Beste Bouwers,
Het wordt weer eens tijd voor een Fokkertje. Maar eens een wat makkelijker onderwerp, na de lange bouwtijd van de Zwitserse Saurer LKW.
Ik heb eigenlijk nog maar weinig Fokker jagers uit de WWI Een redelijk goede D.II van Eduard, en verder wat oude modellen van Aurora nog. Dus maar begonnen bij het begin: de D.I.
Gelukkig is er de nodige documentatie redelijk goed te vinden op Internet.
Eerst dit maar:
Na wat studie, blijken er weer vele uitvoeringen te bestaan, logisch, er werd constant veranderd en aangepast om het ontwerp te verbeteren, maar een succesnummer is het nooit geworden.
Voornaamste kenmerken zijn: wel of geen rolroeren, richtingsroer met of zonder vin. Ik heb de keuze nog niet gemaakt, dat komt later wel.
Alles begint met een goede maatschets, ook hier vond ik weer de nodige verschillen, na het vergelijken met de foto's, leek me deze tekening het meest betrouwbaar:
Met wat proefdrukken, kon ik de tekening van schaal 1/72 uitprinten in 1/48.
De bouw kon beginnen.
Eigenlijk niets nieuws hier, wie de bouw van mijn andere modellen gevolgd heeft, ziet hier ook weer mijn beproefde methode van opbouw van de romp. Begonnen met 2 stukken plaat van 2 mm, die in dit geval gebogen zijn in de contouren met wat tussenschotjes. Een beetje lastig was de stroomlijn- fairing om de cockpit.
Volgende stap was het maken van het interieur, veel documentatie was niet te vinden, ik heb maar met een schuin oog naar mijn D.II gekeken en dit hier ook zo nagebouwd. Het waren tenslotte redelijk primitieve kisten met maar weinig instrumentarium.
De zijkanten zijn dunne plaat van 0,5 mm, voor de motor heb ik maar weer een houtblokje genomen. dat vind ik het makkelijkste om later in een punt vorm te vijlen.
Nadat de cockpit af was, konden de zijkanten er tegen aan. Verder heb ik het houten blokje in vorm gevijld en geschuurd.
Toen was er weer een tricky werkje te verrichten, het uithollen van het hout om ruimte voor de motor te krijgen. Hiervoor gebruik ik altijd een paar verschillende frasen, maar het is altijd uitkijken geblazen, je schiet zo uit.
Tussendoor heb ik ook nog de motor zelf gebouwd uit stukjes gietstaf en wat dun plaat. Het is een Mercedes D.III. hiervan zijn veel goede foto's te vinden, dus dat was geen probleem.
Nadat het motorgedeelte klaar wat, moest de metaalbekleding aangebracht worden. ook hier weer een beproefde methode toegepast, de zelfklevende aluminium folie. Na dat dit klusje klaar was, kon ik bepalen waar de twee koelers moesten komen. Die had ik gemaakt van twee stukjes plaat. Voor de koelribben heb ik heel dun plaat ( champignonbakjes
) genomen en hier voorzichtig wat ingekerfd.
De staartvlakken( eigenlijk alleen de stuurvlakken) wilde ik eerst uit dun plaat maken, bij de twee helften de ribben inkerven en op elkaar lijmen. Ik was niet tevreden met het resultaat, de achterranden kreeg ik niet dun genoeg gevijld, het zag er allemaal veel te grof uit, dus alles maar uit wat dikker plaat gezaagd en in profiel gevijld. Dat zag er naar mijn smaak een stuk beter uit.
Zover zijn we nu, nu nog even verzinnen, hoe ik de staartvlakken een beetje stevig aan de romp kan bevestigen, veel lijmvlak is er niet. Maar dat zien we de volgende keer wel.
Tot zover, naar het volgende verslag,
Met vr.gr.
JohnH