Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 21:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 jul, 2020 14:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 nov, 2014 22:56 pm
Berichten: 51
Klaasdebouwer schreef:
Een lange aanloop maar dan gaat het ineens snel :lol:

Ziet er netjes uit hoor ondanks een spetterende airbrush. Ik heb daar ook nogal eens last van als het vochtig is. Dan komen er druppels water die in de slang condenseren door de airbrush heen en dat is niet prettig. Er zijn vochtvangers voor trouwens al is dat ook niet altijd handig.


Op mijn compressor met klein luchtvat zit een kleine vochtvanger/drain gemonteerd. Ben benieuwd hoe het spuiten gaat straks als ik de verf iets meer verdun!

_________________
Op de tafel: Revell Handley Page Halifax B. MK.III


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jul, 2020 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 nov, 2014 22:56 pm
Berichten: 51
Inmiddels heb ik een eerste poging gedaan tot preshading. Zat ik toch tegen aan te hikken zo'n eerste keer. Het lijkt nu allemaal vrij scheef geworden maar volgens mij zie je straks niet dat het kronkelig is.

photo 512868
photo 512869


Vervolgens de eerste kleur gespoten XF-52 flat earth. ben bang dat ik toch iets te lang ben doorgegaan op sommige plekken (althans lijkt op de foto) zie je de preshading bijna niet meer. in het echt lijkt het toch iets beter maargoed straks maar afwachten hoe het eruit komt te zien.

photo 512870
photo 512872

_________________
Op de tafel: Revell Handley Page Halifax B. MK.III


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jul, 2020 10:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Wat een prachtig toestel! Ik vindt je spuitwerk tot nu toe erg goed gelukt hoor. Die pre-shading komt ook mooi door :D wellicht een tip voor de volgende keer; probeer je verf goed te verdunnen. Ik heb in het begin dezelfde problemen gehad. Wanneer je een voor verdunde verf, zoals Vallejo Air gebruikt, is het ook van belang dat je deze verdund met een thinnen. Ik voeg daar ook altijd nog 1 of 2 druppels flow improver aan toe. Zo voorkom je dat de verf snel opdroogt op de punt van je naald wat voor gespetter kan zorgen. Door de verdunde verf in meerdere lichte lagen over je preshading te spuiten heb je meer controle en komt het effect net wat beter uit. Maa zoals gezegd vindt ik het er tot nu mooi uit zien hoor.

Leuk dat je een verslag maakt van deze bouw, want ik wil dit toestel ook erg graag gaan bouwen. Bij mij achter in de polder is er op 13 mei 1942 een Halifax neergestort en ik wil daar graag een speciaal bouwwerk/diorama van gaan bouwen. Ik volg jouw verslag in ieder geval met veel enthousiasme, zet 'm op! :brouw: Groet, Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jul, 2020 13:23 pm 
Online
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Ik had vroeger ook een vochtvanger aan de compressor, maar bij lange sessies spoot ik toch water mee. Uiteindelijk condenseerde het in de darm tussen de compressor en de spuit... Dus zo'n vochtvanger voor op je spuit vind ik onontbeerlijk....


Model ziet er al goed uit zo...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jul, 2020 19:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 nov, 2014 22:56 pm
Berichten: 51
Bedankt voor de tips, ik had in het begin inderdaad te weinig verdund, nu spuit ik Tamiya XF in verhouding 1:1 met de thinner en dat gaat nu een stuk beter.

Zo'n vochtvanger zal ik zeker onthouden, tot nu toe heb ik dit nog niet meegemaakt dat er water meekwam met spuiten.


Gebruiken jullie voor het schoonmaken van de airbrush dezelfde thinner als voor het verdunnen van de verf? of gebruiken jullie hier bijvoorbeeld een goedkopere thinner voor waarbij deze verf ook goed uit de airbrush verdwijnt?


Ik heb inmiddels de camo afgeplakt en gespoten met XF-81 (Dark green RAF), helaas is het afplakwerk niet goed genoeg gedaan waardoor sommige stukjes niet gespoten zijn. ik dacht zelf om als de verf hard is met kneedgum deze kleine stukjes af te plakken om het alsnog te spuiten, of kan ik dat beter anders aanpakken?

photo 512905
photo 512904

_________________
Op de tafel: Revell Handley Page Halifax B. MK.III


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 jul, 2020 7:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Voor het schoonmaken van de airbrush gebruik ik dezelfde verdunner, werkt prima dus ik weet eigenlijk niet waarom ik wat anders zou gebruiken.

Het spuitwerk ziet er goed uit. Voor de vergeten stukjes kun je het beste even wachten tot de verf goed droog is en dan nog even afplakken. Kneedgum zal waarschijnlijk ook wel werken, daar heb ik niet veel ervaring mee.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement