Na afronding van mijn kleurrijke F84 dacht ik: “ik stop ermee, de vitrine is vol”
De voorraad stapel is nog groot en de hobby vind ik nog veels te leuk dus mocht ik weer gaan broeden over wat het volgende slachtoffer uit mijn stash wordt. Na twee jets te hebben afgerond had ik wel weer zin in een prop-vliegtuig. Uiteindelijk bleef ik met twee kitjes staan waar ik nu wel zin in had.
Voor eentje (die ik eigenlijk graag wil gaan maken) wil ik eerst nog wat uitzoeken en ik wilde nu toch wel beginnen met weer een vliegtuig. Dus is mijn keuze op de andere gevallen en wel deze kit van Eduard.
De Nieuport 17 is de opvolger van de Nieuport 11 en 16. Die voor het eerst in dienst kwam in maart 1916.
Hij was iets groter en voorzien van een krachtiger motor dan zijn voorgangers.
Het grootste verschil zat hem in dat de 17 voorzien was van een synchronisatie module zodat er een MG op de romp kon worden gemonteerd die tussen de propellerbladen heen schoot en kon worden afgezien van een MG gemonteerd op de bovenvleugel. Niet altijd was zo’n synchronisatie unit voldoende voorradig dus kom je ze ook tegen met een MG op de vleugel. Je komt ze zelfs tegen met beide MG gemonteerd.
Het toestel had uitstekende vliegkwaliteiten en klimvermogen waardoor hij beter presteerde dan enig ander vliegtuig van die tijd.
Hierom is het veel ingezet. Hij was zo populair dat hij ook geproduceerd werd onder licentie in Rusland (Dux) en in Italië (Nieuport-Macchi). Ook onze luchtvaart afdeling heeft een paar van deze toestellen gehad.
Zelfs de Duitsers waren onder de indruk van dit vliegtuigje zodat zij hebben geprobeerd om deze te kopiëren, aan de hand van buitgemaakte toestellen, in de vorm van de Siemens-Schuckert D.I en de Euler D.I. De Siemens kwam te laat en was alweer achterhaalt ten tijde van actieve dienst en de Euler is niet verder gekomen dan prototype.
Midden 1917 verloor het zijn superioriteit met de komst van de Albatros D.III. waardoor hij langzamerhand werd vervangen voor de Spad S.VII en de RAF S.E.5s .
Voor liefhebbers die zich verder willen verdiepen in dit vliegtuigje verwijs ik met liefde naar het WWW.
Nu weer terug naar de Kit.
Het is een Profipack wat ook wil zeggen dat je door Eduard een keuze krijgt uit 6 verschillende uitvoeringen.
Hierdoor mag je kiezen uit 2 Franse, 2 Britse en 2 Italiaanse versies.
Nu heb ik nog geen Franse vliegtuigen in mijn kast staan dus het mag ik kiezen uit één van de Franse uitvoeringen. Welke van de Franse uitvoeringen ik ga maken ben ik nog niet over uit. Eén versie is van het Franse Lafayette Escadrille. Dit was een Frans squadron met voornamelijk Amerikaanse vliegers die zich vrijwillig hadden aangemeld voor de grote oorlog.
Hier is in 2006 nog de film “Flyboys” over uitgebracht.
De andere heeft een Haan op de zijkant en wat is nou Franser dan een haan. Dus keuzes keuzes.
Anyhow dit is de inhoud van de doos.
2 gietramen voor het vliegtuig
een gietraam voor de motor
een plaatje photo-etch
een raampje.
en natuurlijk een vel decals
Vanavond beginnen met deze. dus hopelijk snel foto's van het brouwsel.
Grtz Arjan