vegen, vegen met alleen wat zwart, overtollige weer verwijderen met terpentine en net zo lang wrijven tot het grove plaatje me aanstond. Er zitten nog een aantal "onnatuurlijke" plekjes in het geheel en sommige vegen moeten wat verder doorgetrokken worden, maar het eerste idee bevalt me wel, al heb ik haar nogal "pijn gedaan"...
Binnenkort weer lekker verder en hoe gehavend ze er ook uitziet, ik heb er alle vertrouwen in. ;)

photo 473192
photo 473193
photo 473194
photo 473195
photo 473196
photo 473197

En een update 's nachts? Dit zal zeker niet de laatste keer zijn. Dank jullie wel voor de steun en hulp tot nu toe! ;)

Deb

_________________
"Ik wil het, ik kan het, ik doe het!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2019 9:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7918
Woonplaats: Ingelmunster
Welkom terug, en ik herinner me je ook nog uit een reeds ver verleden.

Model ziet er niet slecht uit, vooral om het met de hand geschilderd te hebben.

in verband met de chipping, we hebben laatst een how to op onze pagina gezet. Een gewoon stukje keukenspons volstaat, dus de make-up koffer kan je sparen... de grotere vlekken kan je schilderen, sterk verdunnen, daarna de randen bijwerken.

Ziet er niet slecht uit zo.

In verband met de afbladderende verf van de Japanse kisten... hier staat een leuk stukje leesvoer, want er dient toch een ferm onderscheid gemaakt te worden tussen welk een tak van het leger met de toestellen vloog, tijdsperiode, enz..

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: TomCat75 en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement