Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2019 17:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Het is al een tijd geleden dat ik een bouwverslag heb geplaatst, dus daar gaan we....

Ik heb gekozen voor de Polikarpov I-153.
Afbeelding
Bron: http://www.aviastar.org

Nadat Rusland uit WO I stapte, had de nieuwe Unie, Sovjet Unie, geen eigen vliegtuigen (deze werden immers geleverd door Frankrijk en Engeland).
Er was dus grote vraag naar een eigen luchtmacht. Het eerste echte Soviet vliegtuig dat even heeft gevlogen is de I 1(Il-400b). Dit was een monoplane, dus een vleugel. Dit was niet een succes, dus de vraag naar vliegtuigen bleef.

Nikolai Nikolayevich Polikarpov gaf gehoor aan deze oproep en produceerde een dubbeldekker. Er volgden een reeks types die uiteindelijk uitmondde in de I-153. De vliegtuigen van Polikarpov waren tussen WOI en WOII de ruggengraat van de Soviet luchtmacht. Er werden tot 1941 in totaal 3.437 gebouwd.

De I-153 dubbeldekker is bekend als de "Tsjaika" (Meeuw), afgeleid van de meeuwvorm van de bovenste vleugel.

ter illustratie om te laten zien wat men hiermee bedoeld:
photo 469995
Bron: jetplanes.com

Afbeelding
Bron:www.orangefreesounds.com

De I-153 was niet populair bij de piloten. Het vliegtuig had een slechte stabiliteit, slecht zicht, lage topsnelheid (nog geen 500km p/u).
De I-153 heeft dienst gedaan tijdens de Spaanse oorlog. Uiteraard kwam aan het licht dat de I 153 zwaar tekort schoot, toen de BF 109 verscheen in de Spaanse burgeroorlog.

Op de een of andere manier bleken de Soviets op dat moment onmachtig om een monoplane te fabriceren. De Engelsen hadden hun Hurricane en Spitfire en de Duitsers hun BF 109. Later werd dit enigzins rechtgetrokken door de komst van de LaGG3 Yak-1 en MiG3.
Desondanks de tekortkomingen werd de I-153 gedurende WO2 regelmatig ingezet tot 1943. Het vliegtuig bleek ideaal te zijn voor grondaanvallen.

De I-153 heeft behalve in de Sovjet Unie dienst gedaan in Spanje, Finland, China en ook Duitsland.

Dan de kit. De kit is oorspronkelijk een mal van Heller en ook door Smer gebruikt ( zelfs Hasegawa heeft de mal van Heller gebruikt)
De kit is basic, maar daarom zeker niet minder leuk. Het is een schattig klein vliegtuigje :lol:.

De doos (Eerste uitgave van Smer 1985)
photo 469974
photo 469977
Ik vind de afbeelding op de doos wel mooi eerlijk gezegd.

De kit bestaat uit een viertal sprue's
3 grijze en 1 klein transparant deel
photo 469976
Een setje vergeelde decals van de welbekende rode ster (geen foto van).

Uiteraard de bouwtekening.
photo 469975

Ik ga niet de variant maken die op de doos van Smer staat afgebeeld, maar onderstaande
Afbeelding
Bron:www.aviapress.com

Ik ga geen aftermarket spul gebruiken (als dat er al überhaupt is voor Smer, muv de High Tech versie van Smer).
Ik heb een mooie walkaround gevonden op het www, dus ik kijk wel, daar waar het verbeterd kan worden.

Ben begonnen met de cowling. Gaatjes uitboren van de mg's. Eerste verbetering is dat ik rond de cowling ook gaatjes heb geboord om de 8 uitlaatpijpjes te maken, hiervoor ga ik het omhulsel van dun elektradraad gebruiken.
photo 469978
photo 469979

De zeer uitgebreide cockpit in elkaar gezet :lol:. Ik heb er een pilootfiguurtje in de stoelgezet (moest wel zijn benen amputeren hiervoor), omdat ik een vliegend toestel wil maken.
photo 469982
Tevens wil ik proberen er een motortje er in te zetten zodat de propellor mooi draait. Er is iig voldoende ruimte voor het motortje.
photo 469983

Tot zover nu.

Cheerz :brouw:
Barry


Laatst bijgewerkt door Wolf73 op ma 06 mei, 2019 15:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2019 17:53 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een leuke inleiding Barry! Daar hou ik altijd van want het geeft een model meer "sjeu" als je er meer bij kunt vertellen dan hoe de pasvorm is :lol:

Grappig wat je schrijft over die grondaanvallen, waarvoor de Chaïka geschikt bleek. Hetzelfde gold voor de Duitse Henschel He 123 dubbeldekker. Ook zo'n handig klein ding en de schrik van de Russische infanterie.

Ik heb er van deze 2 liggen: de Heller kit en die van Revell, die mogelijk ook van Heller is. Ik ben van plan om er eentje in wointer- en eentje in zomercamo te schilderen.

Afbeelding

Afbeelding

Maar eerst lopen er nog wat andere projecten. Kan ik mooi van jou de kunst afkijken. Succes!

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2019 18:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 jul, 2010 0:42 am
Berichten: 135
Hi Barry, leuk onderwerp maare euuu even een paar kanttekeningen. De Russen hadden wel degelijk een eendekker in de vorm van de I-16. Die vloog al in 1934 Dat er I-153 is Spanje vlogen was omdat de I-16 moeite had met de Italiaanse CR32's die weliswaar langzamer waren maar veel wendbaarder. Hetzelfde deed zich voor in Mongolië waar zowel de I-15 als de I-16 grote moeite hadden met de wendbare Ki27 en de I-153 een veel geduchtere tegenstander was. Maar ze vloog wel redelijk snel in brand wat, door de tochtige romp, redelijk vervelend was voor de piloot.
De I-16 was overigens ook geen lieverdje, Zo waren in den beginnen aerobatics verboden... en dat voor een dogfighter
Over de kit, inderdaad een leuke oudje van heller die nu door Smer wordt uitgebracht. De Hasegawa kit waar je het over hebt is echter de ICM uitvoering, ook een prima kitje hoor, alleen veel moderner en dat kun je zien.
Er is wel het een en ander aan aftermarket maar voornamelijk in resin van Kora, Interieur, bewapening, Ski's etc.
Succes met de bouw. ik ben benieuwd. Heb het kitje zelf ook eens gebouwd.. de heller doos, jaaaaaaaren geleden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2019 18:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Thanks voor de aanmoedigingen.

@ Branky, je hebt helemaal gelijk.
Het was beter als ik had aangegeven dat de Russen hardnekkig bleven volhouden aan het open cockpit karakter, terwijl de Britten en Duitsers al jagers met dichte canopies hadden in de mid 30-ies.

Dat er geen duikvlucht kon worden gemaakt, had vooral te maken met de slechte stabiliteit, waardoor het vliegtuig zowat onhandelbaar werd. Dit probleem hebben ze nooit volledig onder controle gekregen.

Wat ook een nadeel was, was dat brandstoftank voorin was gemonteerd. Als die in brand vloog werd het vuurtje door de luchtgekoelde motoren alleen maar aangewakkerd. De piloot stond daardoor ook binnen de kortste keren in lichterlaaie :? .

Vwb te Hasegawa kit, volgens scalemates, heeft Has ook de Heller mal gebruikt. Wellicht van 2 walletjes gesnoept :wink: .

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2019 19:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Cool zo'n Polikarpovje. Het lijkt er op dat die ouwe sprues helemaal niet zo slecht zijn. Eenvoudige cockpit ja, maar het lijkt er allemaal nog netjes uit te zien. Alsof de mallen nog niet veel gebruikt zijn. Succes met deze oosterse Viking. (Rus dus)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2019 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Klaasdebouwer schreef:
Cool zo'n Polikarpovje. Het lijkt er op dat die ouwe sprues helemaal niet zo slecht zijn. Eenvoudige cockpit ja, maar het lijkt er allemaal nog netjes uit te zien. Alsof de mallen nog niet veel gebruikt zijn. Succes met deze oosterse Viking. (Rus dus)


Het is inderdaad strak gegoten, geen flash. Zou inderdaad kunnen dat de mallen door Heller niet veel zijn gebruikt. De oorspronkelijke mal dateert uit 1975 en de eerste Smer uitgave 1985.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2019 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Een oud model hoeft daarom ook helemaal niet slecht te zijn. Vaak zijn de mallen nog niet versleten en heb je minder om bij te werken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2019 12:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 jul, 2010 0:42 am
Berichten: 135
Hi Barry, Je hebt gelijk, inderdaad is er ooit van Hasegawa een SP doosje geweest met daarin die Heller/Smer kit. Maar die is, voor zover ik weet alleen op de Japanse markt verkrijgbaar geweest. Wat recentelijk in Europa op de markt is gezet zijn de ICM kitjes.
Het is fijn dat SMER die oude Heller kitjes voor een nog steeds leuk prijsje op de markt zet. Mr Ströbl van SMER zorgt goed voor deze Heller kitjes hoewel het plastic dat hij gebruikt iets zachter is als dat van Heller ooit was wat een wat zachtere detaillering tot gevolg heeft. Maar nog niet zo zacht als het kitje van A-Model :-) Succes met de bouw, ik volg het met spanning


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 feb, 2019 15:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Zoals gezegd zou ik het vliegtuig verbeten daar waar het kon. De Cowling o.a. Ik had de gaatjes uitgeboord en mbv omhulsels van elektradraad de uitlaten bevestigd. Tevens zaten er aan de voorkant in de "deksel" van de cowling ook twee gaatjes. Daar horen natuurlijk ook 2 ShKAS mitrailleurloopjes te zitten. 2 dunne stukjes messing geplakt. Het geheel rood gespoten met Humbrol 174 geloof ik :roll: en vervolgens met gun de lopen en uitlaten geaccentueerd. Nu hoort er ook nog een aluminium ring rondom de cowling te komen. Ik naar de bouwmarkt voor wat alluminium tape gaan kijken, maar € 10 voor een hele rol vond ik toch wel erg duur, voor iets dat ik niet vaak zal gebruiken....dus dit zal nog handmatig moeten worden gespoten.
photo 470097

De romp bevestigd aan de vleugels, hier zal het e.e.a. moeten worden opgevuld, zij het minimaal, want het past best goed allemaal.
photo 469984
photo 469985

Dat lukt uiteindelijk ook. Van Humbroll heb ik met kleur 115 Matt russian blue als test de onderkant van de vleugel gespoten. Deze kleur zit niet meer standaard in de kleurenreeks van Humbroll. Vond ik op een beurs in een bak met verfblikjesrestanten.
photo 469980
photo 469986.

Vervolgens de romp en vleugel voorzien van Russian Green van Vallejo en het motortje bevestigd en een "consructie" van een watten staafstokje, welk de boel op zijn plek moet houden. Ik durfde het motortje zelf niet vast te plakken met secondelijm.
photo 469987
photo 470095

Tot zover deze update.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 feb, 2019 17:11 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Barry, zit er ook een rigging plan bij voor de bedrading van de vleugels. Mijn Heller kit geft wel wat aanwijzingen maar die zijn onduidelijk voor mij.
vrGre
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement