Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Wat vindt jij?
Weatheren met Tamiya XF-1 en Tamiya verdunner? 25%  25%  [ 1 ]
Weatheren met olieverf en terpentine? 50%  50%  [ 2 ]
Afwerklaag matlak van Revell? 0%  0%  [ 0 ]
Afwerklaag matlak van ??? 25%  25%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 08 feb, 2019 18:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 29 aug, 2009 19:58 pm
Berichten: 70
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
photo 468807

Daar gaan we... Allereerst de hoofdingrediënten die ik heb gebruikt:
- verfpotjes XF-xx van Tamiya voor de details
- basis coating Tamiya spuitbus TS-91 (olive green)
- MIG airbrushverf dark green en grijs (zelf gemengd uit zwart en wit)
- glanslak van de Action (Spektrum)
- al dan niet Revell mat lak als allerallerlaatste handeling
photo 468809

Na de basiscoating voor het eerst in mijn carrière flink aan het afplakken geweest met Tamiya afplakband
photo 468804

En vervolgens met de MIG grijsmengsel de langszijde van de romp en de onderzijde gespoten, tevens camouflagelijnen bovenop de vleugels
photo 468803
photo 468805
photo 468806

So far best tevreden... ik heb overigens bewust een eigen ontwerp gekozen. Ik vond het voorbeeld op de doos drie bruggen te ver voor mij...

Vervolgens wilde ik met de dark green wat donkere lijnen langs de grijze camouflagelijnen spuiten. Zag er niet uit, had een veel donker groen verwacht. Maar ja, lekker doorgaan he!
Mijn (enige) nozzle is te grof om fijnere lijnen te spuiten is tevens mijn conclusie. Tijd voor een bezoek aan de modelbouwwinkel. De basis kleur olive green is hierdoor nagenoeg verdwenen.
Vond ik jammer en in eerste instantie niet leuk uitzien. Vervolgens nog met MIG dark brown de puntjes gespoten. Zie het resultaat:

photo 468802

Na het drogen glanslak van de Action eroverheen en decals geplakt. Er zitten maar liefst ~40 decals in dat kit. Ik ben gestopt bij die decals die ik aan toe doen vond. Doodzonde zeker, maar ach.
Wederom laten drogen en nog een laagje van de Action glanslak overheen. Zo staat ie er nu bij (het voorste deel van de cabine was ik inmiddels kwijt geraakt helaas):

photo 468808

Ja en nu? Weatheren en op het laats nog een afwerk matlak erover heen!? Hier heb ik zo mijn negatieve ervaringen, zie recente posts van mij hierover.
Iemand een aanbeveling hoe eenvoudig te weatheren? Ik twijfel tussen Tamiya zwart XF-1 zwaar verdund met Tamiya verdunner of aan de slag met olieverf verdunt met terpentine...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 feb, 2019 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Waarom wil je wheateren? Ik zelf zou kiezen voor matlak en klaar. Wil je toch gaan verweren dan moet je altijd een andere verf nemen dan je laatste laag dus zou ik gaan voor olieverf.

Ik denk echter dat je bij een volgend project je beter kunt concentreren op het bouwen. Er zijn veel en grote naden te zien, dat is jammer. Een klein beetje plamuur doet wonderen. Onderdelen kwijtraken is altijd pech. Zorg daarom voor een vaste plek om onderdelen te bewaren, misschien een doosje. Het niet gebruiken van de decals lijkt mij wat jammer (gemakzuchtig). Dat is niet een moeilijk klusje.

Het klinkt misschien wat negatief allemaal maar zo bedoel ik het niet. Probeer wat geduld te vinden in je bouwen en niet te snel je model afraffelen. Ik denk dat je dan meer plezier beleeft aan het bouwen en het eindresultaat. Een bouwverslag met meer stappen is daarbij een handig hulpmiddel want dan kunnen de medebrouwers meer tips geven.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 feb, 2019 23:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 29 aug, 2009 19:58 pm
Berichten: 70
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
fvdm schreef:
...Het klinkt misschien wat negatief allemaal


Nee hoor, constructieve kritiek mag altijd en graag zelfs. Maar inderdaad, je hebt me door. Snel resultaat boeken en 75% goed is voor mij vaak goed genoeg.
Maar naar mate ik handiger wordt met alle trucjes stijgt ook de ambitie het steeds mooier te maken. Komt goed, op naar een volgend project.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement