Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 5:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 03 maart, 2019 23:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Wellicht mosterd na de maaltijd..... Je Swordfish is super gedetailleerd, met allerlei goodies. Heb je niet overwogen om de vinnen uit restjes framewerk van PE te maken? Dan waren ze veel dunner geweest. Ik heb niet echt een schaalidee, maar het oogt wat grof. Overigens zou styreen van 0.13 en 0.25 mm dik ook kunnen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 maart, 2019 8:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind het geen mosterd na de maaltijd René, het is een heel begrijpelijke vraag. Restjes PE was echt geen optie want dit is ca 0,1 mm dik. Als ik dit terug reken dan kom ik uit op 3,2mm dikte voor de vin. Dat is echt te dun. Ik had onderstaand plaatje een beetje voor ogen en daar zie je dat de vinnen erg dik lijken.

photo 471677

Je hebt gelijk dat het wat dik lijkt maar als alles in de verf staat zal het best meevallen (hoop ik dan).

Aan de andere kant zijn hier de sleuven wel heel klein als je dat vergelijkt met die van mij maar op andere foto's lijken die weer wat groter.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 maart, 2019 18:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Dikke vinnen zijn niet ongebruikelijk. In de film Pearl Harbour zie je dat de Jappen dikke houten vinnen op de torpedo's plaatsten :

http://mathscinotes.com/2016/12/demise- ... ike-force/

En ik heb zelf jarenlang gewerkt op marineschepen. Ook de torpedo's aan boord hadden behoorlijk dikke vinnen. Ook deze metalen
vinnen waren - net als die van de Jappen - van zichzelf al redelijk dik.
PE zou, zelfs in schaal 1:48, net iets te dun zijn.

Ze moeten zelfs dik zijn. Heeft te maken met hydrodynamica en het Bernoulli effect en zo. Dunne, rechte vinnen zijn niet per sé beter
(lees: gestroomlijnder) dan dikke vinnen.

Meer weten ? Google !!

Einde les. ;-)

_______
Erik.

Edit: dat gezegd hebbende, de motor van een torpedo is ZO belachelijk krachtig, en gaat dermate kort mee, dat de vinnen alleen maar
supersterk hoeven te zijn. Een goede stroomlijn van de vinnen maakt de torpedo als geheel iets efficiënter, maar niet veel.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 maart, 2019 19:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Ik heb me laten vertellen dat die houten vinnen waren bedoeld om er voor te zorgen dat de Japanse torpedo's niet te diep in de ondiepe baai van Pearl Harbor doken. En daar hadden de Yanks niet op gerekend. Tenminste, zo gaat het verhaal. (Was op TV hè, dus dan is 't waar) :mrgreen:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 maart, 2019 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik snap...

Dikke vinnen, lijkt inderdaad eerder regel, dan uitzondering.
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 maart, 2019 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Bedankt voor de info Erik, zo leren we altijd wat bij.


Ik had nog wat foto's beloofd van het decallen. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar krijg maar ik heb alleen maar modellen met weinig decals :D

De vleugels. Iedere vleugel krijgt welgeteld 1 decal

Afbeelding

De linkerkant van de romp heeft er wel 5

Afbeelding

Toch presteer ik het om in mijn ongeduld niet lang genoeg te wachten tot de sol was uitgewerkt dus de roundel is een beetje beschadigd.

Afbeelding

En als laatste de rechterkant van de romp. Hier ging het niet helemaal goed met de decal op het kielvlak. Dat is nu ietsje kleiner dan de linkerkant. Lekker handig, 12 decals en dan nog twee beschadigen :oops:

Afbeelding

Er zit al blanke lak overheen dus ik kan de stalen delen weer gaan afplakken en het doek gaan voorzien van wat smoke, net als de sopwith pup.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2019 7:46 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Foei, Ferry en............wat heb je nu geleerd jongen? :lol:



Okee, ik met je mee terug de banken in want ook ik ben op cruciale momenten te ongeduldig

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2019 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ach Bert, volgens mij heb ik er weinig van geleerd. Laten we het maar op (jeugdige) enthousiasme houden :lol:

Zoals gezegd heb ik het een en ander afgeplakt met low tack vinyltape van 1mm. en dan krijg je dit.

Afbeelding

Afbeelding

Toen dit gebeurd was kon er smoke gespoten worden. Hieronder de resultaten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen dit droog was (ja, ik had het geduld om te wachten :D ) heb ik de bedieningskabels aangebracht

Afbeelding

En ook de vleugels zijn nu aan de romp gelijmd.

Afbeelding

Het landingsgestel eronder, de motor monteren en enigzins vervuilen is wat er nog moet gebeuren. Ik ga echter eerst een nieuwe torpedo maken want hoe langer ik ernaar keek, hoe meer de diepe groeven mij gingen tegenstaan. De schroefbladen kan ik waarschijnlijk ook wel beter dus ik ga even wat tekeningen maken in autocad om ze vervolgens te frezen. Nu ik een cnc-frees heb moet ik hem natuurlijk wel gaan gebruiken. Het enige is nu nog dat ik niet de echt goede freesjes van 1mm heb maar dat komt wel. Ik kan in ieder geval verder.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2019 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Dat proces met die smoke is prachtig. Eenvoudig maar doeltreffend. Wel een hoop werk maar zeker de moeite waard.
Succes met de nieuwe torpedo.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 maart, 2019 10:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
inderdaad een doeltreffende methode...

Heb deze voor de eerste keren gezien op de site van Ushi en van WNW. Nog iets gehoord van Trumpeter in verband met de torpedo?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement