Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 20 maart, 2019 18:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 nov, 2014 22:56 pm
Berichten: 51
Nadat ik na mijn vorige project hier op het forum nog wat kleine projecten moest afmaken waarvan ik geen verslag heb bijgehouden ga ik van deze kit wel weer een verslag bouwen.
Dit wordt de eerste keer dat ik zo'n grote kit ga bouwen, ik heb al meerdere vliegtuigen in 1/72 gebouwd maar nog geen grote kisten. Verder heb ik weinig airbrush ervaring maar zal ik dat aardig kunnen oefenen in deze kit.

Citaat:
De Halifax was een van de meest beroemde Royal Air Force bommenwerpers uit de Tweede Wereldoorlog en vloog meer dan 47.000 missies boven Duitsland.
Vergeleken met de eerdere versie met RR Merlin motoren, was de Mk.III versie aangedreven door Bristol Hercules stermotoren, die een grote verbetering in vliegprestaties met zich meebrachten.
Deze variant trad in dienst na 1943. Halifax bommenwerpers werden ook ingezet als sleepvliegtuigen tijdens operaties in Normandië en Arnhem, alsmede voor het achter vijandelijke linies krijgen van agenten. Hoewel er veel problemen tijdens haar ontwikkeling waren, en de Halifax altijd werd overschaduwd door de Lancaster, werd het uiteindelijk de meest bekende Geallieerde bommenwerper van de oorlog. De Halifax Mk.III was bewapend met 8 Browning, alsmede een Vickers machinegeweer, en kon een bommenlast van 5900 kg dragen.
De enige volledig gerestaureerde Halifax staat in het National Air Force Museum in Canada, Trenton, Ontario.


Er kunnen 2 versies gemaakt worden, zoals op onderstaande versie te zien is.
photo 472880

De variant die ik ga maken is de MK.III van het No.424 Squadron gevlogen door de Royal Canadian Air Force. Deze halifax met serienr HX318 is tijdens "Operation Karlsruhe" geraakt door een Flak en neergestort op 24 april 1944.
Citaat:
Delivered by Handley Page (Cricklewood & Radlett) between 26 Nov 42 and 8 Jan 44. Named 'Oscar' and by the 13 Nov 43 had completed 54 operations. HX318 was one of two No.424 Sqdn Halifaxes lost on this operation. Airborne 2143 24 Apr 44 from Skipton-on-Swale. Hit by Flak at 20,000 approaching the AP. Moments later, the Halifax exploded, ejecting the two survivors in the blast. Those killed are now buried in the Rheinberg War Cemetery.


Dan de kit, deze is opnieuw uitgebracht in 2015 en dat is aan de sprues wel goed te zien, mooie details en geen flash.
photo 472873
Deze sprue zit er 2x in
photo 472874
photo 472875
fijne details
photo 472876
photo 472878
Clearparts
photo 472877
Decals
photo 472879

Ik hoop komende week de eerste update te brengen

_________________
Op de tafel: Revell Handley Page Halifax B. MK.III


Laatst bijgewerkt door Sea Heat op di 07 jul, 2020 0:40 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 maart, 2019 20:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gaaf. Ik heb ook geen ervaring met grotere bommenwerpers en wil eens starten met een 1:72 Lancaster, vanwege die is bij mij in de buurt neergestort en juist die wil ik bouwen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Ik hoop dat je meer geluk hebt met deze dan ik met mijn Stirling :lol: Ziet er allemaal prima uit zo. Is dit ook nieuwe tooling van Revell?
In ieder geval veel plezier :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 apr, 2019 9:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Mooie kit zeg....fijne panel lines.
Veel succes met de bouw en afplakken van het glaswerk.

Klaasdebouwer schreef:
Ik hoop dat je meer geluk hebt met deze dan ik met mijn Stirling :lol: Ziet er allemaal prima uit zo. Is dit ook nieuwe tooling van Revell?
In ieder geval veel plezier :brouw:


Het betreft inderdaad een nwe tool uit 2011, voorheen was het een Matchbox tooling (tot 2006), aldus het alwetende scalemates :lol: .

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 apr, 2019 12:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk, nog een Halifax. Her en der zijn er geloof ik al wat verslagen begonnen. Imposant vliegtuig is en ook de kit is imposant. Toch een beetje ondergesneeud door de Lanc, maar in mijn optiek een mooier vliegtuig.

Ik ben vorige zomer ook even aan deze kit begonnen om een indruk te krijgen. De pasvorm is erg goed. Let er alleen op dat je de bewegende delen van de staartvlakken niet vast lijmd. Tenzij je dat graag zo wilt hebben, maar ze kunnen in principe bewegen.

Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2019 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Wolf73 schreef:
Het betreft inderdaad een nwe tool uit 2011, voorheen was het een Matchbox tooling (tot 2006), aldus het alwetende scalemates :lol:

Hail Scalemates Hail Scalemates :lol:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jul, 2020 0:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 nov, 2014 22:56 pm
Berichten: 51
De kit heeft inmiddels ruim een jaar in het stof gelegen en heb hem er vanwege het matige zomerweer toch maar weer bijgepakt.

Het airbrushen wilde niet echt lekker lukken. Het spetterde best wat. Heb het wat proberen schoon te maken en de luchtdruk iets hoger gezet. uiteindelijk is het spuitwerk zelf wel vrij netjes geworden alleen zit er wat gespetter aan de randen..

photo 512193

Vervolgens de vleugels in aan elkaar gezet en op de romp geplakt.

Dryfit
photo 512192

vleugels in elkaar zetten
photo 512194

photo 512196
photo 512195

daarna het nodige afplak werk gedaan aan de glazen onderdelen en de achtervleugel verder afgemaakt.
photo 512197
photo 512198
photo 512199

Ik hoop binnenkort de eerste laag op de bovenkant te kunnen zetten. Het lijkt mij het beste om de motoren pas na het grove spuitwerk te monteren.

_________________
Op de tafel: Revell Handley Page Halifax B. MK.III


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jul, 2020 13:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Das nog eens een mooie kist, succes en volgmodus aan :mrgreen:

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jul, 2020 14:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 nov, 2014 22:56 pm
Berichten: 51
Inmiddels weer een klein stukje verder gekomen, flaps zijn inmiddels ook gemonteerd.
Verder zag ik in een ander topic dat je voor de primer je cockpit beter alvast even kan spuiten, ivm kleur van de binnenkant. dus dat heb ik vandaag maar gedaan.
Denk dat ik de tamiya verf toch iets moet verdunnen, het spuiten wil alleen lekker boven de 2,5 bar en moet het vrij dicht op het werk doen en dan nog krijg ik maar een dunne streep met .5 naald.

photo 512203

Verder de kist nu in de primer gezet. deze maar even goed laten uitharden, heb nog geen ervaring met deze primer verder.photo 512202
photo 512204

_________________
Op de tafel: Revell Handley Page Halifax B. MK.III


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jul, 2020 14:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Een lange aanloop maar dan gaat het ineens snel :lol:

Ziet er netjes uit hoor ondanks een spetterende airbrush. Ik heb daar ook nogal eens last van als het vochtig is. Dan komen er druppels water die in de slang condenseren door de airbrush heen en dat is niet prettig. Er zijn vochtvangers voor trouwens al is dat ook niet altijd handig.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement