Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 21:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 sep, 2017 8:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
De Gb van de Cats zit er op (https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/vie ... 55&t=49338).

In eerste instantie wilde ik de Marauder van Airfix gaan bouwen/plakken/fabrieken, maar als je dan je stash gaat doorspitten, zie je ook zoveel ander moois en leuke kitjes….waaronder de F-86 F Sabre “Mig Mad Marine”.
Nu had ik ook kunnen kiezen voor de Academy versie, maar op de een of andere manier kies ik dan toch meer voor de “uitdaging”. Wellicht de voldoening als je er iets moois van kunt maken.

Stukje geschiedenis, geleend van Wiki.

In 1944 ontwierp de firma North American Aviation een dagjager die was voorzien van pijlvleugels. Dit toestel kon ook worden ingezet als escortejager of duikbommenwerper. De 2 XP-86 prototypes waren eind 1944 al gereed, maar werden pas na WOII geperfectioneerd en afgebouwd nadat diverse op de Duitsers buitgemaakte technologische vindingen in de toestellen waren verwerkt. De eerste XP-86 vloog in oktober 1947. Toen de nieuwe jager operationeel werd kreeg hij de aanduiding North American F-86 Sabre. Er zijn totaal 9550 F-86 Sabres gebouwd waarvan er momenteel nog een kleine 50 stuks luchtwaardig zijn en geregeld vliegen.
De F-86 werd door de USAF zeer intensief operationeel gebruikt gedurende de Koreaanse Oorlog aan het begin van de jaren ’50 van de vorige eeuw. Het toestel werd hierbij vaak met wisselend succes ingezet tegen zijn tegenpool de Russische MiG-15.
De F-86 heeft dienst gedaan in de luchtmachten van vele landen over de gehele wereld, zo ook in NL; diverse toestellen worden ook nu nog ingezet als drones (radiobestuurde doelen), als testvliegtuigen of voorzien van burgeraanduiding als privé toestel.
De Sabre was bij de vliegers bekend onder de bijnamen Sabredog; Dog; Dogship (F-86D) en Kaasjager (Nederlandse F-86K).

In het echie
Afbeelding
Bron: Wiki
Afbeelding
Bron:i.pinimg.com
John heeft haar door de wasstraat gedaan :titter:
Afbeelding
Bron:kb.osu.edu

De piloot, die de Mig Mad Marine vloog.

Naam en rang: Major John H. Glenn, Jr., United States Marine Corps.
Afbeelding
Bron:i.pinimg.com


Na de opleiding te hebben gehad bij de marine als piloot werd hij in 1942 ingedeeld bij het U.S. Marine Corps VMO-155.
Gedurende WO2 vloog hij in totaal 59 missies in de F4U Corsairs , waarbij hij tot 2x gedecoreerd werd met het Distinguished Flying Cross.

Gedurende de Korea oorlog werd hij ingedeeld bij het U.S. Air Force 25th Fighter Interceptor Squadron, 51st Fighter Interceptor Group. Op 23 juli 1953 schoot hij zijn 3e Mig-15 uit de lucht. Bijna elke piloot liet een kunstwerkje maken op zijn vliegtuig. Hij had de namen van zijn vrouw en kinderen op het vliegtuig laten aanbrengen, te weten Lyn Annie Dave. Hij was een beetje boos dat er weinig Mig activiteit was in zijn sector. Op een dag dat hij uit zijn barak kwam, was er een toevoeging op zijn vliegtuig geschilderd, te weten “Mig Mad Marine”.

Na de Korea-oorlog werd hij testpiloot bij de marine. Gedurende deze periode werd hij bevorderd tot majoor. In 1957 werd hij een “kleine held” toen hij als eerste een supersonische transcontinentale vlucht maakte in een Vought F8U-1P Crusader van Los Alamitos (Calforina) naar Floyd Bennett Field (New York) met een gemiddelde snelheid boven mach 1. De vlucht duurde in totaal 3 uur en 22 minuten en 50 seconden..
Afbeelding
Bron:usni.org

In 1958 werd hij als astronaut geselecteerd voor het Mercury programma (eerste programma van de VS voor bemande ruimtevaart en had als doel de eerste Amerikaanse ruimtevaarders in een baan om de aarde te brengen, bestudering van functioneren en gedrag van de mens in de ruimte, en de capsule inclusief astronaut veilig op aarde te laten terugkeren.) Tot1964 bleef hij actief bij NASA.

In 1974 ging hij de politiek in. Hij werd als lid van de Democratische Partij gekozen tot senator voor de staat Ohio en werd herkozen in 1980, 1986 en 1992. In 1984 deed hij een poging om kandidaat te worden voor de presidentsverkiezingen. In 1999 trok hij zich terug uit de politiek.
Nog eenmaal de ruimte in: Op 29 oktober 1998 werd Glenn aan boord van de spaceshuttle Discovery (STS-95) voor de tweede keer gelanceerd. Met een leeftijd van 77 jaar werd hij de oudste persoon die ooit in de ruimte heeft gevlogen.
Al met al een American Hero, die op 95 jarige leeftijd in 2016 overleed.

Het model
Zoals gezegd is het een Heller kit 1/72. Een mooi plaatje op de doos.
De kit bestaat uit 4 zilverkleurige en een transparante sprue. Opliggende panel lines.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als ik het zo op het eerste gezicht zie, is dit qua uitwendige detaillering best een mooi kitje. Hoe de passing zal zijn….de tijd zal het leren.
Afbeelding

Een mooi groot decalvel, alleen met een mega fout…….de kleuren van de romp en vleugels zijn oranje ipv geel. Wellicht als ik het oranje de komende 10 jaar aan het raam hang, dat het dan misschien naar geel zal kleuren :lol: . Gelukkig heb ik een velletje van een airfix kit waar wel de juiste kleur op geprint is.
Afbeelding

Een snelle dryfit. Het sluit zo i.i.g. goed aan. Eerst gaan we aan de slag met de panel lines, die zijn niet fijn zoals bij de oudere Hasegawa modellen, maar behoorlijke richels….yeah whoehoeeee :( :mrgreen: :( :?
Afbeelding
Afbeelding

Cheerz :brouw:


Laatst bijgewerkt door Wolf73 op wo 31 jul, 2019 7:32 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 sep, 2017 13:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Dat is een leuke "uitdaging" die je aangaat.
Succes met het aanpakken van de panellines.

Ga je hem ook zo glanzend maken zoals op die foto waar hij voor staat?

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 sep, 2017 13:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Dank je wel.....heb ik wel nodig.....wat een :evil: :evil: klus :shock:, maar het plastic laat zich makkelijk bewerken.

Nee, ik ga deze niet zo glanzend maken....dat vind ik niet mooi....het heeft wel wat, maar nee.
Gaat meer worden zoals de eerste foto....hoop ik
Als ik het wel deed moet ik haar telkens met zilverpoets poetsen :lol: :lol:

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 sep, 2017 8:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
laagje vernis over en al veel minder zilverpoets in huis te halen :p

Heller heeft vaak wel kitjes van Europese (en dan vooral Franse) modellen maar geeft voor een zacht prijsje ook meer courante modellen uit. Sommige kitjes zijn echt wel uitdagend, dat merk je vooral bij hun zeilschepen (ik geloof dat er iemand een Heller is aan het bouwen momenteel op dit forum :p), maar over het algemeen zijn ze niettemin zeer degelijk.

Ik ga je Sabre volgen, ben heel benieuwd!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 sep, 2017 8:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Even tijd voor een update: Het rescriben ligt vooralsnog op schema :mrgreen: , maar wat is dat een takkeklus :lol:.

Om toch de lol niet te verliezen.....toch wat geplakt en geverfd.

Vleugel in de steigers.
photo 260392

tevens het pitje onderhanden genomen.
Eigenlijk de standaard handelingen, voorzien van de kleuren, wat drybrush toepassen, riempjes van tape maken en de zitkuip voorzien van een lekker zacht kussen, gemaakt van een stukje keukenrol, gedoopt in verdunde houtlijm.

photo 421132
photo 421133
photo 421134

Tot zover de vorderingen.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 sep, 2017 9:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
En weer verder.....
Het pitje geplaatst, daar waar het hoort, was nog een beetje onduidelijk hoe de pit geplaatst moest worden, er zitten in de binnenkant geen richels waar de cockpit op past. Na wat passen en meten, zat hij zoals het hoort. Daarna de luchtinlaat verlijmd en wat lood in de neus geplaatst, wat anders wordt het een staartzitter.
photo 421136
photo 421137
photo 421135

Daarna ging het eigenlijk best vlot.....de pasvorm tot nu toe is ronduit goed te noemen van deze Heller kit.
Zoals gezegd alle panellinens gescribed. Schuren, schoonmaken met een tandenborstel...schuren etc...totdat het een acceptabel resultaat wordt. Vervolgens heb ik in de panellines dun aangetipt met Tamiya ultra thin.

Twee voordelen....
1) het achtergebleven residu, dat ik niet weg heb gekregen met schoonmaken e.d. versmelt in de panellines
2) Door het harde laagje lijm, zal het residu ook niet vervelend zijn met verf

Onderstaand het resultaat van al dat scriben.

photo 421741
photo 421740
photo 421742
photo 421745
photo 421744
photo 421746

De neus zal aan de zijkanten nog wat afgevlakt moeten worden.
photo 421743

tot zover.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 okt, 2017 12:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Het is wel weer tijd voor een update. De Sabre heeft haar neus correctie gekregen.

In eerste instantie wilde ik dit gat vullen....dacht dat het een foutje was, maar iets zei me, dat ik toch eens verder moest kijken....Dus ik heb dat stemmetje maar gevolgd.
photo 423000
photo 423001
Bron: http://www.net-maquettes.com

Begreep dat dit een wijziging was in de stabilisators. Het werd de "all flying tail genoemd", die het algehele vlieggedrag positief beïnvloedde. Onderstaand een foto van werkzaamheden hieraan.
photo 422998
[img]Bron:%20Sqn%20signal[/img]
Vervolgens de "tail wings" geplaatst.
photo 422971

Vervolgens kreeg de dame een zwart glanzend laagje Alclad te verduren.
photo 422975
photo 422974
photo 422973

Evenals de droptanks.
photo 422976
Heller heeft hiervoor de 120 Gallon Combat tank meegeleverd.
photo 422999
[img]Bron:%20Sqn%20signal[/img]

Na een lange droogtijd en inspectie zag het er goed uit, behalve de aansluiting van de grote vleugel vooraan.
photo 422972

Dat moet opgelost worden. Wat raden jullie aan? Superglue/secondelijm of Alabastine autoplamuur?

Gedurende de droogtijd heb ik me bezig gehouden met kleine werkzaamheden, gietnaden van de wielen verwijden o.a.
De wielen zijn overigens erg goed gedetailleerd.
photo 422996
photo 422995

Na wat gebladerd te hebben in een boekje zag ik nog een klein detail welk Heller niet heeft verwerkt in de kit. Een kleine stabilisator boven op de grote vleugel. Dit hoort specifiek bij de F- versie...dus met een beetje sprue gaan we dit ook maken.
photo 422997
[img]Bron:%20Sqn%20signal[/img]
Het lijkt erop dat het enigzins schuin op de vleugel staat.
Afbeelding
Bron: http://www.net-maquettes.com

Tot zover deze update.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 okt, 2017 13:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7918
Woonplaats: Ingelmunster
Afbeelding

Ik denk dat het een combinatie gaat worden van afschuren op de hoge zijde, bijplamuren op de lage zijde, en hergraveren. Ook kan je tijdens het schuren de bestaande paneellijnen gaandeweg verdiepen, zodat ze bewaard blijven.

Ook gaat je zwarte laag nog strakker moeten zijn dat deze hier op de foto vrees ik

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 okt, 2017 14:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Silenoz schreef:
Ik denk dat het een combinatie gaat worden van afschuren op de hoge zijde, bijplamuren op de lage zijde, en hergraveren. Ook kan je tijdens het schuren de bestaande paneellijnen gaandeweg verdiepen, zodat ze bewaard blijven.

Ook gaat je zwarte laag nog strakker moeten zijn dat deze hier op de foto vrees ik


Thanks voor de input....Dus jij zou kiezen voor plamuur ipv superglue?

De foto vertekend vwb hoge/lage zijde....het is eerder een "diepe" kloof. Als ik mijn nagel over de 2 delen strijk....voel ik geen weerstand van een opstaand randje.

Wat betreft de zwarte grondlaag...daar kan inderdaad nog een laagje overheen...alhoewel ik niet zeker ben of het de weerspiegeling is van het kunstlicht......Ik ga het eens goed bekijken in daglicht....of het nou nog doorschijnend zilver plastic is of dat het inderdaad het kunstlicht was.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 okt, 2017 15:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7918
Woonplaats: Ingelmunster
dan kan je secondenlijm nemen, en een beetje bloem op strooien als vulmiddel.

Om het herstellen van de paneellijnen te vergemakkelijken heb ik laatst de volgende tip gekregen:
https://www.micromark.com/Ultra-Fine-Sa ... RwQAvD_BwE

Superhandig op harde oppervlakken, niet V-vormig, maar ook geen last van barstende randen

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement