Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 18:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: OS2U Kingfisher 1:32
BerichtGeplaatst: do 04 jul, 2019 19:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Je neemt geen halve maatregelen om hier wat mooi van te maken. Voor zover ziet het er allemaal strak uit. Succes met de experimenten als ik het zo mag noemen. Vergeet geen foto's te maken :wink:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OS2U Kingfisher 1:32
BerichtGeplaatst: vr 05 jul, 2019 1:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Echt een lekker verslag aan het worden Ferry.
Ook ik kijk uit naar de touwtjes methode :brouw:

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OS2U Kingfisher 1:32
BerichtGeplaatst: vr 05 jul, 2019 9:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dank u wel heren. Ik hoop ook dat ik overal nog bijkom Silenoz. Er zijn wel wat plekjes die lastig zijn, vooral bij die spandraden mär we zullen het wel zien.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OS2U Kingfisher 1:32
BerichtGeplaatst: ma 08 jul, 2019 7:24 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Tot zover volg ik in stilte, goed bezig, Fer

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OS2U Kingfisher 1:32
BerichtGeplaatst: vr 02 aug, 2019 15:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dank je Bert, ik doe mijn best.

De vakantie is voorbij dus het is weer tijd voor een update. Als eerste heb ik mijn fotostudiootje voorzien van twee flitsers en een vaste plek gegeven. Nu hoef ik het niet steeds weer op te zetten en kan ik even gaan stoeien met de flitsers. Dit alles moet voor iets betere foto's gaan zorgen en ook voor meer foto's. Laten we hopen dat het lukt.

Dan de kingfisher. Ik ben begonnen met het witte spuitwerk. Na de eerste laag zag het er zo uit.

Afbeelding

En na iets meer laagjes was het wel wit genoeg.

Afbeelding

Zoals ik al eerder aanhaalde wil ik een touwtje gaan gebruiken om te kijken of ik een gelijkmatige zachte overgang kan maken. Ik ben niet goed genoeg om dit te doen met Blutack want dan dienen alle worstjes overal even dik te zijn en dat red ik niet. Ik wilde hiervoor wat vliegertouw gebruiken en daar had ik een dikte van 2mm voor gekocht. Dat is het onderste op onderstaande foto.

Afbeelding

Het probleem hiervan is dat de tape er geen grip op krijgt dus dat idee ging het ronde archief in. Toen pakte ik wat dunner draad ( het tweede op de foto) maar dat had hetzelfde verhaal. Dat ging ook het archief in. Toen heb ik maar wat dun, 1,7mm dik, elektradraad gepakt en dat gaat een stuk beter. Het resultaat van een stuk afplakken zie je op onderstaande foto.

Afbeelding

Ik heb ook verteld dat ik spuitmaskers wil gaan gebruiken en hiervoor moest er nog wat extra wit gespoten worden.

Afbeelding

Nu kan ik de benodigde maskers plaatsen en verder met afplakken.

Als tussendoortje ben ik ook begonnen om een stuk katapult te maken waar het model op tentoongesteld wordt. Ik heb eerder gevraagd of iemand een idee had om klinknagels na te bootsen. Ik zelf was met een Punch & dye bezig geweest maar dat beviel uiteindelijk toch niet. In een ander draadje had iemand het idee van kogeltjes gegeven met een linkje. Ik weet niet meer wie dat was want dat draadje is weg uit de marktplaats. Ik heb 600 stalen kogeltjes van 1,2mm gekocht om te proberen. Eerst moesten de zijkanten gemaakt worden. Dat lijkt mij wel aardig gelukt.

Afbeelding

Afbeelding

De kleine ronde kuiltjes zijn net iets kleiner om het stalen kogeltje een beetje in het plastic te drukken en dan te lijmen.

Afbeelding

En als ik dan een stukje heb gedaan gaat het er zo uit zien.

Afbeelding

Ik denk dat dit wel helemaal goed gaat komen. Zo, nu heb ik genoeg getypt en is het weer tijd voor wat afplakwerk.
Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OS2U Kingfisher 1:32
BerichtGeplaatst: vr 02 aug, 2019 23:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Interessant airbrush verhaal. Ik vind blue Tack (of de goedkope variant van de Bruna want dat werkt net zo goed) prima werken. Gelijkmatige worstjes maken is niet zo'n probleem maar dat is natuurlijk voor iedereen weer anders. Free hand spuiten heeft voor mij nog steeds de voorkeur trouwens als het gaat en de schaal het toestaat. Met hele fijne afstelling van de airbrush gaat dat prima. Maar, bij een wit op donkerblauw overgang zie je de overspray misschien net iets te goed.
Die kogeltjes zien er echt super uit als klinknagels. Die ga ik onthouden :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OS2U Kingfisher 1:32
BerichtGeplaatst: za 03 aug, 2019 6:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie spuitwerken...

Interessante methode ook met die kogeltjes.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OS2U Kingfisher 1:32
BerichtGeplaatst: za 03 aug, 2019 9:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Klaas, voor mijzelf weet ik dat ik problemen zal krijgen met gelijkmatige worstjes maken. Met een latje zal het wel lukken maar als ze dan op het model moeten moet je ook weer overal even hard drukken. Uiteindelijk zal dat misschien ook wel lukken maar ik denk dat deze methode voor mij wat minder werk is en vooral ook simpeler. Het wordt sowieso de eerste keer dat ik een zachte overgang ga spuiten dus ik moet al erg opletten op de stand van de airbrush met spuiten.


Silenoz, ik vind het ook wel een interessante oplossing :D . Het werkt prima en die kogeltjes kosten niet zoveel. Een leuk uitprobeersel dus

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OS2U Kingfisher 1:32
BerichtGeplaatst: za 03 aug, 2019 10:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
best eerst even een testje doen ook. Ik bedoel maar, zelfs met worstjes spuit je nog gemakkelijk een strakke lijn. Het werkt hetzelfde als bij tape:

Afbeelding

Hier is het ook de bedoeling niet naar het worstje toe te spuiten maar erover. Als je haaks spuit heb je een relatief strakke lijn, dus ...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OS2U Kingfisher 1:32
BerichtGeplaatst: za 10 aug, 2019 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Het was dus tijd om verder te gaan met het spuitwerk. Dan dien ik eerst wat af te plakken en na een behoorlijk tijdje begin ik al op te schieten.

Afbeelding

Nog bijna 2 uur verder was ik dan zover klaar. Ik ben gewoon niet zo snel en het is toch gewoon veel werk.

Afbeelding

Als dan de blauwe kleur erop zit kan het uitgepakt worden. Altijd een leuk werkje.

Afbeelding

Het enige probleem was dat de tape op de witte verf lijmresten achterliet en ik dat dus moest verwijderen. Met nieuwe tape en terpentine is dat wel gelukt maar het was wel veel werk. Op geen enkel andere kleur heb ik dat er lijmresten achterblijven maar bij het wit wel. Wat een p...kleur. Het resultaat is best wel aardig geworden. Zoals je misschien gezien hebt heb ik bij de verbinding van de drijver met de romp wel worstjes gebruikt, de draad bleef daar niet zitten en zo kon ik dit ook mooi eens op een klein stukje proberen. Het resultaat viel mij wel mee.

Afbeelding

Afbeelding

Toen het blauw droog was kon ik verder met de spuitmaskers plaatsen.

Afbeelding

Toen het insignia blauw spuiten

Afbeelding

Hierna snel uitpakken om het resultaat te zien. Er moet wel iets bijgewerkt worden maar voor een eerste keer ben ik zeker tevreden. Het werken met spuitmaskers vind ik wel heel mooi. Geen geknoei meer met decals en of deze wel mooi in de panel lines vallen.

Afbeelding

Op de onderkant moest ook nog een insignia komen en wel op de plek waar een kleine drijver gemonteerd is. Deze moest dus even verdwijnen.

Afbeelding

Na het spuitwerk kon deze weer terug gezet worden.

Afbeelding

Na nog wat spuitwerk werd het tijd voor de kleine decals op het staartvlak.

Voor
Afbeelding

Na

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog wat kleine dingetjes monteren en dan wordt het tijd voor het spuitwerk met de zoutmethode. Dit doe ik echter in een volgende update. Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement