Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fokker D.I 1/48 Scratch
BerichtGeplaatst: di 29 jan, 2019 13:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Beste Bouwers,

Het wordt weer eens tijd voor een Fokkertje. Maar eens een wat makkelijker onderwerp, na de lange bouwtijd van de Zwitserse Saurer LKW. :)

Ik heb eigenlijk nog maar weinig Fokker jagers uit de WWI Een redelijk goede D.II van Eduard, en verder wat oude modellen van Aurora nog. Dus maar begonnen bij het begin: de D.I.

Gelukkig is er de nodige documentatie redelijk goed te vinden op Internet.

Eerst dit maar:

photo 467667

Na wat studie, blijken er weer vele uitvoeringen te bestaan, logisch, er werd constant veranderd en aangepast om het ontwerp te verbeteren, maar een succesnummer is het nooit geworden.

Voornaamste kenmerken zijn: wel of geen rolroeren, richtingsroer met of zonder vin. Ik heb de keuze nog niet gemaakt, dat komt later wel.

Alles begint met een goede maatschets, ook hier vond ik weer de nodige verschillen, na het vergelijken met de foto's, leek me deze tekening het meest betrouwbaar:

photo 467673

Met wat proefdrukken, kon ik de tekening van schaal 1/72 uitprinten in 1/48.

De bouw kon beginnen.

Eigenlijk niets nieuws hier, wie de bouw van mijn andere modellen gevolgd heeft, ziet hier ook weer mijn beproefde methode van opbouw van de romp. Begonnen met 2 stukken plaat van 2 mm, die in dit geval gebogen zijn in de contouren met wat tussenschotjes. Een beetje lastig was de stroomlijn- fairing om de cockpit.

photo 467668

Volgende stap was het maken van het interieur, veel documentatie was niet te vinden, ik heb maar met een schuin oog naar mijn D.II gekeken en dit hier ook zo nagebouwd. Het waren tenslotte redelijk primitieve kisten met maar weinig instrumentarium.

photo 467669

De zijkanten zijn dunne plaat van 0,5 mm, voor de motor heb ik maar weer een houtblokje genomen. dat vind ik het makkelijkste om later in een punt vorm te vijlen.

photo 467670


Nadat de cockpit af was, konden de zijkanten er tegen aan. Verder heb ik het houten blokje in vorm gevijld en geschuurd.


photo 467671

Toen was er weer een tricky werkje te verrichten, het uithollen van het hout om ruimte voor de motor te krijgen. Hiervoor gebruik ik altijd een paar verschillende frasen, maar het is altijd uitkijken geblazen, je schiet zo uit.

Tussendoor heb ik ook nog de motor zelf gebouwd uit stukjes gietstaf en wat dun plaat. Het is een Mercedes D.III. hiervan zijn veel goede foto's te vinden, dus dat was geen probleem.

photo 467675

Nadat het motorgedeelte klaar wat, moest de metaalbekleding aangebracht worden. ook hier weer een beproefde methode toegepast, de zelfklevende aluminium folie. Na dat dit klusje klaar was, kon ik bepalen waar de twee koelers moesten komen. Die had ik gemaakt van twee stukjes plaat. Voor de koelribben heb ik heel dun plaat ( champignonbakjes :lol: ) genomen en hier voorzichtig wat ingekerfd.

photo 467674

De staartvlakken( eigenlijk alleen de stuurvlakken) wilde ik eerst uit dun plaat maken, bij de twee helften de ribben inkerven en op elkaar lijmen. Ik was niet tevreden met het resultaat, de achterranden kreeg ik niet dun genoeg gevijld, het zag er allemaal veel te grof uit, dus alles maar uit wat dikker plaat gezaagd en in profiel gevijld. Dat zag er naar mijn smaak een stuk beter uit.

Zover zijn we nu, nu nog even verzinnen, hoe ik de staartvlakken een beetje stevig aan de romp kan bevestigen, veel lijmvlak is er niet. Maar dat zien we de volgende keer wel.

photo 467676

Tot zover, naar het volgende verslag,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jan, 2019 14:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi werk weer, het profiel van de gespannen stof wordt dan in de roeren geschuurd?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jan, 2019 19:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt Silenoz en ja hoor, dat is inmiddels gebeurd. Omdat het allemaal erg dun is, zie er wel maar weinig van, maar het is in ieder geval geen plat vlak.

groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jan, 2019 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
John,
Fraai werk weer. Misschien een beetje laat, maar je weet nooit: Hierbij de bouwinstructies van mijn 1/72 kitje van de Fokker D.I.

photo 467710

photo 467709

En wat plaatjes van mijn (zeer lang geleden) gebouwde model.

photo 467774

photo 467773

photo 467772

photo 467771

photo 467770

Natuurlijk niet schratchbuild en de spandraden maakte ik toen nog niet.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jan, 2019 23:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt Rob voor je info. Komt zeker nog van pas. :wink:

Hier is goed te zien, hoe de vleugel steunen naar de romp zijn uitgevoerd. Die spandraden zullen ook wel een klusje worden. Meer draden dan je normaal ziet. Maar dat wordt allemaal later.
eerst maar eens een uitlaat in elkaar frutselen. :D

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jan, 2019 0:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Oef, leuk hoor. Ondanks 1:48, toch nog klein hoor.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jan, 2019 7:50 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Weer een leuk model, John

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2019 14:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 2

Beste mensen,

We zijn weer een stukje verder met de grote delen bouwen.

Maar eerst nog allemaal bedankt voor de reacties. Helpt altijd de moed erin te houden.... :D

Hoofdstukje romp. Hier heb ik nog wat verdere onderdelen aangebracht, zodat hierna de vleugels aan de romp kunnen.
Het model wordt inderdaad niet zo groot, dus ook maar een uitlaat van bescheiden afmetingen. Hiertoe heb ik uit een stukje gietboom een taps toelopend stuk gevijld, vervolgens voorzichtig boven een kaarsvlammetje rond gebogen. als laatste het dikke uiteinde uitgeboord en gevijld. Hierna heb ik aanvullende dunne stukjes als verbinding tussen de grote uitlaat en de andere cylinders gelijmd.

Toen kwam er wat pas en meetwerk aan de beurt om de gaatjes voor de vleugel steunen te bepalen. Die moeten wel goed uitkomen, anders zit je met een scheve bovenvleugel ten opzichte van de romp.
Zover ik later heb kunnen controleren, komt alles redelijk goed uit.
Er moest ook nog een Spandau MG tussen de stijlen en boven de uitlaat gefröbeld worden. De voorraad doos had geen bruikbare meer, dus maar weer aan de slag om er één zelf te maken. Ik weet het, je kunt ze zo on-line bestellen, maar ik volg altijd mijn idee van : als je het zelf kan maken, doe dat dan.

Dus zo werd het geheel:

photo 468564

Het volgende grote hoofdstuk, de vleugels maken.

Nou had ik al eens eerder beschreven hoe ik dat doe. Deze keer wilde ik wel proberen om echt dunne vleugels te maken. Met een schuin oog op toekomstige modellen.. :wink:

Deze Fokker had echt dunne profielen, dus begonnen met wat knipwerk om patroontjes te maken. Ik had inmiddels al besloten om een versie met rolroeren te bouwen, dus dit gelijk in de patronen mee getekend.

Eerst heb ik weer het bekende 0,5 mm plaat afgetekend en met ruime maat uitgeknipt. Voor de stevigheid en als een soort ruggegraat, heb ik dun hard plasticplaat in profiel gevijld. Dat dient dan als kern. Express wat klein gehouden, zodat het allemaal dun blijft.
De volgende bewerking was het inkerven van de ribben, gewoon met een schaar, twee keer langs een lineaal, ik heb er deze keer maar van afgezien om dunne strookjes op de plaats van de ribben te lijmen. ook hier met de bedoeling om alles zo dun mogelijk te houden. Het profiel van de ribben bleef redelijk goed zichtbaar.

Om de boel in elkaar te zetten heb ik eerst de "ruggegraat"stroken met Bisonkit op de onderkant van de vleugel gelijmd. Waarom Bisonkit ? Nou dat tast het dunne plasticplaat niet zo gauw aan, dus geen deuken en ander gedoe, wat je later weer moet herstellen met plamuur en ander gedoe. Het dienst tenslotte alleen maar om de strook op zijn plek te houden.

De volgende stap was dubbelzijdig plakband op de bovenzijde van de strokaan te brengen. Hierna konden eindelijk de vleugelhelften op elkaar gelijmd worden. Hiertoe heb ik de achterranden met secondelijm verbonden. Ook weer om op dit dunne randje geen deuken te krijgen.
Het klinkt allemaal wel bewerkelijk, maar met wat ervaring is het allemaal goed te doen.

photo 468563


Na droging kon alles netjes op maat gevijld worden. Een geduldwerkje is altijd de halve maantjes aan de achterrand te vijlen. Met een halfronde vijl en er gewoon de tijd ervoor nemen. :)

Bij dit model kwam er nog wat lastig klusje bij: in het midden is de vleugel van onderen dunner, zo te zien, zit hier een reservoir voor het koelwater voor de motor ingebouwd. Hiertoe heb ik voorzichtig aan de onderkant een stukje plaat weggesneden en bovenop, juist een stukje in profiel gevijld en erop gelijmd. Als laatste heb ik uit dun plaat de uiteinden van de rolroeren in profiel gevijld en aan de uiteinden van de vleugel gelijmd.

Na alle bewerkingen hebben we twee redelijk nette vleugels,

photo 468562


Tot zover, op naar de volgende hoofdstuk,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2019 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Prachtig werk. Ik log net pas in op dit kanaal, maar het is meer dan de moeite waard.

Je schrijft dat je zelfklevende aluminiumfolie gebruikt voor de 'motorbekleding', maar hoe krijg je dat fraaie 'kringelwerk' erin?

Het ziet er zo ontzettend écht uit, daar kan geen verftechniek tegenop volgens mij. Ben erg benieuwd hoe je dat klaarspeelt.

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 feb, 2019 0:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Peter, bedankt voor je reactie. :)

Over je vraag: Hiervoor kun je een soort borsteltje maken, wat je dan in de Dremmel steekt.

Hoe je zo'n borsteltje maakt. Je neemt stroomdraad met die dunne koperdraadjes, snij een klein stukje van de isolatie weg, zodat er klein een stukje koper uitsteekt. Het totaal hou je op ongeveer 2 cm lengte, zodat je net genoeg hebt om in het boorkopje te steken.
Hierna een beetje oefenen op wat tape voor je het model aanpakt. Wat ook wel helpt is, dat je het borsteltje eerst even op een stukje schuurpapier wat laat draaien. Het is wat experimenteren, maar het werkt wel.

Hopelijk heb je wat aan mijn advies. :D

Groeten,
John


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement