Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2019 9:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Even een vraagje waarop ik op een ander forum nog geen reactie heb mogen ontvangen, maar ik wel graag wil weten.

Als ik een batterijtje aansluit op het motortje, dan moet ik oppassen dat de poli niet echt wegvliegt, zo hard gaat die propeller :lol: .
Er werd aangegeven een variabele weerstand te bevestigen om het toerental te kunnen regelen.

Is onderstaand dan het juiste?

Afbeelding
Bron:youtips.nl

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2019 9:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Met zo een potmeter kun je inderdaad het toerental variabel aanpassen. Misschien kun je het ook eens proberen om wat minder stroom op het motortje te zetten?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 maart, 2019 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
fvdm schreef:
Met zo een potmeter kun je inderdaad het toerental variabel aanpassen. Misschien kun je het ook eens proberen om wat minder stroom op het motortje te zetten?


Mooi, dan weet ik wat ik bij Ali kan gaan zoeken. Wat kan ik dan gebruiken als minder stroom, nu had ik een celknoopbatterij gebruikt.

Nu heb ik al mijn spare decals en van de decals in andere dozen gezocht naar een witte 6....maar in geen enkele doos kon ik een witte 6 vinden.
Toen kreeg ik het :idea: om zo een setje pickup stikkers te kopen.
photo 469994
Staart wit gespoten.
photo 469993
6 erop geplakt en de staart blauw gespoten.
photo 469996
photo 470096

Het cijfer 6 komt niet helemaal overeen, maar de oplossing vind ik eigenlijk best en ik ben eigenlijk wel heel tevreden over het resultaat.:D .
photo 469997

Dan maar eens beginnen met de camo....vliegtuig volgeplakt met posterbuddy's
photo 470378
De boel uitpakken en een dryfit gedaan......ziet er toch leuk uit toch?
photo 470379

Daar ik het vliegtuig vliegend wil maken zullen de wielkleppen plat moeten worden bevestigd....stukjes stryeen dwars geplaatst om de boel te verstevigen en ondersteunen.
photo 470380
photo 470381
photo 470383

Kijken hoe dat gaat uitpakken.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 maart, 2019 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ziet er zeker leuk uit. Ik wist niet dat je een knoopcel gebruikt. Ik bedoel met minder stroom (spanning bedoel ik dan) een batterij minder gebruiken. Maar ja, als jij dat gaat doen dan draait het wel heeeeeeeeesl erg langzaam :lol:

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 apr, 2019 10:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Kleine update

Volgens de tekening moesten de struts op deze manier en plek geplaatst worden.
photo 472650
De manier klopt wel, want als ik links met rechts verplaatst past het verre van optimaal, echter de plek niet vwb de strut met pitot.deze hoort nl aan de rechterkant. Nu heb ik welliswaar doorsnee detailtekeningen gezien waar de pitot links zit, maar op fotomateriaal zitde pitot zover het mij is opgevallen toch echt rechts.
Afbeelding
Bron:homepages.force9.net
Afbeelding
Bron:airportmuseum.com

Pitot verwijderd en later een nwe maken en aan de rechterkan plaatsen.

Bij het proefpassen bleek dat er wel ruimte zit in de aansluiting, en dat het bevestigen van de bovenvleugel wel wat meer overtuiging kon gebruiken.
photo 472648

Alvast tape geplakt om lekker te plamuren en schuren.
photo 472649

Dat ging allemaal goed....toen het riggen....verliep wonderbaarlijk ook goed....toen rampspoed en geen foto's van.....bij de rechtervleugel leek een draad spanning te verliezen. Dacht dat op te lossen met wat warmte van een vlammetje.....je voelt het natuurlijk aankomen.....ja hoor te dicht bij het vlammetje gehouden......het complete rigwerk gesprongen :? :roll: :oops: :evil: :lol: :lol: :lol: :lol: .

Dat moet nu hersteld worden....alleen is dat nu wat moeilijker nu zowat alles op zn plek zit. We proberen er maar het beste van te maken.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 apr, 2019 11:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 jul, 2010 0:42 am
Berichten: 135
Tipje voor bij het riggen met stretched sprue of nylon draad, gebruik geen open vlammetje. Dat is niet stabiel, zelfs het lichtste beweging in de lucht, zelfs je ademhaling, kan het vlammetje doen flakkeren en de dicht op het plastic komen. Wat ik altijd doe is een speld (kopje eraf geknipt natuurlijk) in een Xacto meshoudertje doen en die in het kaarsvlammetje houden tot ze gloeit. Dan houd ik die hete speld in de buurt van de sprue en de draad trekt strak. Heel goed controleerbaar en door het xacto houdertje geen verbrande vingers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 apr, 2019 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik heb een voorkeur voor visdraad voor rigging. En inderdaad, geen open vuur. Die tip van die naald is een goede, eventueel een spijker, die is wat dikker en houdt de warmte langer vast. Ook de punt van een soldeerbout will do the job. Maar met elastische draad (licht onder spanning aanbrengen), blijft de draad altijd strak.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 apr, 2019 15:37 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Mag ik je er op wijzen dat de laatste 2 kisten die je als referentie post geen 153's zijn maar 152's! Zie de bovenste vleugel, geen knik maar een plank.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2019 7:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dank jullie wel voor de tips..ik wist dat er een truukje voor was, kon het me alleen niet herinneren....ga ik (proberen te) onthouden.


dave the doctor schreef:
Mag ik je er op wijzen dat de laatste 2 kisten die je als referentie post geen 153's zijn maar 152's! Zie de bovenste vleugel, geen knik maar een plank.


Ik twijfelde wel toen ik de pics plaatstte, omdat ik nl. zag op de achterste kruislingse kabel, zoals bij een I 153, een dubbele was. De meeuwvleugel was me nog niet eens opgevallen :oops: . Dank je wel :brouw: . Is jou ook toevertrouwd als Russische vliegtuigenliefhebber om dat meteen te zien. Ik had zelf kunnen zien aan de fotoinfo dat het I-152-ers zijn :oops:

Onderstaand wel de I-153, waar de pitot ook rechts zit.

Afbeelding
Bron:wikipedia
Afbeelding
Bron:wikipedia

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2019 9:36 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank voor de foto's Barry! Heel blij me, want ik heb nog 2 van deze jongens in mijn stash. Fijn dat hier ook het kabelwerk duidelijk te zien is.

Groet,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement