Het is al een tijd geleden dat ik een bouwverslag heb geplaatst, dus daar gaan we....
Ik heb gekozen voor de Polikarpov I-153.
Bron: http://www.aviastar.orgNadat Rusland uit WO I stapte, had de nieuwe Unie, Sovjet Unie, geen eigen vliegtuigen (deze werden immers geleverd door Frankrijk en Engeland).
Er was dus grote vraag naar een eigen luchtmacht. Het eerste echte Soviet vliegtuig dat even heeft gevlogen is de I 1(Il-400b). Dit was een monoplane, dus een vleugel. Dit was niet een succes, dus de vraag naar vliegtuigen bleef.
Nikolai Nikolayevich Polikarpov gaf gehoor aan deze oproep en produceerde een dubbeldekker. Er volgden een reeks types die uiteindelijk uitmondde in de I-153. De vliegtuigen van Polikarpov waren tussen WOI en WOII de ruggengraat van de Soviet luchtmacht. Er werden tot 1941 in totaal 3.437 gebouwd.
De I-153 dubbeldekker is bekend als de "Tsjaika" (Meeuw), afgeleid van de meeuwvorm van de bovenste vleugel.
ter illustratie om te laten zien wat men hiermee bedoeld:
Bron: jetplanes.comBron:www.orangefreesounds.comDe I-153 was niet populair bij de piloten. Het vliegtuig had een slechte stabiliteit, slecht zicht, lage topsnelheid (nog geen 500km p/u).
De I-153 heeft dienst gedaan tijdens de Spaanse oorlog. Uiteraard kwam aan het licht dat de I 153 zwaar tekort schoot, toen de BF 109 verscheen in de Spaanse burgeroorlog.
Op de een of andere manier bleken de Soviets op dat moment onmachtig om een monoplane te fabriceren. De Engelsen hadden hun Hurricane en Spitfire en de Duitsers hun BF 109. Later werd dit enigzins rechtgetrokken door de komst van de LaGG3 Yak-1 en MiG3.
Desondanks de tekortkomingen werd de I-153 gedurende WO2 regelmatig ingezet tot 1943. Het vliegtuig bleek ideaal te zijn voor grondaanvallen.
De I-153 heeft behalve in de Sovjet Unie dienst gedaan in Spanje, Finland, China en ook Duitsland.
Dan de kit. De kit is oorspronkelijk een mal van Heller en ook door Smer gebruikt ( zelfs Hasegawa heeft de mal van Heller gebruikt)
De kit is basic, maar daarom zeker niet minder leuk. Het is een schattig klein vliegtuigje
.
De doos (Eerste uitgave van Smer 1985)
Ik vind de afbeelding op de doos wel mooi eerlijk gezegd.
De kit bestaat uit een viertal sprue's
3 grijze en 1 klein transparant deel
Een setje vergeelde decals van de welbekende rode ster (geen foto van).
Uiteraard de bouwtekening.
Ik ga niet de variant maken die op de doos van Smer staat afgebeeld, maar onderstaande
Bron:www.aviapress.comIk ga geen aftermarket spul gebruiken (als dat er al überhaupt is voor Smer, muv de High Tech versie van Smer).
Ik heb een mooie walkaround gevonden op het www, dus ik kijk wel, daar waar het verbeterd kan worden.
Ben begonnen met de cowling. Gaatjes uitboren van de mg's. Eerste verbetering is dat ik rond de cowling ook gaatjes heb geboord om de 8 uitlaatpijpjes te maken, hiervoor ga ik het omhulsel van dun elektradraad gebruiken.
De zeer uitgebreide cockpit in elkaar gezet
. Ik heb er een pilootfiguurtje in de stoelgezet (moest wel zijn benen amputeren hiervoor), omdat ik een vliegend toestel wil maken.
Tevens wil ik proberen er een motortje er in te zetten zodat de propellor mooi draait. Er is iig voldoende ruimte voor het motortje.
Tot zover nu.
Cheerz
Barry