Bouwverslag Nr. 3
Beste brouwers,
We zijn weer een stukje verder met de bouw. Dit gaat toch wat vlotter dan een vrachtwagen...
Ik was gebleven bij de maak van de vleugels. Nadat de helften op elkaar waren gelijmd, kon ik verder met de afwerking. Eerst heb ik de rolroeren aangebracht, d.w.z. de buitenste uitstekende balansdelen. Ik heb er maar van afgezien om de roeren los te snijden, het materiaal is ter plekke maar fragiel en behoorlijk dun, ik wilde geen problemen, tenslotte ging het hier bij de bouw, om zo dun mogelijke vleugels te maken.
Van te voren ook de gaatjes uitgemeten, waar de vleugel steunen moesten komen. Blijft altijd een gok of alles goed uitkomt. Niet dus, zoals later bleek.
Als laatste handeling heb ik de achterranden met halve maantjes "scalloping" in goed Engels, zitten vijlen met een half ronde vijl. Even een geduld werkje, en goed opletten, dat ze allemaal een beetje gelijk blijven.
Na deze werkjes, kon de vleugel gepast worden op de rompsteunen. Een soort van uurtje van waarheid, zit die bovenvleugel op de goede plaats, dus recht van voren, ten opzichte van de ondervleugel,
klopt de invalshoek en zit de opening boven de cockpit in de vleugel, mooi in het midden.
Na wat inkorten van de voorste stijlen, zat de bovenvleugels op z'n plaats. Dat is altijd wel een hachelijke situatie, die grote vleugel op 4 kleine stijltjes, dus zo snel mogelijk wat grote vleugelstijlen tijdens het droogproces, gemaakt.
De vleugelstijlen zijn gemaakt van 1 mm plaat, waarvan ik strookjes heb gesneden. Ik heb nogal veel van dat materiaal, dat overgebleven is, van diverse vacume-form modellen.
Natuurlijk pasten de gaatjes niet allemaal
, maar dat had ik al verwacht, dus alle vleugelstijlen één voor één passend gemaakt, hierbij moest vooral letten, dat vleugels goed evenwijdig van elkaar liepen. Dat is altijd puzzelen om alles netjes recht en in lijn te krijgen. Ik vind het het makkelijkste, om met wat potjes verf en wat stukjes plastic alles uit te lijnen.
Eindelijk zaten alle steunen er tussen, zodat alles een beetje stabiel was. Tussendoor had ik voor de afwisseling nog wat wieltjes gedraaid met de dremmel.
In de strijd met de vleugelsteunen, waren de koelers van de romp gevallen, die had ik er maar even af gelaten.
Na het vleugel verhaal, waren de staartvlakken aan de beurt, hoewel er maar weinig aanhechtings vlakken waren, ging dat eigenlijk zonder veel problemen. Met wat passen en meten, heb ik alles met secondenlijm vastgezet. Het zit nog steeds, dus dat zat weer mee. Nadat de koelers er weer op zaten, kon ik als laatste met de prop beginnen. Eerst heb ik het exemplaar van de tekening gemaakt, dat pakte niet zo goed uit, de bladen werden gewoon te smal, het blijft altijd moeilijk te bepalen aan de had van tekeningen en foto's hoe breed de bladen moeten worden.
Dus hierna maar weer een nieuwe gemaakt, die was beter.
Ik vind het altijd leuk, om hiervoor hout te gebruiken, als het mogelijk is, de houten roerijzers van de Gamma zijn uitstekend materiaal...
Tot zover zijn we nu, er moeten nog wat kleine dingetjes aangebracht worden, de hevels op de staartvlakken, op de bovenvleugel wat detaillering van het vleugelmiddenstuk en de koelleiding naar de motor.
Dan kan de zaak een kleurtje krijgen. Maar dat komt wel bij het volgende verslag.
Met vr.gr.
JohnH